Nee, niet de meest sexy naam die een wagen ooit zal dragen maar die 230 pk moet het meer dan goed maken. Een C-HR GRMN? Wij zeggen doen!
Het ontbreekt de C-HR wat aan pit. Niet voor het reguliere cliënteel van Toyota, wel voor klanten met meer Autofangenen. De oplossing? Een pikante versie van de crossover natuurlijk. Een segment dat de Nissan Juke Nismo nog steeds zo goed als voor zichzelf heeft. Tijd dus voor weerwerk, ook al is de C-HR eigenlijk een portie groter dan die andere Japanner.
Onderhuids denken we aan de nieuwe - en tevens voor de Yaris GRMN - ontwikkelde 1.8-liter viercilinder met supercharger. Een blokje dat volgens Toyota in staat is om meer dan 210 pk op te wekken. 'Meer dan' dus, waardoor 230 stuks een haalbare kaart moet zijn. Koppel dat aan een strakker afgestelde ophanging, sperdifferentieel, herziene ratio's voor stuur en versnellingsbak en het TNGA-platform onder de C-HR, dat pronkt met sportieve aspiraties, zou eindelijk tot zijn recht kunnen komen. Want in alles van Prius PHV tot C-HR voel je dat het chassis meer kracht wilt verwerken.
Niet zo maar dromen
Hoewel we hier even dromerig uit het raam lijken te turen is het een publiek geheim dat ingenieurs van Toyota dromen van een sportieve C-HR. Zo knalde Toyota Gazoo Racing al met een geprepareerde C-HR over het circuit tijdens de 24u van de Nürburgring en werd het TNGA-platform zo ontwikkeld dat de motor uitzonderlijk laag voorin kan liggen (lees: lager zwaartepunt). Gewoon doen, Toyota.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden