Geef toe, toen je de eerste keer beelden zag van de Opel Monza was je verbaasd. Deze concept wagen is herkenbaar Opel maar dan met een Italiaans tintje. Bertone heeft ze dan toch iets geleerd!
De Monza Conceptcar van Opel ziet er zeer netjes uit. De vleugeldeuren zitter er enkel op om de aandacht te trekken (lekker hoog en herkenbaar). Doe hem dicht en we zien plots een strakke stationwagen. Misschien hint Opel hiermee wel naar een terugkomst/ opvolger van de Signum? Zo ja, sweet Mother of God! De Monza van vroeger was namelijk een coupé variant van de bazenbak, de Senator. Ach, kijk naar de Mitsubischi Space Star, ook niet wat het vroeger was hé. Andere tijden...
##"The time is now"
dixit Karl-Friedrich Starke
Hij sprak vorig jaar al over een model boven de Insignia. Nu de Adam, Mokka, Ampera en Cascada in productie zijn gegaan is de tijd rijp.
Motorisch krijgt de Monza Concept een doorontwikkelde aandrijflijn van de Ampera. De elektromotor wordt gekoppeld aan de 1.0 SIDI turbomotor waardoor hij nog zuiniger moet zijn. Tegelijk krijgt hij een CNG-aardgasaandrijving, een technologie die in ons land niet echt van de grond lijkt te komen. Het geheel is misschien wat zwaar om te worden aangedreven door zulk een klein torretje, hiermee laat Opel zien welke nieuwigheden ze nog in petto hebben.
De Monza Concept moet een voorbode zijn van Opels nieuwe designrichting. Denk daarbij aan efficiënt, strak, modulair en connected. Zo is hij uitgerust met Opels Car-To-Car en Car-To-X, twee systemen die wagens met elkaar in verbinding stellen. Die toekomst-tech zijn dan weer heel leuk voor héél veel later want nu kan je met pak weg 2-3 wagens Car-to-Car "praten".
Het dashboard is gelikt en voorzien van LED-projectoren die in 3D de beelden voor je neus brengen. Alles via stembedieing. Hopelijk schrappen ze dat laatste en halen ze toch nog wat knopjes uit een magazijn. Binnenin krijg je een dashboard dat in 3D wordt geprojecteerd met LED-projectoren. Bediening hiervan gebeurd - op z'n concepts - via je stem.
(foto's: Cedrick Willems)
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden