Vraag: Wat is er mis met LPG?

lpg-vraag

Het kost de helft van de prijs om te tanken, het is groener uit de uitlaat en je blijft over evenveel pk's beschikken. Waarom rijden jullie nog niet op LPG?

Nee, we zijn niet betaald door de Belgische federatie van LPG-eigenaars om dit te schrijven (als die jongens überhaupt al bestaan). Wel zitten we al een tijdlang met de vraag waarom niet iedereen met LPG rondtoert. Een vraag waar we zelf geen antwoord op hebben en eigenlijk ook wat schuldig aan zijn, want in onze gehele redactie is er niemand die gas tankt in zijn dagelijkse kar.

Er moet dus iets zijn dat de meerderheid van de bevolking weg houdt van LPG, maar wat juist? Misschien hebben jullie wel een antwoord op die vraag.
Wat is er mis met LPG?

Laatst gepubliceerd

Reacties (84)

Plaats een reactie
DasHaus 11:38
afbeelding van DasHaus

De constructeursgarantie vervalt bij aftermarketinstallaties, beperkt aantal tankstations, neemt heel wat kofferruimte weg en het doet de inruilwaarde kelderen.

Redenen genoeg.

d 23:51
afbeelding van d

jij kent er niks van !!
1) garantie vervalt niet. (europese wetgeving)
2) geenverlies van kofferruimte. (tank in plaats van reservewiel)
3) zo goed als 95% van de benzinestations heeft lpg in Europa.
4) inruilwaarde daalt niet want in het voormalige oostblok is men gek van auto's op lpg. (polen - letland - estland - litouwen en oekraine.
een hedendaagse motor met een goede lpg-installatie draait zijn hand niet om voor 400000 Km.

Steph 00:13
afbeelding van Steph

Tja,
commentaar op uw opmerkingen:
1) weet ik niet.
2) tank ipv reservewiel is maar een kleintje, kom je niet ver mee. (en waar laat je je reservewiel?) Als je er standaard geen hebt, is de ruimte nog kleiner voor de tank...
3) In Spanje is het zoeken naar LPG zoals naar een naald in een hooiberg! Je kan bijna zeggen dat je daar NIET kan tanken!

wijnen guido 18:36
afbeelding van  wijnen guido

hoeveel km rijdt u per jaar in spanje??wanneer uw lpg op is gaat het automatisch naar benzine

Willem . 10:31
afbeelding van Willem .

Geen verlies kofferruimte neen niet akkoord sommige merken hebben een kuip waar het reservewiel zit zodus wiel eruit en thuis laten een nadeel bij lekke band , en opletten Franse wagens bijna allen het reservewiel onder de koffer in een ophangnet waar gaat ge uw tank dan plaatsen ? op uw dak .

Dannyke78 19:12
afbeelding van Dannyke78

Dacht dat bij dacia duster de tank onder de wagen werd gestoken waar normaal her reserve wiel zit. Had er van de week toevallig een foto van gezien

Sven 11:46
afbeelding van Sven

Ik heb destijds (een jaar of 10 geleden ondertussen al) op LPG gereden, omdat ik in oorsprong een tweedehands benzinewagen kocht en naderhand toch meer km ging doen. Ik was daar toen tevreden van, al werd het benzinesysteem lui omdat ik dat circuit minder gebruikte dan goed (en voorgeschreven) was (lees: benzinetankmeter die danste, injectoren die dichtslibten, vuil in de benzinefilter en een benzinepomp die de geest gaf). Nu ik 10.000 km per jaar met de eigen wagen rijd, haal ik de extra kost van de plaatsing van een tank er niet uit in minder dan vijf jaar.

Willem . 10:49
afbeelding van Willem .

Sven meer dan 10 jaar heb ik gereden met LPG eerst twee jaar met een Renault 1200 cc echt een fiasco na ernstig ongeval schroothoop en dan inbouwen in een Chrysler 2000 cc dan kon ik sneller rijden , met een 1200 cc of 1500 cc ( niks ) en starten bij druilerig weer accu leeg moest starten op benzine en af en toe overschakelen op benzine anders zat de acceleratiepomp in vergasser vast kurkdroog en als men te weinig kilometers doet zinloos tegenwoordig kost inbouwen € 2000 + een bijkomende taks in drie tappen ook meer verbruik en verboden te parkeren in ondergrondse garages , men staat niet meer te springen om LPG te rijden en bij weinig kilometers oude Diesels zal ook bizar worden die smerige sterk vervuilende giftige karren mogen weldra niet meer rijden in de steden .

Maarten Deckers 20:30
afbeelding van Maarten Deckers

Nu 4 jaar en 95000 km verder met een Dacia Sanders 1.1 rijdt 1 op 13 met LPG en 1 op 14 met benzine. Met klepsmeersysteem was dat € 1.800. 55 litertank op plek reservewiel. Nog geen lekke band gehad maar wanneer heb je dat nu? Kan 570 km op LPG rijden. Stukken goedkoper dan op benzine. Tip, rijdt af en toe benzinetank leeg. Op zomerbenzine start de auto ook slecht in winter. Volgende krijgt weer een LPG LPG installatie!

Dimitri 12:00
afbeelding van Dimitri

Op de foto gaat het om een CNG installatie, geen LPG.
Toch wel een belangrijk verschil, boys!

Yvesw 12:08
afbeelding van Yvesw

Toch nog een stukje 1 april? :-)

Adriaan 12:37
afbeelding van Adriaan

Mij heeft de ombouw kost altijd wat tegen gehouden. Mijn vrouw heeft nu een ford focus met een 1.6 benzine, en heb het al overwogen, maar om 2000euro in een auto te gaan steken dat zelf maar 1100 euro waard is, daarvoor zal ze al heel veel km's moeten rijden om het eruit te halen. En dan heb ik ook nog schrik dat diene auto het mechanisch niet zo goed gaat aankunnen, om dan nog extra kosten te hebben...

Ricardo 13:30
afbeelding van Ricardo

Ik wil gerust groener rijden, maar dan mag er geen grootte meerprijs aan vasthangen. De extra prijs, meestal rond de € 2000, is niet min. Plus dan nog eens de extra wegentaks die men moet ophoesten tov een gewone benzinewagen. En om maar niet te spreken van het plaatsverlies in de koffer. Of je moet al een Dodge RAM kopen waar je kofferruimte op overschot hebt.

Mp 15:42
afbeelding van Mp

Ik heb een paar auto's en 2staan op LPG
Vw polo 6n 1.4 was mijn eerste wagen en na 3000km met mijn eerste geld er een LPG installatie ingestoken want dat ding zoop toch wel redelijk vond ik (±10l lpg en 0.7l benzine)
ik heb er al 50k met gereden en ik wil niet weten wat mij dat kost aan benzine.
Lpg is trouwens 1/3 van de prijs van benzine.

Op 17 000km heb ik de installatie(€1750) uitgespaard door goedkoop te tanken.

Ssangyong musso 3.2 ook op lpg 15a19L benzine is wel vrij veel :p en wordt enkel gebruikt om trailer te trekken.

Wat houdt mennsen tegen?
-Bang van gas
-Installatieprijs te duur
-Veel mensen spreken er slecht over (ze spreken dan over 20j geleden)
-Plaatsverlies
-Je kan niet overal tanken.
-Velen denken dat er een meerverbruik is...

Mister772 15:58
afbeelding van Mister772

Je wordt nog steeds geweigerd in tal van parkeergarages, en om redenen van belastingsvermindering wegens minder CO2 uitstoot moet je het niet doen, want je krijgt het niet in je papieren bij inbouw achteraf.

RoCo4Car 09:33
afbeelding van RoCo4Car

LPG is zwaarder dan lucht en dat blijft hangen, bij CNG (aardgas) mag je wel in de parkeergarage, want dat is lichter dan lucht en vindt zijn weg naar buiten.

Rebel 16:10
afbeelding van Rebel

Niet alle autoproducenten bieden dit als optie aan bij de aankoop van een nieuwe wagen.

chuwie 12:32
afbeelding van chuwie

Dodge ram 5.7 op lpg gaf te veel problemen, consant panne.
Hetzelfde geld voor se 3.6 trans sport chevy om de 5000km moest er iets aan d kleppen vervangen worden.
Niet dat lpg slecht was, want de 2.7 sebring cabrio van moeder gaf geen enkel probleem.. dus slechte instalateurs? Ik zal het nooit weten..

Wimdc 12:14
afbeelding van Wimdc

Ik heb een Dodge RAM 5.7 en een Jeep SRT8. Beiden rijden op LPG. Het zijn moderne computergestuurde injectiesystemen waar ik geen problemen mee heb. Geen vermogenverlies en de motorolie blijft zeer lang heel proper. In de jaren 90 had ik een BMW op LPG. Met deze wagen had ik regelmatig kosten aan het gassysteem. LPG prijs in België is bij de goedkoopste van Europa! Die extra taks weegt niet op tegenover de LPG prijs in Nederland of Frankrijk bvb. In verschillende ondergrondse parkings is reeds LPG toegelaten. Ik begrijp niet waarom er niet meer voertuigen op LPG zijn in België. In Duitsland, Engeland en zelfs de USA wordt deze brandstof serieus gepromoot.

Adriaan 12:48
afbeelding van Adriaan

Ik vrees dat het negatief imago van vroeger er voor iets tussen zit. En persoonlijk, bij mij is de installatie kost de reden waarom ik nog geen lpg installatie heb laten uitvoeren bij mijn vrouw haar auto.

Thom@s 15:14
afbeelding van Thom@s

Bij welke installateur ben jij geweest?

Omer . 07:36
afbeelding van Omer .

WIMDC Weet ge niet dat Gasoline ( benzine ) in Amerika veel goedkoper is als in Europa ? ginder kennen ze geen sociale zekerheid kindergeld en OCMW systemen die ons nog gaan wurgen in de toekomst onze loonlast veel te hoog , waarom komen honderd duizenden gelukzoekers naar de West-Europese landen ( melk en honing ) wij werkten 40 jaar en meer voor een pensioentje en deze gelukzoekers deden niks maar profiteren wel van alles hun leuze gratis Bed-Bad en Brood .

wimdc 20:31
afbeelding van wimdc

Beste Omer, ja inderdaad, in de USA is gasoline veel goedkoper dan hier. Maar zelfs in de USA is LPG nog goedkoper dan hun benzine. Zie: www.cleanfuelusa.com. Prijzen zijn per US gallon (3,78 liter).
In je discussie over sociale zekerheid wens ik me niet uit te spreken. Ik rij op LPG.

willem 11:03
afbeelding van willem

WIMDC akkoord zullen de sociale zekerheid laten vliegen dat heeft OBAMA geregeld zogezegd voor de straatarme Amerikaan ( een verzekering ) is best maar die kan iedereen niet betalen en kindergeld kost hier al miljarden en opletten kent gij de prijs van installatie in USA ? ik niet wens u veel geluk met uw LPG maar kijk eens in dorp en stad hoeveel er met vignet LPG door stad rijden , veel jaren geleden in onze regio twee tankstations .

wimof 14:58
afbeelding van wimof

Met uw bijdrage zit U op een ander niveau.

JanMijnBotte 13:27
afbeelding van JanMijnBotte

Toen ik voor een nieuwe Swift Sport ging kijken, was het een optie van Suzuki om voor LPG te kiezen.
Mits jullie connectie met Suzuki misschien eens vragen om een Sport te testrijden met LPG installatie en te vergelijken?

Yvesw 13:32
afbeelding van Yvesw

Veel valt er uiteindelijk niet te vergelijken :-) Beide wagen zullen exact hetzelfde rijden, enkel zal je koffer kleiner zijn... :-)

Grunt 14:27
afbeelding van Grunt

Ik heb daar een aantal keren naar gekeken, maar uiteindelijk niet gedaan. Vrij duur, veel gedoe, extra taks & keuring, vermogenverlies (beperkt maar duidelijk), beperkingen in parkeren... De grootste njet-factor was dat er geen pompstation handig dichtbij was.

Jaak . 07:15
afbeelding van Jaak .

ik had een Renault 1200 cc en liet er gas inbouwen een ellende tot en met , Renault na ongeval ( perte total ) dan ingebouwd in een Chrysler ( Simca ) een 2000 cc , dat was al veel beter LPG inbouwen in 2000 cc , best maar smering motor heel slecht zelfs met kop smering de kleppen verbranden en dan overstap diesel ook een 2000 cc nu een Peugeot 1600cc SW met automaat als ik kick down trap kan een fameuze diesel niet volgen een nadeel veel kick down trappen meer brandstof slikken

Omer . 07:24
afbeelding van Omer .

Het starten met een 2000 cc bij druilerig weer niet in gang te krijgen zelfs
met injecteren start pilot , wat was best dan ? altijd starten op benzine en dan overschakelen op lpg , sommige wagens starten altijd op lpg maar men moest af en toe op benzine rijden de vergasser ( carburator ) was kurkdroog en acceleratiepomp zat vast .

wimdc 21:05
afbeelding van wimdc

We hebben een Mercedes Sprinter 316 LGT gekocht in Duitsland. Deze is dus af fabriek met een LPG installatie uitgerust. Onze vorige camionette, een diesel, was afgekeurd wegens te vervuilend. Aangezien we in ons beroep altijd korte afstanden afleggen, wilden we geen diesel meer. We zijn super content met de aankoop. Motoren op LPG verslijten nauwelijks, mits aangepaste kleppen. Mercedes heeft hier rekening mee gehouden. Olie wordt nooit zwart bij een LPG motor. En LPG staat super goedkoop geprijsd.

Dirk 23:19
afbeelding van Dirk

Het grootste probleem in Vlaanderen is, wij zijn enge navelstaarders die liefst voor zo weinig mogelijk veranderingen openstaan.
De helft van de bovenstaande reacties zijn daar een perfect voorbeeld van!
Praten over miserie van 20 jaar terug, al dan niet met een merk dat zelfs niet meer bestaat is toch niet ernstig meer.
In Nederland rijdt 40% van de nieuwgekochte benzine auto's op LPG.
Je kan moeilijk beweren dat al die mensen ongelijk hebben, en op de pechstrook in panne staan. De LPG techniek is de laatste10 jaar zo vooruit gegaan, dat elke aap met een hoed op er mee om kan. Argumenteren dat het teveel gedoe is en teveel tax en nergens kunnen tanken en te klein koffer enz, is gewoon van kwade wil getuigend. Ik heb 6 jaar rondgereden met een Saab 9000 met 2 LPG tanken,45 L + 90 L + 65 L benzine! Ik reed met dat ding München op en af tegen 160 km/h zonder te tanken, en dat 360000 km lang ! En ik kon nog steeds 4 reiskoffers laden zonder achterbank te kantelen.
Ik ben als zelfstandige (koeriertransport) al 2 jaar mijn tanden aan't stukbijten op merkverdelers die mij een bestelwagen op LPG weigeren te verkopen, want garantie bla bla bla...

Ik heb de rekening gemaakt:
Ik bespaar op jaarbasis 12000€ aan brandstof kost, als er een garage zou zijn die met mij mee wil denken, tot op vandaag noppes, niks nada !
Vanaf 20000 km/ jaar ben je al winnaar.
Zowel de motoren als de installatie hebben een enorme evolutie doorgemaakt.
Geen vermogenverlies, geen verbrandde kleppen meer door extra kopsmering enz...
Tot op vandaag zie ik nog steeds mensen een diesel kopen voor minder dan 10000 km per jaar. dan ben je gewoon een rund. De huidige dieselmotoren zijn gewoon niet geschikt om korte afstanden te rijden, EGR, roetfilter enz, het gaat allemaal vroegtijdig kapot. Zoals ik al zei, een vlaming is gewoon allergisch aan veranderingen. Zelfs met knalharde cijfers krijg je hem niet op andere gedachten.
Voor die kost heb je je LPG installatie al terug betaald.

Steeds hetzelfde gezeik: " Wij ondersteunen LPG niet, punt."

wimdc 17:48
afbeelding van wimdc

Volledig akkoord met u!

bramvdw 15:31
afbeelding van bramvdw

Kan er iemand mij de weg wijzen naar een goede LPG installateur?

Sracerr 18:56
afbeelding van Sracerr

Vialle en ook veel andere in Nederland. Hebben veel ervaring. even google-en en afspraak maken, klaar!

Sracerr 18:58
afbeelding van Sracerr

Oh en koken doe je op gas, dieselen voor de landbouw/scheepvaart en autorijden op benzine! :) veel succes...

wimdc 20:20
afbeelding van wimdc

Van welke regio bent je?

erik denecker 14:48
afbeelding van erik denecker

in OostVlaanderen? Vancoillie in Deinze, Vanmeenen in Eeklo, andere ken ik niet,

installateurs moeten gecertifieerd zijn,

als je de installatiekost van een 2000eur in rekening brengt, de huidige prijs, ... kom je breakeven na een 30.000km, (en dit is niet per jaar he,) indien je dus 15.000km per jaar rijdt, moet je 2 jaar rijden om de installatie terug te verdienen,

Ronald 00:04
afbeelding van Ronald
De Causemaeker Freddy 17:51
afbeelding van De Causemaeker Freddy

Ik ben zeer tevreden van vogels autogas in Nederland
Groeten

ivo claesen 08:42
afbeelding van ivo claesen

ik ben zeer ontevreden van vogels, echte brol. 5 interventies vanwege pannes op 5000km, steeds een ander onderdeel stuk.

Barry 10:06
afbeelding van Barry

Piers Autogas Gistel.

Hugo 14:37
afbeelding van Hugo

ik ga al jaren bij Van Meenen te Eeklo...Ondanks dit van bij mij thuis uit enkel 70 km is...het zijn mensen met optimale kennis van lpg... verwacht geen chique garage... maar wel toffe en heel vakbekwame mensen... in mijn huidige auto ligt een lpg geplaatst door AGS-Geel... maar die hollander die mag voor mij part naar de hel lopen.. chique garage en ge wordt opgelicht terwijl ge erbij staat...

ALAIN 20:39
afbeelding van ALAIN

Je hebt gelijk Dirk: in Vlaanderen leven de meeste mensen met oogkleppen. Ze zijn te dom om zelf en kritisch na te denken en lopen gewoon mee met het geleuter en gezever van wat een gewone conventionele garagist hen vertelt. De meeste garagisten zelf zijn een bende idioten die meestal van niet beter weten en ook niet willen veranderen van zienswijze. LPG zou moeten verplicht worden voor mensen die minder dan 20000 km per jaar rijden. Naast die verplichting zouden de extra taksen en keuringen evenals parkeerverbod in ondergrondse garages moeten opgeheven worden. De luchtvervuiling zou zeker afnemen en onze gezondheid zou er ook baat bij hebben. Natuurlijk hebben we onze "moedige" politiek tegen....

pipo 12:23
afbeelding van pipo

"...teveel tax en nergens kunnen tanken en te klein koffer enz, is gewoon van kwade wil ..."

Je moet wel degelijk extra belastingen betalen wat mij zeer raar lijkt gezien de drang v/d overheid om (zogezegd) het milieu te willen verbeteren. Ook de autocontrole is duurder. DAT is het probleem in België. Ze werken hier met 2 maten en 2 gewichten. Terwijl "elektrische" wagens worden gepromoot worden LPG-rijders bestraft.

Kijk het is heel simpel. Als onze politiekers ECHT het milieu willen beschermen, in plaats van hun zakken te vullen via allerlei ongegronde belastingen, dan reed iedereen al met LPG. Want LPG kan je op alle wagens toepassen. Zonder dat je nieuwe aandrijftechnologie moet uitvinden met hun kinderziektes en overdreven dure prijzen. Het lijkt er zelfs op dat de overheid in België NET het tegenovergesteld doet. Als je kijkt welke moeite bv. Tesla doet om meer laadpalen te installeren om elektrisch (Tesla) rijden gemakkelijker te maken, dan gaat de overheid ineens waterstof promoten?!?!?!?

Het zou te gemakkelijk zijn dat ineens een groot deel van het Belgische wagenpark zonder al te veel kosten (en dus minder inkomsten voor de overheid) en met relatief eenvoudige ingrepen aan de strengere milieunormen voldeed. Nee, DAT gaan we NIET promoten. Eerst onze zakken goed vullen met plaatsen van nieuwe laadpalen (BTW, plaatsingskosten end.) dan nog goed de consumenten uitmelken door de "distributiekost" de hoogte in te jagen (wat Electrabel, en dus de overheid, en haar dochters altijd toepassen om hun zakken te vullen), en als het enigszins kan nog wat gefoefel met premies...euh... "certificaten".

En zo wordt er een kleine groep super-rijk met het geld van al die arme mensen. Geloof me onze eerste minister stelt zichzelf de vraag niet of het beter is om met LPG te rijden dan met benzine.

RoCo4Car 09:41
afbeelding van RoCo4Car

de chauffeur van luchthavenvervoer heeft mij gezegd dat ze een tankje hadden geinstalleerd op de plaats van het reservewiel. Je staat iets meer aan de pomp maar je verliest geen plaats in de koffer.

Sracerr 21:33
afbeelding van Sracerr

LPG is een bijproduct tijdens het raffineren van brandstoffen zoals benzine/diesel.
Dit is het zgn affakkelen wat je ziet tijdens het proces.
LPG is dus niet mogelijk zonder de andere brandstoffen te maken dus waarom ook niet gebruiken?. :)

Chris G. 22:41
afbeelding van Chris G.

Met mijn 1300 escort op lpg de kleppen verbrand. Een nieuwere motor (1400) in laten plaatsen en 120000 km probleemloos op lpg. Nadien een daihatsu hijet op lpg , reed ook prima.
Maar , in de escort een kapotte ontspanner gehad met een gaslek als gevolg.
Bij de hijet de dichting van de gasmeter op de tank plots stuk (voor de gaskraan). Auto aan de kant en alle gas moeten laten ontsnappen, veel schrik gehad toen. De gasreuk was tot op 100 m waarneembaar.(lpg is zwaarder dan lucht) Onmiddellijk verkocht en een diesel gekocht. Veel koppel onderin en veiliger naar mijn mening.

Ciesvandekwis 10:05
afbeelding van Ciesvandekwis

ik rij met mijn 2e lpg nu, eerste: 2ehands chevrolet nubira 1.6, 100.000 km mee gedaan, maar wel op de helft met verbrande klep gezeten op één cilinder. Dus best altijd even een compressietest laten doen bij aankoop 2ehands. En een koppensmeringsysteem laten installeren, kost iets van 150 €. Nu een Fiat Qubo 1.4, zeer tevreden van.
Ik zie toch bijna alleen maar voordelen:
- kost tanken is 1/3 goedkoper dan benzine
- geen fijn stof, 1/2 minder NOx en kanker, zeker in steden
- rijdt even prettig en pittig als benzine
- ik parkeer zelfs in zgn 'verboden' ondergrondse garages, juridisch hebben ze geen poot om op te staan

Adele 08:57
afbeelding van Adele

Misschien een late reactive maar ook ik rijd al sinds 2006 met een Nubira SW SX op LPG (nieuw gekocht met LPG).. en k parkeer ook in de ondergrondse.. intussen 250.000km en volgende auto zal ook weer LPG zijn. Ik ben tevreden.

  1. 1
  2. 2

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws