Vraag: Zou jij ooit je nieuwe wagen online kopen?

buy-online-vraag

Schoenen, auto-onderdelen, cd's en boeken... we kopen ze tegenwoordig allemaal zonder zorgen online. Maar een auto, dat is toch nog van een heel andere orde. Al gaan we in de toekomst waarschijnlijk meer en meer online onze automobiel aanschaffen.

Het blijft een raar geven, online je wagen kopen. Eén van de grote pioniers daarin is Tesla. Maar nu volgt Volvo ook met de XC90. De eerste 1.927 exemplaren - tevens het geboortejaar van Volvo - zullen online worden verkocht. Is dit nu echter de toekomst?

Ergens is het een logisch gevolg. Tegenwoordig kan je jouw wagen online levensecht configureren en weet je dankzij het overaanbod aan foto's en filmpjes elk detail. Toch zullen dealers nooit helemaal verdwijnen. Als je duizenden euro's uitgeeft aan een wagen wil je er natuurlijk ook eens inzitten. Of beter nog; een ritje mee doen.

Zien jullie een toekomst waarin we online een auto bestellen en hij aan je deur wordt afgeleverd?

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Adriaan 11:19
afbeelding van Adriaan

Ik heb mijn auto online besteld :p nuja, het is een leasebak, maar heel het proces is online verlopen. Blijft toch maar bwa hoor. Uiteindelijk miste ik toch het persoonlijk contact om hier en daar een vraag te stellen die je niet in de brochure terug vind.

Carlos 12:23
afbeelding van Carlos

Alvorens je een selectie maakt, kan je toch nog steeds langs dealer gaan met een configuratie dat je online hebt gevormd? Althans dat lijkt me een logische stap ^^.

Er wordt steeds meer en meer online gekocht. Dat is een feit.
Maar hoeveel mensen gaan naar de winkel passen schoenen, kleding, proberen dingen uit alvorens deze (soms zelfs goedkoper) online te bestellen?
Met een auto kan je dat ook gemakkelijk doen.

Adriaan 12:40
afbeelding van Adriaan

Een huis ga je ook niet direct online kopen lijkt me, ik zie het voordeel er niet van in om eerst een selectie te maken online, en dan nog eens naar de garage te gaan. Kan je beter direct naar de garage gaan. Het is nu niet dat bij auto verkopers er altijd een wachtlijn van +50 man staat aan te schuiven, dus veel gaan ze daar niet op kunnen winnen vrees ik.

Quin 12:34
afbeelding van Quin

Voor een auto heb ik toch nog graag wat persoonlijk contact, ook al zijn het soms gladde verkopers :).
Sluit niet uit dat configuraties online wel handig zijn om je keuze al wat te maken.

MdC 17:30
afbeelding van MdC

Ik ben zelf auto verkoper bij Mercedes-Benz. Voor sommige klanten prefereer ik toch eerder dat ze hem online bestellen en dat we gewoon de bestelbon binnenkrijgen, anderzijds is inderdaad het persoonlijke contact verloren, maar ook altijd die stereotype antwoorden en bedenkingen van gladde verkoper is volledig fout. Onze job bestaat er niet uit om glad te zijn, het bestaat er wel uit om een wagen te verkopen aan een potentiële klant, het gaat nu eenmaal ook over mijn job en mijn loon aan het einde van de maand. Net zoals elke andere job. Verkoper is ook een verkeerde benaming. Wij verkopen niet alleen auto's, wij geven ook raad over benzine/diesel/hybride/elektrisch/LPG of ze nu wel of niet een renting/financiëring moeten nemen, wat de inschrijvingstaks en jaarlijkse rijtaks + wat hun voordeel alle aard is op de wagen. Wij regelen verzekeringen voor klanten, onderhoudscontracten, volgen mee de after sales op. Leveren de wagen zelf af en achteraf kan je altijd terecht bij jou contactpersoon omdat je hem het vertrouwen hebt gegeven en een wagen bij hem hebt gekocht. Akkoord, het is geen brood dat je koopt, maar weet wel wat je ervoor terugkrijgt. Ik krijg bijvoorbeeld elke zaterdag mensen die een lampje kapot hebben, koelvloeistof op is, ruitenwisservloeistof op is en dit doe ik dan zelf op zaterdag terwijl eigenlijk de werkplaats gesloten is. Ook krijg ik mails op zondag en probeer deze altijd te beantwoorden., maar dit alles doe ik met een glimlach. Je word dan ook meer een klantenadviseur dan verkoper.

Patat 20:23
afbeelding van Patat

Ik had exact dezelfde bedenking. Als er elke week een klant staat zonder koelvloeistof is dat nogal zorgwekkend voor het imago van Mercedes en zullen er heel wat klanten zijn met een cilinderkop zo krom als een banaan... Bevestigt nogmaals dat een verkoper / klantadviseur / (what's in a name) meestal niet veel kaas heeft gegeten van techniek. Deze jongens werken met een zeer laag maandloon en hebben commissie op elk verkocht exemplaar (waarbij een jaar/maand quota moet gehaald worden of ze liggen eruit), vandaar dat ze achter je garen zitten om maar een bestelbon te tekenen. Persoonlijk heb ik ervaring met de Mercedes verkopers (in leasing). Zodra besteld hoor je ze 4 jaar niet meer om je dan te bellen om te informeren of je de nieuwe C niet wil bestellen... Dus qua account manager "klanten-pampering" kan dat tellen, gewoon maar geconfirmeerde bestelling in het systeem rammen. Moet wel zeggen dat ze niet zo arrogant zijn als BMW verkopers, heb er daar al meegemaakt alsof je blij mag zijn dat je een BMW mag bestellen... Zal wel veranderen als het VAA op het niveau wordt gebracht van Nederland. Soit, met alle car configurators en Autobild sites etc. die er online zijn kan men perfect zelf zijn keuze maken. Enkel nog een test center zoals Dieteren in Kortenberg of Mercedes in St Lambrechts Woluwe om je keuze in levende lijve te zien en dan nog de enter toets en het is voor de bakker. Bye Bye klantenadviseurs...

Techno Patat 00:14
afbeelding van Techno Patat

Een Mercedes zaagt eigenlijk wel degelijk om koelvloeistof hoor ;-)! M'n baas had een Ml250 en die verloor een half litertje op 10.000km. Maar na 1 dl was die boordcomputer al aan het janken! Uiteindelijk het lekje gevonden, het drupte op de uitlaat en daarom vonden ze geen plas/water! Maar hij heeft wel geregeld in de garage gestaan met een motor in noodloop die koelvloeistof nodig had :-)!

En inderdaad, een BMW verkoper moet geboren zijn in Knokke of ze nemen 'em niet aan. Ik ging eens informeren voor een 125/130i en ze wilden zelfs geen prijs opstellen: 'Een Diesel... Of we graken dat nooit meer kwijt anders...'

Op het autosalon niet echt een betere ervaring meegemaakt ze: 100.000€???? Voor een 420d? Amai... 'Tjah meneer, een échte BMW is niet voor iedereen weggelegd...'

Als ik van z'n leven een bimmer koop (kans is klein maar swat), bedenk ik me sowieso halverwege de koop door de arrogante verkopers :D!

Adriaan 20:16
afbeelding van Adriaan

Het is net om wat jij beschrijft waarom ik liever naar de garage ga om een auto te bestellen. Alleen heb ik ook wel heel wat slechte ervaringen met "verkopers".
Meestal gaat de kwaliteit en ervaring van een garage onevenredig onderuit met hoe hard de verkoper iets te verkopen. Zo heb ik bij de bmw garage al meermaals scheve blikken gekregen omdat ik het aandurfde om met een tshirt en jeans binnen te wandelen (ondanks dat ik een bmw heb...) En dat is niet enkel bij bmw gebeurd, mercedes, ford, volvo,... zo doen het allemaal. En dan weiger ik meestal nog maar 1 voet in die garage te zetten, dit ten koste van de misschien wel zeer competente automechaniekers.
Maar toch, als je dan toch een klantenadviseur ;) tegen komt, waar wel een klik mee is, is de ervaring zoveel aangenamer dan een online bestelling plaatsen.

Kenny 19:32
afbeelding van Kenny

Ik heb tot nu toe nog geen auto moeten kopen. En hoewel ik IT-fanaat ben, zou ik nooit een wagen online kopen. Ik lummel veel te graag rond in een showroom :-).

Ik zou het persoonlijk contact wat missen. Vragen stellen, eventueel een discussie aangaan, een testrit maken, ... Het hoort voor mij gewoonweg bij het 'proces'.

Verder sluit ik me hierboven aan bij de mening van MDC. Een verkoper is vandaag geen commercant meer die zo snel mogelijk een wagen aansmeert. Eerder een soort van 'Account Manager': een klant creëren en deze tevreden maken én houden. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws