De oervader van de familie Z3, Z4 en zelfs Z8 was deze Ur-Roadster van BMW ///M. Die concept zag het levenslicht in 1990, exact 25 jaar geleden. Haal de feestballonnen maar boven.
Eind jaren 80 kreeg de designafdeling van BMW M GmbH de opdracht om nieuwe projecten te bedenken. Ulf Weidhase (de man die later de E46 M3 vorm gaf) kwam op de proppen met deze Ur-Roadster. Een cabrio met een op z'n minst opvallend uiterlijk waarbij vooral de brede wielkasten achteraan opvallen, de instapdrempel en luchtgaten achter de voorste wielen. Een design dat serieus indruiste tegen Weidhase zijn motto: 'Kracht moet je voelen, niet zien'.
Onder de kap schuilt dan ook de 2.3-liter viercilinder vanuit de eerste M3 (E30). In die Dreier was het blok alvast goed voor 200 pk, hoeveel pk's er beschikbaar waren in de Ur-Roadster werd nooit meegegeven. Wel bleek achteraf dat het niet zomaar een designfolie was, want het gehele concept (lichtgewicht, achterwielaandrijving, twee zitplaatsen) zorgde voor de ontwikkeling van de Z3.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden