Deze 10 van Genève doen er echt toe (2018)

volvo-v60-geneve-2018-gims

Leuk natuurlijk, al die blinkende conceptwagens en supercars op het autosalon van Genève. Alleen zijn ze of niet te koop, of onbetaalbaar of nog jaren van ons weg. Waardoor we hier tien auto's van het Zwitserse salon opsommen die niet enkel ontiegelijk belangrijk zijn voor de automerken maar ook nog eens binnenkort bij de dealer staan.

Want laat ons eerlijk zijn; kicken doen we op zo'n Ferrari 488 Pista maar kopen? Nee, dat laat de leasingmaatschappij of persoonlijke portefeuille veelal niet toe. Gelukkig dan ook dat Genève eveneens het salon is van nieuwe belangrijke volumemodellen bij automerken. Of modellen waarmee merken een nieuwe richting uit varen. Wagens die best wel eens op een realistische aankooplijst staan. De wagens die er stiekem écht toe doen. Een opsomming! In willekeurige volgorde...

Audi A6

audi-a6-geneve-2018-gims

Eentje waar je niet rond kan op het salon dit jaar. Letterlijk, want Audi's nieuwste zakenberline zorgde net niet voor een massahysterie bij de onthulling. Dat is straf, gezien Bugatti net aan de overkant van het wandelpad staat te showen met de Chiron Sport. Waardoor het wel duidelijk is welke van de twee nu écht de belangrijkste wagen in de wereld is. De A6 gaat over de toonbank vliegen dat het geen weerga kent. Dat is nu al duidelijk.


Mitsubishi Outlander PHEV

mitsubishi-outlander-phev-geneve-2018-gims

Je kan Mitsubishi betichten van weinig sexappeal tegenwoordig, het merk was dik vijf jaar geleden wel verantwoordelijk voor een heuse revolutie in autoland; een SUV met lage CO2-uitstoot dankzij een plug-inopstelling. Het fiscale wonder voor de Nederlanders (en ook wel wat voor de Belgen) krijgt dit jaar een grote wijziging. Met een nieuwe aandrijving die kan teren op een 2.4-liter benzine, straffere elektromotor en gegroeide batterij (13,8 kWh). Net op tijd om fris te blijven dienen als alternatief voor de veel duurdere premium pluggers, deze Outlander PHEV facelift.


Peugeot 508

peugeot-508-geneve-2018-gims

Eentje die niet zo goed op de plaatjes pakt als dat 'ie er in het echt uit ziet. Misschien wel het fraaiste productiedesign dat we zijn tegengekomen op het salon. Waardoor Peugeot bewijst dat het niet enkel knappe crossovers kan bouwen (3008) maar ook nog eens lekkere sedans uit haar hoed weet te toveren, met lijstloze deuren op de 508. Een Mercedes CLS voor een fractie van de prijs? Daarvoor moet je tegenwoordig bij Peugeot zijn.


Mercedes A-Klasse

mercedes-a-klasse-geneve-2018-gims

Nu we het toch over het merk met de ster hebben, die hebben eveneens ontiegelijk belangrijk nieuws staan in Zwitserland. Nee, niet die CLS (alhoewel), wel de nieuwe generatie A-Klasse. Zijn voorganger bracht een compleet nieuw cliënteel naar het merk, tegenwoordig is de gehele A-familie goed voor een kwart van de verkopen van het merk. Ga er dus maar prat op dat de nieuwe A het zeker zo goed moet doen. Waardoor een hele familie - CLA, GLA, AAA(?) - spoedig zal volgen.


Hyundai Kona Electric

hyundai-kona-electric-geneve-2018-gims

Van budgetmerk naar gevestigde waarde naar voortrekker van nieuwe technologieën. Het is de evolutie die Hyundai het laatste decennium heeft ondergaan. Sneller dan eender welk ander merk ter wereld. Benzine, diesel, waterstof of elektriciteit... het Zuid-Koreaanse merk heeft het allemaal. De elektrische Kona kan daarbij wel eens een gamechanger worden, al zal Hyundai met een verdomd goede prijs naar buiten moeten komen. Een i-Pace voor het werkvolk, daar hopen we op.


Jaguar i-Pace

jaguar-i-pace-geneve-2018-gims

Ben je eerder het type dat wat werkvolk onder zich heeft staan, dan is de i-Pace eentje om in het oog te houden. De Britten zijn de Duitsers namelijk te snel af in het lanceren van een compleet elektrische SUV. 480 kilometer ver moet je er volgens jaguar mee geraken, dankzij een batterijenpak van 90 kWh. Of dit uiteindelijk echt de toekomst zal worden (oplaadpaal-alarm), daar kunnen we geen antwoord op vinden maar deze i-Pace zal zeker gezien worden als één van de grondleggers van een nieuwe generatie auto's.


Citroën Berlingo

citroen-berlingo-geneve-2018-gims

Gaat al die hypermoderne technologie met dito modern prijskaartje je financiële pet en vijfkoppig gezin helemaal te boven? Dan heeft Citroën goed nieuws. De Fransen bewijzen namelijk dat busjes niet enkel nog steeds stukken praktischer zijn dan crossovers maar dat ze tegenwoordig ook nog eens fraai voor de dag kunnen komen. Meer dan enkel uiterlijke opsmuk trouwens, deze Berlingo. Binnen, buiten en onderhuids is dit het meest moderne busje dat we ooit hebben gezien...


Volvo V60

volvo-v60-geneve-2018-gims

Even van de geplaveide paden afgegaan om een rits aan SUV's te bouwen, de knapen bij Volvo. Na die XC90, XC60 en XC40 zijn ze nu terug met één van de meest geliefde Volvo's ooit gebouwd; de V60. De Zweden kennen hun cliënteel ook goed, want van de sedan - S60 in Volvo-jargon - is nog geen spoor te bespeuren. We houden blijkbaar van onze Zweedse stations. En als je deze V60 ziet valt daar weinig over te discussiëren.


Toyota Auris

toyota-auris-geneve-2018-gims

Met al die waterstof, plug-ins en puur elektrische modellen zou je vergeten dat dé grootste alternatieve aandrijving op onze aardbol nog steeds de klassieke hybride is. Dat klassiek niet saai hoeft te zijn bewijst Toyota met haar nieuwe Auris. Niet enkel maakt het design komaf met het Toyota van weleer (lees: slaapverwekkend), onder de kap is er plaats voor een straffere hybride-opstelling met 180 pk. Dit kan zakelijk wel eens zeer interessant worden.


Polestar 1

polestar-1-geneve-2018-gims

Oké, numéro 10 was een moeilijke om kiezen. Toch gaan we voor deze - ietwat - exotische finale. Waarom? Het moederbedrijf van Volvo, Geely, bekijkt de automarkt op een manier zoals veel andere merken het nog niet durven bekijken. Met submerken zoals Lynk & Co en Polestar als gevolg. Deze Polestar 1 is een luxecoupé mét plug-inhybride-aandrijving die je zal kunnen huren. Gewoon al die factoren samen maken dit ééntje om in het oog te houden. Een compleet succes of complete flop, een hokje heeft de 1 nog niet gevonden.

Foto's © gims.swiss

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws