De derde generatie Fiat Panda zal midden september worden voorgesteld op de Autoshow in Frankfurt dit jaar. De productie van die nieuwe Panda zal niet gebeuren in de Tjechische of Braziliaanse fabrieken, wel op eigen bodem, in het Italiaanse Pomigliano. De beslissing om weer in Italië te bouwen kwam er na een hoop toegevingen van de Italiaanse werknemers. Zo zullen ze vanaf heden in drie shiften werken en staan ze 280 dagen per jaar achter de band, in tegenstelling tot twee shiften en 235 dagen dat ze vorig jaar werkten. Fiat investeerde zelf 800 miljoen euro om de productie van de Panda in Italië weer mogelijk te maken.
De extra investering past verder ook in het plan om het jaarlijks aantal geproduceerde wagens omhoog te trekken. In 2012 rolden er 650.000 wagens van de band, in 2014 moeten dat er 1,4 miljoen worden, meer dan het dubbele dus. Vorig jaar rolden er nog de Alfa Romeo 159 sedan en sportwagon van de band in Italië, alsook de laatste 147 modellen en GT sportmodellen.
De productie van de nieuwe Panda in de Italiaanse fabriek start midden november.
Via Carscoop
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden