Vergeten Auto #46: Volkswagen Santana

Vergeten Auto #46: Volkswagen Santana

Dit weekend vieren enthousiastelingen in Wolfsburg de 30e verjaardag van de Santana. De Santana is eigenlijk de berlineversie van de Passat en werd in 1980 als Passat Santana geïntroduceerd. De gewone Passat berline kreeg al van bij de eerste generatie een fastback-stijl mee, iets waar BMW met de GT-reeks van tegenwoordig terug de aandacht trekt.

Het topmodel van de Santana-reeks in Europa was de vijfcilinder 2.5 GX, goed voor 115 pk. Deze motor deelde de Santana met de Audi 80 coupé van die tijd. Erg populair was de Santana niet in Europa, omdat je voor hetzelfde bedrag een Audi 80 kon kopen, die toen al iets meer prestige had. Kopers zagen niet in waarom ze meer geld moesten betalen voor een Passat die de handige grote achterklep niet had.

Vergeten Auto #46: Volkswagen Santana

Bij ons is de Santana al sinds 1988 uit productie maar het model zette zijn carrière verder in Zuid-Amerika en in China. De Santana werd het eerste wapenfeit van Volkswagen op Chinese bodem. Volkswagen plantte een fabriek neer en kon zo de hoge Chinese invoertaksen voor Europese auto's omzeilen. Om dat te bekomen werd een samenwerking opgezet onder de naam Shanghai Volkswagen Automotive Company. Tegenwoordig is het Chinese SAIC hoofdaandeelhouder van deze joint venture.

Vergeten Auto #46: Volkswagen Santana

Vanaf 1982 werd de Santana in China gebouwd, waarbij de kaap van de 100.000 exemplaren al in 1986 overschreden werd. Daarmee was de Santana één van de grondleggers voor de massale autoverkopen in China. Hij wordt erg vaak ingezet als taxi. Bij de introductie kreeg de Santana een 1.6 benzinemotor mee, later aangevuld met een 1.8 benzinemotor. Ook een Santana Variant, een hernoemde Passat Variant werd beschikbaar.

In 1995 kreeg de Santana een grote update, de Santana 2000. Het uiterlijk werd aangepast naar dat van de Passat van die tijd, terwijl de wielbasis groeide, samen met de achterste portieren, een Santana LWB als het ware.

Vergeten Auto #46: Volkswagen Santana

Negen jaar later, in 2004, werd de Santana 3000 geïntroduceerd. Deze was de eerste eigen ontwikkeling van de designers van Shanghai Volkswagen Automotive. ABS en een open dak kwamen voor het eerst beschikbaar als optie. ook kwam een 2.0 benzinemotor (107 pk) beschikbaar.
In 2008 bracht SVA de Santana Vista uit, een model met lichte wijzigingen aan het uiterlijk en het chassis.

Vergeten Auto #46: Volkswagen Santana

De Santana werd ook in Japan gecommercialiseerd, waar hij tot 1991 gebouwd werd. Volkswagen liet de verkoop in Japan via de Nissan-verdelers gaan. De opvallende versie voor de Japanse markt was de 2.0 DOHC-benzinemotor met 140 pk.

De Braziliaanse versie van de Santana kreeg een andere levenslijn. Eerst was deze beschikbaar als twee- en vierdeursversie. Later kwam ook hier een stationwagon op de markt, onder de naam Quantum. Die kreeg de looks van het Braziliaanse VW-gamma, geïnspireerd op de Gol. Nog wat uiterlijke wijzigingen en de auto kon ook als Ford Versailles de Braziliaanse markt op. In 2006 werd de productie in Brazilië stopgezet, de teller stond toen op een kleine 548.494 exemplaren.

Vergeten Auto #46: Volkswagen Santana

Volkswagen ging nog verder door op de Zuid-Amerikaanse markt en liet de Santana ook in Mexico (Corsar, 1984-1988) en Argentinië (Carat, 1987-1991) bouwen.

Volkswagen wil de Santana in China nog bouwen tot 2012. Tegen dan hoopt Volkswagen goed 3,5 miljoen exemplaren te hebben gebouwd. De productie wordt gestopt omdat het voor Volkswagen te duur is om nieuwe aanpassingen door te voeren in het verouderde model. Ook wil de Chinese overheid de bevolking snel laten overstappen op hybride modellen en daar kan de vreemd ogende Lavida als opvolger wel eens een plaatsje opeisen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 14:51
afbeelding van Anonieme gebruiker

zeer leuk om dit nog te vinden.
Ben nu in het bezit van een santana gx5 van 82..

gr. Erik

bert_aalders@hotmail.com 01:03
afbeelding van bert_aalders@hotmail.com

Leuk artikel,

De santana 2.5 heeft echter nooit bestaan. De eerste serie 5 cilinders had de motor uit de audi coupe 5s. Deze motor had een cilinderinhoud van 1921 cc. vanaf modeljaar 1984 (sep 1983) was het een 2.0.
Ik ben in het bezit van een Santana GL5 1,9 van 1983. ik heb deze wagen al sinds 1989 in bezit en de kilometerstand is (op lpg) 503.000 km. Ik heb nog een santana gl5 1.9 gehad en ook deze moet er nog zijn. Volgens mij was het de JN-92-DX.

m.v.g.
Bert Aalders
groningen

Santana GL5 00:15
afbeelding van Santana GL5

Hallo ik ben ook in het bezit van en VW Santana GL5 van feb 1982 die van mij loopt ook op gas, echt heerlijk zo;n 5 pitter die klinkt als muziek in de oren. Mijn santana heeft 209000 km gelopen en met de stuurbekrachtiging en de cv en de hoofdsteunen achter is het echt een auto waar geen mercedes tegen op kan.
Net een verse apk erop en hij kan er weer 2 jaar tegen aan. Echt een aanrader

erik 18:57
afbeelding van erik

hallo ik heb nog een op orgineel nl kenteken volkswagen santana 1.9 GL5 115pk metalic blauw staan.met orginele lichtmatalen velgen staan. 192d km gelopen.
in maart 2012 heb ik er een gas instalatie ingebouwt.
deze auto is te koop.... bij intresse even een mailtje.

erik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws