De geruchtenmolen draait weer op volle gang, want volgens de laatste productie ervan zou BMW op het autosalon van Frankfurt dit najaar de M3 Touring tonen. Bevestigen kunnen we dat nieuws niet, al kunnen we de boekhouders van de constructeur uit München een extra stimulans geven om het licht voor zo'n stationwagenvariant toch maar op groen te zetten.
De M3 is één van de meest iconische wagens van BMW doorheen de jaren. Een model dat er in veel maten en vorm kwam, maar nooit als stationwagen. Misschien wordt het stilaan tijd om daar verandering in te brengen, de M5 was er vorige generatie tenslotte als Touring. We geven de Duitse constructeur alvast 5 redenen mee waarom ze de M3 Touring best in productie nemen.
1: Geen enkeling meer
Vroeger was het simpel, de M3 was er als sedan, coupe en cabrio. Ondertussen hebben die laatste twee varianten een naamsverandering ondergaan naar M4. Waardoor de meest bekende vorm van de M3, de coupe, eigenlijk niet meer beschikbaar is. Er bestaat dan ook geen vrees meer dat ze de M3-benaming gaan bezoedelen met een stationwagen.
2: Praktischer
Het voordeel van een performante stationwagen is duidelijk: stukken meer plaats in ruil voor een marginaal slechtere rij-ervaring. Want laat ons eerlijk zijn, het merendeel van de huidige M3-eigenaars gaat niet elke week richting circuit. Die paar extra kilo's zullen in de realiteit dus niet gevoeld worden, de extra stouwruimte wel.
3:Audi en Mercedes plagen
Audi heeft al jaren de RS4 Avant, Mercedes al jarenlang de C 63 AMG Break. Het is dus gek dat BMW nooit op de proppen is gekomen met de M3 Touring. Zeker omdat ze daardoor toch wat klanten kunnen afsnoepen van hun rechtstreekse concurrentie...
4: De tofste driving station?
Bij de M-divisie slagen ze altijd om zeer evenwichtige voertuigen te creëren. Wagens die je hopen plezier geven zonder je elke bocht van kant te willen maken. In die zin kan de M3 Touring misschien wel eens de tofste stationwagen zijn voor 'drivers'.
5: Het momentum hoog houden
Met de komst van zo'n M3 Touring zou BMW terug de spotlight zetten op heel het M3/M4 gamma. Waardoor klanten die niet eens in de markt zijn voor een stationwagen misschien wel terug de M4 Coupe ontdekken en besluiten er ééntje te kopen.
Wat vinden jullie? Moet BMW een M3 Touring maken?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden