Borgward: Den Duits waar Duitsers schrik van moeten hebben? (IAA 2015)

borgward-iaa_01

Borgward grijpt het autosalon van Frankfurt aan om haar toekomstverhaal uit de doeken te doen. Daarbij zijn ze niet bescheiden, want het merk wilt terug één van de grootste Duitse constructeurs worden, met een productie van 500.000 wagens per jaar.

In 1963 ging Borgward op de fles door een reeks ongelukkige nieuwsberichten (over de financiële status van het merk) en - volgens de complot theoristen - een samenzwering tussen Deutsche Bank en Mercedes-Benz om het bedrijf failliet te krijgen (bewijs hiervoor is echter nooit gevonden). Wat de exacte waarheid ook juist is, het merk was wel één van de grootste in Duitsland. Een status die ze terug willen bereiken.

500.000 stuks

Nieuwe CEO van het merk, Ulrich Walker, spreekt van een terugkeer op de internationale markt. Dat kan je letterlijk nemen, want het merk zal begin 2016 haar eerste modellen commercialiseren in China. Daar zit een slimme strategie achter volgens Walker. 'China blijft een groeimarkt, zeker in het SUV-segment. Daarom dat de eerste Borgward-fabriek zo goed als klaar is in China.'

borgward-iaa

Europa kan gelukkig ook aan haar Borgward-trekken komen, zo kunnen we het merk binnen de twee jaar in Duitsland en andere - selecte - Europese landen verwachten. De nadruk blijft echter op China en groeimarkten liggen. Op jaartermijn mikt het merk alvast op 500.000 voertuigen.

BX7 en co

Om zo'n cijfers te halen heb je natuurlijk auto's nodig. Initieel ligt alle hoop op de BX 7 PHEV, niet geheel onverwachts een SUV. Per jaar zal het merk echter twee nieuwe modellen lanceren. Daarbij blijft in het begin de nadruk liggen op de SUV's, al zullen de Duitsers ook andere segmenten aanboren (sedan, coupé?).

borgward-iaa

Goed, tot dan dus die BX 7 PHEV. Onder de kap van het model op de IAA - dat volgestouwd is met infotainmentgedoe en veiligheidsgoodies - alvast een in huis ontwikkelde viercilinder gekoppeld aan een elektromotor. Het resultaat zijn 401 pk's en 650 Nm koppel. Het normverbruik ligt daarbij op 2,2 l/100 km en de elektrische range op 55 kilometer.

Niet slecht voor een eerste inzending. Of het genoeg is om Mercedes en co op haar benen te doen trillen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
User4580 10:10
afbeelding van User4580

Inderdaad dat Duits in naam gedoe begint echt afgezaagd te worden, het is een globale wereld met een globale markt en globale onderleveranciers voor zowat alles dat in de auto zit of het process dat de auto's produceerd.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws