Volkswagen I.D. Buzz concept is evolutie op Budd-e

volkswagen-id-buzz-concept-2017_02

Stelde Volkswagen vorig jaar op de Consumer Electronics Show nog de Budd-e concept voor, dan gebruikt het de Detroit Motor Show van dit jaar om de evolutie daarvan tentoon te stellen. Die I.D. Buzz moet zo'n 600 kilometer ver geraken op elektrokracht.

De microbus van de 21e eeuw, zo kan je deze I.D. Buzz noemen. Want met plaats voor acht, vierwielaandrijving en een range van zo'n 600 kilometer op elektrokracht toont Volkswagen nog maar eens dat het haar neus in een serieus andere richting heeft gedraaid. Dat werd vorig jaar duidelijk met de I.D. concept op het autosalon van Parijs (de volgende stap na de Golf zeg maar) en herhalen ze nu dus nog eens met deze I.D. Buzz (de opvolger van het T1 busje destijds).

volkswagen-id-buzz-concept-2017

De retro-invloeden steekt Volkswagen dan ook niet weg onder de acht stoelen en banken. Al is het vooral het gebrek aan breeklijnen die het design siert. Want koplampen zijn onbestaande en de achterlichten zijn niet meer dan een rode veeg. Binnenin is het autonomiteit en modulariteit ten top. Waardoor je daadwerkelijk van 8 passagiers kan spreken en niet van 7 passagiers + chauffeur. De houten vloer en in alle richting verstelbare stoelen moeten er voor zorgen dat je een gezellige tapas-avond met de hele familie kan houden op een vrijdag in de Brusselse spits.

MEB XL

Visueel een showcase om publiek te lokken, onderhuids de belangrijke technologie natuurlijk. Zo rolt de Buzz op het MEB XL-platform (Modular Electric Platform) dat het MQB-broertje moet zijn voor elektrowagens bij de Volkswagen Group. Een elektromotor voor en eentje achter zorgen voor een systeemvermogen van 369 pk gepuurd uit een grote 111 kWh-batterij. De range komt daardoor volgens de Europese cyclus op zo'n 600 kilometer te liggen. Een sprint naar de honderd moet je dan weer klaren in 5 seconden en wat klein geld.

volkswagen-id-buzz-concept-2017

Daarnaast laat Volkswagen niet toevallig ontglippen dat er het ook mogelijk is om via het platform de Buzz om te bouwen tot een achterwielvariant met 268 pk en kleinere 83 kWh-batterij. Denk er ook nog even de stoeltjes achter bij weg en je hebt een elektrische Transporter voor je ogen staan. Tegen 2025 plant VW meer dan 30 EV's in het gamma. Deze Buzz zal daar zeker bij horen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws