Vier generaties BMW M3, maar welke was de fijnste?

In het interview met Friedrich Nitschke, hoofd van de BMW M divisie, werd ook opgemaakt dat de BMW M3 niet langer te bestellen is. Dat zette ons aan tot het oplijsten van de M3's van bij het begin. En dan kom je tot een relatief lang lijstje.

Pretty epic, die uitspraak dat de M3 uitverkocht is. Dat houdt namelijk in dat er binnen een half jaar, als de laatste van de band rolt, iemand met de laatste M3 coupé ooit gebouwd rondrijdt, want BMW is van plan de volgende coupé van de 3-reeks tot 4-reeks om te dopen. Een overzicht van de M3-geschiedenis.

BMW E30 M3

De E30 M3 legde de basis van de M3-familie. BMW wilde oorspronkelijk een dikke 3.5 zescilinder onder de kap maar die bleek de rijeigenschappen te zwaar aan te tasten. Dan maar een 2.0 viercilinder, op basis van de E28 M5. Van de coupé werden er tussen 1981 en 1991 een goeie 17.000 stuks gebouwd. In 1989 werd ook een cabrio-versie gebouwd met een oplage van 780 stuks. Naast de nodige evoluties was er ook een Cecotto, waarvan een beperkte oplage werd opgedragen aan Roberto Ravaglia, die als winnaar van het WTCC en de 24u van Spa een mooi palmares kon voorleggen met BMW.

Basisspecs: 2.3 I4 16v, 195 pk, 240 Nm, 0-100 km/u in 6,9s Afgeleiden: Evo I (200pk), Evo 2 (220 pk), Sport Evo (235 pk), Cecotto (215 pk)

BMW E30 M3 Cecotto

BMW E36 M3

Ook van de opvolger van de E30 moest een sportieve variant komen. De E36 M3 zag in 1992 het levenslicht. Onder de kap geen viercilinder zoals zijn voorganger maar wel een 3.0 zes-in-lijn. De E36 M3 werd geïntroduceerd als coupé, in 1994 volgden nog een sedan- en cabrioversie. Een jaartje later nam BMW de motor dan onder handen en verhoogde de cilinderinhoud naar 3.2 liter. Het vermogen steeg daarbij van 285 naar 321 pk. Van de E36 M3 werden een dikke 71.000 exemplaren geproduceerd, het leeuwendeel coupés, de berline en cabrio werden elks zowat 12.500 keren gebouwd. BMW bouwde wat competitieafgeleiden, zoals de M3 LTW (Lightweight). Behalve de sedan, coupé en cabrio werd er ook één exemplaar van de 3-serie Compact als M3 gebouwd, ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Duitse autoblad Auto, Motor & Sport.

Basisspecs: 3.0 I6, 285 pk, 320 Nm, 0-100 km/u in 6,0s Afgeleiden: M3 3.2 (321 pk), M3 LTW, M3 GT, M3 GT-R , M3-R (326 pk), and the Imola Individual (m3 GT2)

BMW E36 M3 range

BMW E46 M3

De BMW E46 M3 uit 2000 liet de sedanversie alweer vallen. Enkel beschikbaar als coupé of cabrio trok de E46 de kaart van de sportieve rijder. Bijna 86.000 exemplaren werden er gebouwd van deze BMW die bij deze generatie ook een 3.2 I6 onder de kap kreeg. Die motor was goed voor minimaal 343 pk.

In 2001 kreeg de M3 familie voor het eerste een V8 in het vooronder. Deze 493 pk sterke bron moest het in de E46 M3 GTR 16 opnemen tegen de Porsche 996 GT3 in de American Le Mans Series. Porsche was natuurlijk niet blij dat ze het snot voor de ogen werden gereden en hintte naar de organisatie dat het eigenlijk een prototype was omdat geen enkele productie E46 M3 een V8 motor had. BMW besloot dit te omzeilen door 10 E46 M3 GTR's te bouwen waarvan 3 straatlegale versies. Al werd er nooit één van verkocht. Daarop werd de reglementering aangepast en moesten constructeurs 100 exemplaren bouwen en 1.000 motoren produceren van het type dat meestreed in de klasse. BMW besloot daarop zich terug te trekken uit de Le Mans Series.

Basisspecs: 3.2 I6, 343 pk, 365 Nm, 0-100 km/u in 5,5s Afgeleiden: M3 Competition/ M3 Club Sport, M3 CSL (Coupé, Sport und Leichtbau, 360 pk), M3 GTR (4.0 V8, 500 pk)

BMW E46 M3 CSL

BMW E90-E92-E93 M3

De recentste M3 kwam er opnieuw in drie koetswerkvarianten. De E90 berline verscheen opnieuw als M3 berline, naast de coupé en cabriolet. BMW wilde hier al een 4-reeks introduceren maar de naambekendheid van de 3-reeks bleek groter dan verwacht. BMW koos voor een 4 liter V8, waarmee opnieuw een grotere motor werd gekozen bij de introductie van een nieuwe M3. 420 pk is dan ook het minste wat je kan verwachten van zulk blok. Ook werd op deze reeks een versnellingsbak met dubbele koppeling geïntroduceerd. Van deze reeks verscheen een GTS-versie, opnieuw met een grotere cilinderinhoud en extra vermogen. 450 pk kreeg de M-Motorsport afdeling uit de 4.4 grote V8. Daarmee haalde de wagen de 0-100 km/u in slechts 3.6 seconden, bijna de helft van wat de eerste generatie M3 presteerde. Niet alleen meer vermogen maar ook gewichtsbesparing waren codewoorden. Daarom werd gebruik gemaakt van carbon om het gewicht van de M3 CRT met 45 kilogram te laten zakken. In 2011 bouwde BMW bij wijze van aprilgrap een M3 Pickup.

Basisspecs: 4.0 V8, 420 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 4,6s Afgeleiden: M3 Competition , M3 GTS (450 pk), M3 Edition, M3 CRT (Carbon Racing Technology), M3 Lime Rock Park Edition

BMW E92 M3

Concurrentie

De eerste M3 werd onherroepelijk tegenover de Mercedes 190E 2.5-16 geplaatst. Later kwam ook Audi met een dikke RS4-variant van haar A4 - en eerst 80 - op de proppen. Opmerkelijk is dat BMW nooit een breakvariant van de M3 op de markt bracht, terwijl Audi de RS4 enkel als Avant commercialiseerde. Enkel de RS4 B7, gebouwd tussen 2007 en 2009 werd ook als berline en cabrio aangeboden. Nadien werd de cabrio-taak overgedragen aan de RS5, gebaseerd op de Audi A5. Mercedes deed dan weer beroep op AMG om de C-klasses te voorzien van het nodige peper.

M3 vs RS5 vs C63 AMG

De toekomst

Over cijfertjes van de nieuwe M3 wordt openlijk gespeculeerd. De laatste cijfers spreken van een zes-in-lijn met +450 pk. Ook zou de wagen onder de 1.5 ton blijven. Voor de exacte cijfers is het niet zo lang meer wachten. Op de Frankfurt Motor Show later dit jaar zal waarschijnlijk eerst een concept versie worden voorgesteld om dan in 2014 in productie te gaan. 2013 markeert echter wel het einde van de M3 coupé. De M3 benaming verdwijnt niet, maar als coupé zal je hem niet meer tegenkomen. Die eer is weggelegd voor de M4. Het einde van de begeerlijkheid van een M3?

2014 BMW M3

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Stefan 10:37
afbeelding van Stefan

Mss volgende keer betere research doen, er staan tal van fouten in dit artikel. De meest flagrante vind ik toch wel deze: "Van de E30 coupé en sedan werden er tussen 1981 en 1991 een goeie 17.000 stuks gebouwd." Er is NOOIT een E30 coupé geweest, laat staan een M3. Er is ook NOOIT een E30 M3 sedan geweest. De enige twee varianten waarin de E30 M3 in verkrijgbaar waren, is de coach en de cabriolet.

O ja, en de fijnste was naar mijn mening de E36. Tamelijk incognito langs buiten, een beest van een motor en nog niet té veel elektronica.

Yvesw 10:58
afbeelding van Yvesw

@Stefan: Ik volg je niet helemaal. Hoe noem je dan de tweedeursvariant van de E30 M3 (die je op de foto in het artikel kan zien)? Of de volgende: http://www.m3e30.nl/viewtopic.php?f=2&t=862. Sedan is er uit gehaald ;-)

Zijn er trouwens nog fouten? Vertel ze ons maar. We willen uiteraard de juiste informatie in onze artikels ;-)

jonathan 16:02
afbeelding van jonathan

Er zijn wel degelijk een paar coupe's gemaakt.4 of 5 dacht ik.
de rest is natuurlijk 2 deurs.de m3 is ook gemaakt geweest in 2 deurs.de 320is italiaanse m3

Techno Patat 20:09
afbeelding van Techno Patat

Lastige keuze! De E46 M3 GTR Street is zowat m'n alltime favorite BMW, het is dan ook de enige bimmer die ik in schaalmodel in m'n glazen kast heb staan!

Maar de E30 M3 Secotto is toch een auto die m'n liefhebbershart sneller doet slaan!

Maar over de M3 zelf, ik vind dat ze na de E46 toch wat van hun charme verloren hebben. De E92 is een machtig apparaat om in mee te gaan (en zelf te rijden wslk ook), maar ze hebben niet meer het uber-voordeel tegenover hun concurrenten!
In de huidige generaties zou ik liever een C63 hebben als daily, of een RS5 om eens een circuitje mee te doen (Ben eens meegereden met een fabrieksrijder van Audi op de Ring in een RS5 en wat dat die auto kon was werkelijk fenomenaal!)... De E92 valt daar dan mooi tussen in, maar ze blinken er niet genoeg in uit om nog de charme van de E46 te benaderen!

Testbakker 15:55
afbeelding van Testbakker

Wat is dat voor dwaze praat in die eerste reactie... coach en cabriolet... heel de wereld zegt daar nen e30 M3 coupe tegen hoor...

bmw 10:49
afbeelding van bmw

beste stefan

kleine opmerking de E30 2 deurs is wel een coupe M3 en in de E36 heeft er geen 320is bestaan wel de 318is 4 cyl in lijn 16v met 140pk !!

carpinteyrobky 07:53
afbeelding van carpinteyrobky

Oneallinternational Australia can be seen as the largest off-season market in the southern hemisphere's , open up actual supermarket in Australia can be obtained when the domesticated season more Harmony Only , for glass board building operations, well-founded team and other aspects father a stark effect. From the vantage point of operating strategy , the presence has established a strong consumer debased in the European market-place , the burgeoning of the furnish through despite the northern hemisphere markets has been strongly reinforce the Australia dilatation listing in Australia , Modish Zealand. Sino-Australian not busy m倀ier outside sofa ahead is expected to set into strength as without delay as viable, Cao Jianhui also said he expects the logistic expense reduction for the competitiveness of enterprises, add to the product's appeal brings . He said the regal of the critical decision to reduce the barriers to marketing in Australia , I assume trust to in the later there intent be more Australian import and export enterprises further from. Cao Jianhui also mentioned enterprise from the outset positioned to state on doing character objective manufacturers , has been toward the direction of development of own-brand moulding , which also makes the friends at both ends of the "grin curve" .

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws