Met ietsjes vertraging is hier dan de Lamborghini Terzo Millennio, het concept dat de elektrische toekomst van het merk moet weerspiegelen.
Lamborghini en de jongens van MIT, Massachusetts Institute of Technology, hebben kosten nog moeite bespaard om het concept naast een uniek voorkomen ook stampensvol techniek te steken. MIT heeft zich vooral bezig gehouden met het energie-aanbod in de wagen en alles wat daarrond zweeft. Supercondensatoren, die in de Aventador het start-stopsysteem versnellen, worden in deze concept car op meerdere processen in de wagen toegepast, al is gedetailleerde informatie over dat systeem nog onbekend. De batterij van de wagen is niet te vinden onder de motorkap of achteraan de wagen. Nee, heel het koetswerk is de batterij! Vernieuwend, maar ook hoe daar de vork in de steel zit heeft Lamborghini nog niet losgelaten.
Carbon zal het hoofdbestanddeel zijn van de koets en zal dus ook de opslagplek worden voor de energie die nodig is om de wagen aan te drijven, op papier dan toch. Aandrijving gebeurt via een typisch-Lamborghini vierwielaandrijving waarbij ditmaal elk wiel over een aparte elektromotor beschikt. Is het geheel nog niet Sci-Fi genoeg? Het koetswerk gaat over “self healing” beschikken, wat er op neerkomt dat de wagen zichzelf gaat herstellen.
Autonoom rijden zal ook beschikbaar zijn op je Lamborghini, met een racetrack instelling om je toptijden te laten neerzetten zonder zelfs iets te doen. Dat is wel een beetje valsspelen, toch? Achja, het blijft er toch nog steeds heel mooi uitzien. Al zal dit eerder atypische uiterlijk nooit de productie halen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden