BMW viert dertig jaar M5. Tijd om de stoffige archieven der autogeschiedenis open te schuiven en de evolutie van de snelle sedan onder de loep te nemen. Van zes-in-lijn, tot V10 en geblazen V8. Van - relatief - kleine afmetingen tot de bazenbak van nu.
Hoewel het pas volgend jaar echt dertig jaar BMW M5 is, zag de snelle sedan voor het eerst daglicht op het autosalon van Amsterdam in 1984. ZIjn voorvader, de M535i, rolde al in 1979 van de band. Een wagen die - samen met de Mercedes 190 EVO - aan de wieg stond van een generatie sedans die niet enkel comfortabel waren, maar ook zeer potent. De eerst M5 had 286 pk, de laatste generatie verdubbelt dat getal vlotjes. Het leek ons dan ook een uitgewezen moment om de zes generaties (de M535i even meegeteld) mooi onder elkaar op te lijsten.
Soms totaal verschillend, maar toch altijd hetzelfde doel: comfortabel en snel kilometers malen.
Wat is jouw favoriete generatie M5?
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 10 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden