10 meest nutteloze moderne opties

nutteloze-auto-opties

Tegenwoordig zit je automobiel tot de nok gevuld met technologische gizmo's waar ingenieurs 30 jaar geleden niet van durfden dromen. Toch zijn ze vaak even nutteloos als de knoflookpers die ergens helemaal achterin de schuif ligt. Hier zijn onze 10 meest nutteloze moderne opties.

Vaak opties, tegenwoordig soms al standaard op bepaalde modellen. Je kan niet ontkennen dat de uitrusting van auto's steeds imposanter wordt. Want de tijden van 'het optionele rode streepje op de flank' liggen al ver achter ons. Tegenwoordig moet er een chip of drie aan vast hangen om nog indruk te maken. Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat ingenieurs dingen onnodig gecompliceerd aan het maken zijn en laat dat net indruisen tegen stelregel één van gebruiksgemak.

Onze lijst van tien dingen die niet handig, totaal onnodig of gewoonweg stupied zijn in moderne auto's:

1: Regensensoren

nutteloze-auto-opties

Een binnenkomer van jewelste en ééntje dat op papier geweldig klinkt. Echter slaagt er geen enkel merk in om het systeem naar onze noden te laten werken. Waardoor je in een stortvlaag niet moet hopen op wat wisactie buiten een flauw veegje en een tunnel plots wordt herkend als een zondvloed waardoor je wissers als een malle aan het slaan gaan. Iedereen maar dan ook iedereen met automatische ruitenwissers moet nog steeds zelf draaien en trekken aan de hendel. Wat het nut dan is van het systeem?

2: Elektrisch verstelbare hoofdsteun

nutteloze-auto-opties

Eéntje waar Mercedes graag mee uitpakt. Echter, als je zelf niet meer in staat bent om die éne keer in heel de carrière van een auto de hoofdsteun te verzetten (ik bedoel, wie verzet dat nu dagelijks? Zelfs maandelijks?), dan kan je beter naar het bejaardenhuis. En hoewel we een mop in onze hoed klaar hadden over Mercedes en bejaarden gaat die vlieger al een tijdlang niet meer op. Bespaar je auto's 20 kilo Mercedes en laat die functie gewoon achterwege.

3: Parfumeerder

nutteloze-auto-opties

Een idee door de hipsters in de designafdeling bedacht die steevast een moodboard of twee in hun Duffelbag hebben zitten; een parfumeersysteem in de auto. Waardoor je knijterdure capsules moet kopen die een deel van het handschoenkastje inpalmen en een vage walm van Airwick door je interieur blazen. Voor zo'n 60 euro per 'refill' kan je beter je plaatselijke Paris XL binnenstappen.

4: Elektrisch neerklappende achterbank (Renault)

nutteloze-auto-opties

Net zoals de hoofdsteunen een gevalletje: laten we iets simpel onnodig gecompliceerd maken'. Bij Renault is het namelijk mogelijk om in pakweg de Espace en Scénic de achterste stoelen neer te klappen via het infotainmentsysteem. Enkel moet je daarvoor
A) stilstaan (waardoor je dus evengoed kan uitstappen)
B) de optie vinden in het systeem (waardoor je dus evengoed kan uitstappen)
C) 7 keer bevestigen dat je daadwerkelijk de stoelen neer wilt klappen (waardoor je dus evengoed kan uitstappen)
O ja, ze terug recht klappen? Sorry, dat moet manueel. Waardoor je met zwaardere stoelen zit om mee te werken. Nee, gewoon nee Renault.

5: Twitterbook in je infotainmentsysteem

nutteloze-auto-opties

Ooh wat zijn de techneuten bij automerken fier als ze hun nieuwe generatie infotainmentsystemen kunnen tonen die al in ontwikkeling waren voor er sprake was van de iPhone. Het resultaat? Schermpjes die je moet bedienen met een onhandige controller, gebruik maken van een aardappel als processor en té ver van jou staan waarop je Twitter en Facebook kan checken. The future is now...

6: Start-stopsysteem

nutteloze-auto-opties

De natte droom van elke ingenieur die nog net enkele CO2-uitstooteenheden van een auto wilt schaven in de testcyclus. In de realiteit? Niet zo praktisch. Want je wagen valt stil net voor je het rondepunt eindelijk op kan en in de warme maanden gaat je airco minder hard blazen. Om nog maar te zwijgen over de stress die er komt op de startmotor en het motorblok van je auto. Doe zelf de test en loop eens honderd meter in één ruk door, of stop elke 5 meter abrupt om dan terug te starten. Waar ben je het meeste uitgeput van? Juist ja.

7: Logo op de grond bij instappen

nutteloze-auto-opties

Alsof een Range Rover nog niet imposant genoeg is, kan je tegenwoordig het logo van het merk op de weg laten schijnen wanneer je instapt. Kwestie dat het plebs niet denkt dat je in Dacia Duster instapt, ofzoiets...

8: Elektrische kofferklep... met voetfunctie

nutteloze-auto-opties

Net zoals de automatische ruitenwissers ééntje dat geweldig zou zijn... moest het werken. Want de ontelbare keren dat we met onze handen vol aan een koffer komen om dan als een malle met onze voet te staan schoppen onder de achterbumper om dan enkel rare blikken te krijgen en een kofferklep die niet wil bewegen... Nee, we doen er niet meer aan mee. Zakjes op de grond en even de klep aantikken, het zal zo ook wel lukken. Wel nuttig: kofferklepbediening op de sleutel.

9: Sportstand op alles

nutteloze-auto-opties

Zou de marketingafdeling haar zin krijgen, we hadden een sportstand op de airco, daar zijn we zeker van. Waar de fetisj gegroeid is om een sportstand te zwieren op gezinswagens met amper 110 pk, het is ons een raadsel. Al zeker omdat die sportstand even sportief is als Nike-sokken dragen bij een trip naar de 'all you can eat'-wokplaats om de hoek. Evenzeer dwaas: een sportstand op een sportwagen. Ja deuheuh!

10: Bluetooth telefonie

nutteloze-auto-opties

Ooh we weten het, hier gaan we ons niet populair mee maken. Wees echter eens doodeerlijk; heb je ooit al een deftig telefoongesprek gehad via de bluetooth van je wagen? Het is net alsof je gesprek eerste gefilterd moet worden door de zandbak die voor Oostende ligt en dan via Kazachstan terugkomt op de rug van een ezel met astma. Helemaal een feest: iemand met je bluetooth-optie van de wagen bellen die ook zijn bluetooth-optie heeft aanstaan. Zelfs oermensen met een amper ontwikkelde taal zullen je dan raar bekijken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Glenn 17:09
afbeelding van Glenn

Nog een mooie: keyless entry. Klinkt mooi en is super als het altijd werkt. Echter bij Ford werken er een paar lolbroeken, want het systeem faalt bijna altijd wanneer het fel regent ... Sta je daar als een idioot aan die klink te trekken, om dan drijfnat naar je sleutel te moeten beginnen zoeken.

Lichtpakketten waarbij je de interieur kleuren kunt aanpassen is nog zo'n rommel. Wie wil er nu rondrijden met roze of purpere interieurverlichting?

Robert Rombouts 21:48
afbeelding van Robert Rombouts

Ik heb juist een Ford mondeo gekocht.
En een instelling gevonden om deze optie uit te schakelen.
Dit is miss. Intresant om eens naar te zoeken bij jou, zelf heb ik hier (nog) geen last van aangezien ik altijd mijn koppeling ingeduwd houd bij een rood licht etc.

diedrik 17:42
afbeelding van diedrik

New Skoda Superb:
regensensor: een zaligheid, werkt perfect
virtual pedal elektrische kofferklep: werkt perfect, zelfs bij nat weer
keyless entry: werkt perfect ook bij regen....

Zo nutteloos zijn de opties dus niet, want ze werken...

Audi22 19:07
afbeelding van Audi22

Nadeel is dat bespaard wordt op de elektronica, die onderdelen worden uitgekleed om het zo goedkoop mogelijk in de auto te proppen. Daardoor komt het dat systemen niet goed werken, te gevoelig zijn, kuren krijgen...

Evo X 19:45
afbeelding van Evo X

Als 'r ooit 'n opvolger komt zou voorruit ontdooiïng wel tof zijn.

Wim 20:02
afbeelding van Wim

2,3,5,7 akkoord, maar bluetooth is zo goed :)

Techno Patat 20:37
afbeelding van Techno Patat

Bleutooth werkt bij mij ook heel goed. Ook vertegenwoordigers die ik bel voor de zaak en die bleutooth hebben merk je wel maar het is een perfect normaal gesprek dat je hebt. Misschien moet de redacteur in kwestie zijn GSM eens upgraden, weg van de Nokia 3510i :P?

Regensensor werkte in m'n volvo echt perfect, soms de gevoeligheid wat aanpassen naargelang dag of nacht maar verder geen problemen mee! Tot er een nieuwe voorruit in moest en de zonneband waar de regensensor in zat niet 100% meer hetzelfde kleurtje had :(! Daarna heeft het ding de kuren gekregen zoals beschreven in de tekst ;-)!

2 is vooral handig als je zoals ik: geregeld de misses hebt die ermee rijdt en die de zetel zelfs voor een trip naar het einde van de straat in 37 richtingen verandert... dan zijn die memoryzetels met alle bijhorende verstelmogelijkheden wel zalig!

Markske 02:25
afbeelding van Markske

Volgende opties wetken bij mij perfect: regensensor, bluetooth, startstop met airco, als ik de auto verlaat kan ik zelfs met een druk op een knop verwarming/airco nog zijn restwarmte/koeling laten afgeven, 'zolang de voorraad strekt' zonder draaiende motor. Vandaar dat die perfect werkt met de start/stop en indien die het niet haalt start de motor terug.

herbie 11:41
afbeelding van herbie

niet vergeten dat chipfabrikanten uitgaan van een levensduur van 10 tot 12 jaar, langer dan 10 jaar met dergelijke rommel rondrijden wordt dus vragen om hoge kosten

Anon 20:01
afbeelding van Anon

Nog nooit een regensensor die niet goed werkte, zou niet kunnen leven zonder Bluetooth... En eigenlijk ook niet meer zonder elektrische kofferklep. Parfum ding heb ik zelf niet, maar er zijn wel fans.

En als je door die startstop minder fax moet betalen is dat ook dik in orde...

Jullie hebben eigenlijk enkel echt gelijk over nr. 4

Silly Wommers 08:25
afbeelding van Silly Wommers

Espace 2015:
1) Regensensor werkt in 98 % van de gevallen perfect.
2) Staat er niet op, maar lijkt me echt wel héél vergezocht.
3) Staat er ook niet op, maar één of andere jeanettengeur in de auto hoef ik niet.
4) Vanop de tablet is inderdaad belachelijk lastig om vinden, maar de knopjes in de koffer om neer te klappen zijn echt wel handig.
5) Twitter en andere 'social media' doe ik zo al niet, laat staan in de wagen. Renault's mail op die R-link trekt ook op geen kl.....
6) Start-stopsysteem is zeer irritant en zet ik meestal gewoon af. Het ware handiger dat je kan kiezen om het op te zetten... zou men dat softwarematig niet kunnen aanpassen?
7) Logo op de grond, wie bedenkt het??? De verlichting zelf vind ik dan weer wel OK.
8) Elektrische kofferklep vind ik best handig, dat gezwier met de voeten hebben ze (wegens niet goed functioneren?) niet geactiveerd.... en ik moet zeggen, dat mis ik niet echt.
9) Sport stand is één van de standen die je kan kiezen, en af en toe is het best leuk. :-)
Heel knap gevonden dat je trouwens in een personaliseerbare stand echt alles kan instellen naar wens: schakelgedrag, motorrespons, vierwielsturing, schokdempers, massagefunctie zetels en ja, sfeerverlichting... En eens je weet hoe de menustructuur in elkaar zit is het niet eens echt moeilijk.
10) Bluetooth? Werkt perfect.

Sven772 09:56
afbeelding van Sven772

11) Nawissen: als je de ruitsproeiers op mijn Audi gebruikt met als ultieme doel je ruiten proper te krijgen, wordt 4 of 5 seconden nadat de ruitenwissers weer stilstaan (en de ruit proper is) nog eens nagewist. Resultaat: ruit weer vol strepen. Wie bedenkt zoiets?

Rudi 18:43
afbeelding van Rudi

Regensensoren werken perfect in Range Rover FYI.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws