Live op de IAA: allemaal R

Opvallend feit op de IAA, heel wat constructeurs gebruiken de R als benaming van specialere modellen. En de bedoelingen zijn heel uiteenlopend.

R-Design

Voor Volvo staat R-design al langer voor modellen die er uit zien als hun top-R-versie maar die er niet aan kunnen tippen. Veel geblaat en weinig wol, al vinden we dat de looks van R-design versies er wel mogen zijn.

Hybrid R

Dat hybride niet saai hoeft te zijn, laten ze bij Toyota weten. Hier wel 420 pk maar een straatversie, of zelfs een afgeleid model, komt niet in hun gedachten. Te straf, zo klinkt het.

XJR

De dikke slee van Jaguar krijgt ook een R-variant. Daarmee pompen ze de 550 pk sterke 5.0 V8 in hun grootste model.

R-line

De lijn van Volkswagen voor de modellen die sportiever zijn maar toch geen 2.0 TFSI met vijfhonderdduizend pk aan boord hebben. Willen maar niet kunnen, maar dat merk je niet in de file.

308 R

Ook hier geen productieperspectief, voorlopig althans. Dat is bij de RCZ R wel anders. Toch vinden ze het een goed idee om de super-308 dezelfde benaming te geven als bij concurrent Volkswagen, met de Golf R. Kwestie van de aandacht wat te delen.

RXC

Bij Radical staat de R voor hun eigen merknaam. Dat die dan ook in de lettercombinatie op de wagen staat, is mooi meegenomen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws