Kiezen maar: Ford Fiesta ST VS Toyota Yaris GRMN (Genève 2017)

ford-vs-toyota-geneve_01

Het gevecht van de hothatches. Want zowel Toyota als Ford stellen op het autosalon van Genève hun laatste iteratie voor. Waardoor Fiesta ST en Yaris GRMN het tegen elkaar opnemen.

De medailles worden uitgedeeld aan de eindmeet, dat spreekt voor zich. Dus zolang we er niet mee hebben gereden kunnen we enkel turen naar de looks en de specificaties op papier. Toch zou dat al een eerste indruk moeten geven. Wie is dan ook de winnaar, vaste waarde Fiesta ST of nieuweling Toyota Yaris GRMN? Op papier alvast een moeilijke zaak.

Want publiekslieveling Fiesta ST verrast wat door zijn 1.6 viercilinder in te ruilen voor een 1.5 driecilinder. 200 pk sterk, dat dan weer wel. Al is het maar de vraag of zo'n drie cilinders om kunnen met sportief rijgedrag. Daartegenover staat de Yaris GRMN. Die een potige 1.8 viercilinder uitrust met compressor. Exacte cijfers zijn er nog niet maar de Japanners spreken van 'meer dan 210 pk' en ongeëvenaarde sprinttijden.

ford-vs-toyota-geneve

Dat Toyota niet enkel maar aan een blok heeft gedacht blijkt uit het sperdifferentieel dat tussen de voorwielen prijkt. Al komt zo'n sper waarschijnlijk ook optioneel voor de Fiesta ST. Tenslotte zijn er nog de looks. Waarbij het vooral van specifieke voorkeur afhangt. Al gaat onze voorkeur stiekem uit naar de Fiesta. Want de Yaris toont een beetje als een bejaarde in sportplunje.

ford-vs-toyota-geneve
ford-vs-toyota-geneve-2017
ford-vs-toyota-geneve

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Wim 19:51
afbeelding van Wim

Echt geweldig dat Toyota het aandurft om een hete Yaris te maken, maar die ST ziet er toch net iets te vet uit. En dankzij de Klapband podcast, weet ik dat hij door een Belg ontwikkeld wordt :)

PieterE 20:15
afbeelding van PieterE

Doe mij de toyota maar. Sinds de focus van het werk heb ik het noet meer voor ford

suskewiet 20:22
afbeelding van suskewiet

zou die Yaris motor niet in de ST passen ? :-)

Mathieu 10:39
afbeelding van Mathieu

Suskewiet, dat zou een ideale combinatie zijn! :-)

Mathieu 10:43
afbeelding van Mathieu

Aan de rest: zijn er eigenlijk al bewijzen dat een driecilinder lange tijd (jaren) zware belasting aankan? Men hemelt de driecilinders van Ford wel op, motor van het jaar enzo, maar een ST is bedoeld om sportief te zijn, eventueel trackdays mee te doen, en dergelijke. Ze leggen ook al driecilinders in grote wagens, maar het verbruik is dan weer navenant. Vraag me af of een driecilinder het wel 10jaar onder een redelijke belasting zal uithouden. Of men daar nu 120 of 200pk uit krijgt, ik heb daar toch vragen bij.

Techno Patat 12:18
afbeelding van Techno Patat

Zolang het vanaf de basis ontwikkeld is om klein en sterk te zijn wel. Als je zoals Volkwagen met hun 1.4 tfsi een kleine motor uit het gamma neemt en hem aanpast naar de downsizingtrend krijg je problemen.
Voor zover ik overal hoor is dat 3-cilindertje een tof blokje dat niet speciaal meer problemen geeft dan eender welk ander turbo blok. Ik heb er nog niet specifiek naar gezocht, maar ik volg nu wel wat websites en forum's en daar is er toch nog nergens een horrortopic bovengekomen dat ik gezien heb :-)!

suskewiet 14:54
afbeelding van suskewiet

Ik denk niet dat het aantal cilinders uitmaakt, als het blok maar goed ontwikkeld is.
Er zijn ook bekende 5 cilinders en daar maalt niemand om

suskewiet 14:54
afbeelding van suskewiet

Ik denk niet dat het aantal cilinders uitmaakt, als het blok maar goed ontwikkeld is.
Er zijn ook bekende 5 cilinders en daar maalt niemand om

suskewiet 14:56
afbeelding van suskewiet

meer dan 20 jaar geleden had men al de Daihatsu Charade Gtti, ook een 3 cilinder turbo én betrouwbaar

Audi22 14:58
afbeelding van Audi22

Peugeot, renault, ford kiezen voor een kleine motor uit te persen en dan aan te bieden. Audi bijvoorbeeld met de S1 die 2liter is met 230pk teruggeschroeft en met een simpele stage 1 tuning 300pk zit die nog niet aan zijn max zonder grote aanpassingen. Daarom ook dat bmw met de mini teruggegaan is naar de 2 liter. Meer reserve/souplesse ipv maar net de maximale pk's/koppel eruit kunnen persen.

Jaja 15:15
afbeelding van Jaja

Uit een klein moteurke is echt wel meer te halen dan wat die prutsers bij VAG doen hoor...
Kijk maar naar de F1 wat er uit een 1600-tje kan komen.

Adriaan 17:30
afbeelding van Adriaan

Die prutsers van VAG halen anders wel 205pk uit een 1200cc (ducati) Er zal wel een reden zijn hoor waarom zoveel auto producenten terug naar grotere cc's gaan in auto's. Technisch gezien zal er zeker nog rek zitten, maar tegen wat voor een kost? Betrouwbaarheid, fabricage kost, onderhoudsinterval,...

suskewiet 18:01
afbeelding van suskewiet

men gaat terug naar grotere cc's omdat de testcyclussen terug aangepast worden. met kleine motoren + turbo kon men toch redelijk veel vermogen leveren indien nodig, maar toch met een heel kleine uitstoot rijden volgens een testcyclus. Maar met de nieuwe testcyclussen gaat dit niet meer en daarom gaat men terug naar grotere motoren binnenkort

suskewiet 15:49
afbeelding van suskewiet

dus een audi S1 moet je kopen als je met 300pk wil rondrijden terwijl je je het eigenlijk niet kan permiteren.... Wens je veel brokken ;-)

Audi22 18:25
afbeelding van Audi22

Verdiep u eerst in materie voordat je onzin verkondigd. De 2l uit de S1 is identiek als de motor uit de S3 alleen hebben ze het wat moeten hervormen om het passend de krijgen. De S3 levert al standaard 300pk en natuurlijk mag een S1 standaard niet sneller zijn. Bmw had met de 1.6 vele problemen, net als van met de 1.4. Daarom bmw ook terug naar de 2liter. Dit heeft niks met brokken etc te maken, maar met imago schade te voorkomen door meer marge/reserves te hebben.

Audi22 18:26
afbeelding van Audi22

Met de 1.4 bedoel ik vag. Bmw en vag hadden beide kettingproblemen.

suskewiet 18:46
afbeelding van suskewiet

denk je echt dat dat identieke motoren zijn ? dat wil ik nog zien, en dan bedoel ik echt identiek, zoals gewicht en uitvoering krukas etc....

suskewiet 18:53
afbeelding van suskewiet

en dan nog wens ik degene die onwettig zijn motor van 200 naar 300pk laat tunen heel veel brokken. OF ik wens hem een betere job. En die heren tuners wens ik ook een andere job.

suskewiet 19:31
afbeelding van suskewiet

en uw 'tuning' van 200 naar 300pk dat zegt toch niks maar dan ook niks over betrouwbaarheid ? Je kan iedere turbomotor makkelijk tunen, daardoor dat er tegenwoordig zoveel fileverkoper/tuners zijn, bewijst dat iets over betrouwbaarheid ? In principe kan een goed ontwikkelde 1600 met 270pk even lang meegaan als een lompe V8 met 200pk

suskewiet 15:00
afbeelding van suskewiet

wou enkel de Yarismotor in de fiesta omdat ik met die Yaris niet gezien wil worden op mijn leeftijd maar hij is wel sneller dan de ST, niet omdat het een 4-cilinder is

Evo X 12:58
afbeelding van Evo X

Maakt mij niet uit wat ze uit 'n blok jagen, heb de mijne gekocht na een artikel gelezen te hebben over 'n duurtest van 500000km, en wat men daarna is gaan verbouwen. Ford heeft de looks en inderdaad 'k zou zelf voor de minder onder druk staande 1.8i gaan. Een duurtest met zo'n blokje van 3 glazen colaflessen wil 'k wel 's lezen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws