6 driecilinders die er toe doen

bmw-i8-1

Waar vroeger iedereen droomde van een dikke V12 valt er tegenwoordig een hoop lol te beleven met amper drie cilinders. Met de steeds stijgende populariteit van de driecilinder is het tijd om enkele opvallende modellen van de laatste jaren te bekijken.

Zo'n driecilinder is minder nieuw dan je denkt (in de jaren 70 waren ze al beschikbaar op massaproductiewagens), maar de laatste jaren begint de term & technologie pas echt door te breken in alle segmenten van de autowereld. Was het voordien een blokje om klein grut verder te slepen, dan vind je ze tegenwoordig terug in verrassende wagens. Wij gingen alvast op zoek naar de lolligste wagens met een driecilinder van de laatste jaren.

Ford Fiesta Black Edition

Een lijst over driecilinder zonder Ford er in te vernoemen, dat is bijna onmogelijk. Het merk met de blauwe ovaal maakt het oneven aantal cilinders namelijk cool dankzij de 'Ecoboost'-benaming. In zijn krachtigste uitvoering weet het 1-literblok 140 pk op te wekken. Genoeg oomph om van de Fiesta Black Edition een soort van ST-light te maken.

Volkswagen Lupo 3L

Extreem lollig? Dat misschien niet. Beticht je Volkswagen echter nog eens van té veilig en saai te zijn, dan kijk je best eens naar deze Lupo 3L. We spreken eind de jaren 90 wanneer de wagen op de markt komt. Van ecologisch rijden trekt niemand zich nog geen knijt aan. Toch weet het 1.2-liter driecilinder torretje op dieselkracht een CO2-uitstoot van 81 g/km en een normverbruik van 3 liter op te tekenen.

BMW i8

Dat er een 1.5-liter driecilinder van MINI vanachter in je i8 ligt zeg je liever niet aan de toog. Toch hangt er geen schaamte rond het blok, want met dik 230 pk duwen de drie cilinders je in 4,4 seconden naar de honderd. Hoezo een driecilinder niet sportief?

Smart Fortwo

Hoewel de Renault Twingo er een stuk frisser uit ziet, behaal je het meeste rijplezier met de smart Fortwo. Onderhuids delen beide rakkers een hoop componenten, toch weet de Duitser beter om te gaan met de Energy TCe 90 driecilinder. Met 90 pk in een smart moeten we er ook geen tekening bij maken dat het best vlot vooruit gaat.

Opel Adam

'Opel' en 'motoren', het is niet altijd een sterk huwelijk geweest. Met de 1.0-liter driecilinder Turbo lijkt het tij echter gekeerd. Finesse, vlotte vermogensopbouw en gewoonweg prettig om te rijden. Samen met het straffe chassis van de Adam een aanrader.

Suzuki Cappuccino

Nee, straffe koffie is zo'n Cappuccino niet. De miniatuur Mazda MX-5 beschikt over een 0,7-liter driecilinder met 63 pk. Gekoppeld aan een perfecte gewichtsverdeling en een leeggewicht van zo'n 700 kg valt er toch een hoop lol te beleven aan de Suzuki. Op een trage manier...

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
BertR. 22:10
afbeelding van BertR.

Vergeet de achterwielaandrijving van de Cappuccino niet. Daar zou ik graag eens mee rijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws