Volkswagen plaagt al langer met een retro-busje en ook op de Consumer Electronics Show in Las Vegas kan 'ie niet ontbreken. Al ligt de focus deze keer niet op het uiterlijk, wel op de (elektrische) technologie aan boord.
Volkswagen noemt het zelf de Microbus voor de 21ste eeuw. Visueel is het alvast een heel vrije interpretatie van het meest bekende der Volkswagen busjes. Hoekige proporties, ver uitgesneden koplampen en achterlichten die elkaar opzoeken aan de bovenkant van de kofferklep. Lekker futuristisch is het zonnepaneel op het dak, digitale spiegels en een doos die onderuit de koffer glijdt waarin je bijvoorbeeld vuile laarzen kwijt kan.
Swipen maar
Binnenin een twaalf in een dozijn busjesconceptinterieur. Denk dan aan twee aparte stoelen vooraan, een L-bank achteraan en een scherm tegen de wand. Interessant op deze concept is het gebogen scherm vlak voor de neus van de bestuurder dat zich laat bedienen door te swipen op het stuur, want fysieke drukknoppen zijn er niet meer.
De deuren openen doe je eveneens door met je handen te zwaaien, al is er ook een krachtige stemherkenning aan boord. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat je date het wat koud heeft waardoor het systeem de klimaatcontrole enkele graden hoger zet (of beter nog; de stoelverwarming aan zet). Enfin, je zal er punten mee scoren.
MEB MEB
Na het MQB-platform geen MIB (Back in Black), wel het MEB-platform. Dat letters staan voor Modular Electric Platform en duiden het platform aan dat dienst zal doen onder toekomstige plug-inhybrides en elektrowagens bij Volkswagen. De kracht van het MEB-platform is volgens VW dat het plaats toelaat voor grote batterijen en elektrische aandrijvingen zonder een impact te hebben op de interieurruimte en rijdynamiek.
De Budd-e doet het alvast met een 101 kWh sterke batterij met 2 elektromotoren (1 op elke as). Daarmee zou de concept alvast 150 km/u moeten kunnen halen en 600 kilometer ver kunnen bollen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden