Volkswagen is volop bezig om rond de ravage van Dieselgate een compleet nieuw imago te timmeren. Elektrificatie zal daarbij een belangrijke rol spelen. Dat ze het menen wordt duidelijk met deze I.D. concept, want de productieversie zal voor het concern even belangrijk worden als de Beetle en de Golf.
Geen langgerekte coupé of hyperfuturistische bolide om Volkswagens visie van de elektrische toekomst te tonen. Duits zoals ze zijn zetten ze een conceptwagen neer die veel weg heeft van - jawel - een Golf. Althans, als we de dimensies en het lijnenspel bekijken. Daar zit trouwens een verdomd goede reden achter, want tegen 2020 plant Volkswagen een productieversie van deze I.D. concept die ons straatbeeld stevig moet veranderen. Want de Duitsers gaan er prat op dat er hetzelfde prijskaartje op moet plakken als een vergelijkbaar uitgeruste Golf.
Een zicht waar je trouwens niet al te hard aan zal moeten wennen. Want vervang de conceptuele voor- en achterlichten met meer reguliere exemplaren, zwier er zijspiegels op en werk af met meer realistische velgen/banden. Je kan 'm zo al voorbij zien zoeven.
Tot 600 km range
Onder de I.D. concept de Modular Electric Drive Kit, het MQB-platform voor VW's elektrische wagens zeg maar. Dat platform herbergt een batterij vlak onder de vloer en zorgt samen met een elektromotor voor 168 pk op de achterwielen (jep, een RWD Golf). Cijfers zijn eveneens op Golf-niveau. Met een sprint naar de honderd van 8 seconden en een topsnelheid van 159 km/u.
Ga je tegenwoordig nog voor een 1.6 TDI of een 2.0 TDI, dan zal je binnenkort moeten kiezen voor verschillende batterijcapaciteiten (op z'n Tesla's dus). Volkswagen spreekt alvast van een range tussen 401 kilometer en 600 kilometer.
Autonoom naar je werk
Binnenin hebben de jongens van VW nog stevig wat werk, want de enige fysieke knop in de I.D. concept is om de vier knipperlichten aan te zetten. En hoewel dromen mag, geloven we nog niet dat we binnen vier jaar enkel maar schermpjes zullen gebruiken in de wagen. Om dat minimalisme verder ze zetten plaatsen de Duitsers onderaan het stuurwiel een touchsreen waar je de wagen in versnelling kan zetten. De knopjes voor de knipperlichten zitten eveneens daar. Juist ja, niet compleet handig.
Experimenteer je nog wat verder met het stuur en druk je per ongeluk enkele seconden op het VW-logo, dan gaat de I.D. in autonome modus. Het stuur trekt zich terug in het dashboard en bovenop de auto ploffen enkele scanners uit de carrosserie om de wagen te navigeren doorheen de drukte. Moeten we Volkswagen Geloven, dan is dit werkbare technologie tegen 2025. Tot dan zal je dus nog steeds zelf door de file moeten laveren...
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 8 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 12 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 14 uur geleden