Kiezen maar: Volvo 855 T5 R of V60 Polestar

volvo-850r-vs-polestar-v60_01

Volvo viert de twintigste verjaardag van de 855 T5 R. Een stationwagen die destijds de autowereld op z'n kop zette met ongeziene prestaties. Voor de verjaardagsfoto's werd zijn hedendaagse opvolger opgetrommeld, de V60 Polestar. Maar voor welke gaan jullie?

Net zoals goede wijn moet je van een bepaalde leeftijd zijn om de 855 T5 R te begrijpen. Nu ziet het er als een hoekige doos uit in een afschuwelijke bananenkleur, maar bij de voorstelling in 1994 had iedereen toch een 'wat doe je nu Volvo?'-momentje.

De koning van de veiligheidssystemen kwam plots op de proppen met een opgepompte middenklasser die door een samenwerking met Porsche zo maar eventjes 243 pk en 340 Nm naar de wielen braakte. De term sleeper kent zijn ontstaan dan ook waarschijnlijk bij deze wagen. Sprintje naar de honderd nam maar zes seconden in beslag. Niet slecht voor een legoblok op wielen. Volvo bouwde maar 5.500 exemplaren waardoor er een bepaalde zeldzaamheid vast hangt aan het model.

volvo-850r-vs-polestar-v60_01

V60 Polestar

Anno 2014 - en eigenlijk al iets vroeger - zet Volvo die traditie verder met de V60 Polestar. Net zoals de 850 T5 R is het een opgepompte versie van een regulier model. Ditmaal werd als basis een V60 gekozen en kreeg hij een 3.0-liter V6 met 350 pk en 500 Nm. Een stevige boost tegenover die gele banaan. Een sprintje naar de honderd neemt dankzij de automaat en vierwielaandrijving een luttele 4,9 seconden in beslag. Om daarna door te suizen tot 250 km/u. Dat is 1 km/u sneller dan wat de 850 T5 R kon halen.

Welke van de twee kies jij?

volvo-850r-vs-polestar-v60_01

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Rebel 12:26
afbeelding van Rebel

Hangt ervan af, als het koffer ruim genoeg is, de V60 polestar, anders de 850 T5 R (wel in een andere kleur dan geel).

Glenn 11:13
afbeelding van Glenn

850 T5R natuurlijk. Meer Volvo dan dit model wordt het niet.

P.s. Gebruikt de V60 geen 6-in-lijn ipv V6?

j Goddyn 19:42
afbeelding van j Goddyn

geef mij maar de S60 ipv v60; betere baanligging en 4 000 euro goedkoper (95.000 ipv 99..000 voor de v60 polestar)
en laat die 850 t5 R maar staan in de troffeënkast, want dit museumstukje is een troffee op zich, maar weldegelijk geschiedenis

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws