Trajectcontrole op E17 in Gent eindelijk in werking

De Vlaamse Overheid maakt een ommezwaai wat betreft het controleren op overdreven snelheid. Totnogtoe maakte men gebruik van flitspalen die slechts een momentopname zijn van de gereden snelheid. Sinds vanmorgen is de trajectcontrole op het viaduct van Gentbrugge echter officieel in werking. Over een afstand van 1,9 kilometer wordt de trajectcontrole toegepast, waarbij aan het begin en het einde van de zone een foto van de voertuigen wordt gemaakt.

Die beelden worden door de computer gematcht via een systeem voor nummerplaatherkenning. De keuze van de locatie op de E17 richting Kortrijk in Gentbrugge is gebaseerd op

het aantal ongevallen dat er gebeuren. Dageliks denderen 60.000 wagens over de brug, waarvan zowat 1.600 zich niet aan de opgelegde snelheid van 90 km/u houden. Na het proefproject in Gentbrugge richting Kortrijk zal ook trajectcontrole worden toegepast op het viaduct in de richting Antwerpen. Ook op de E40 is een dergelijke controle gepland, in beide richtingen tussen Erpe Mere en Wetteren, een traject van 7,42 kilometer. In de verdere toekomst zullen ook op volgende locaties trajectcontroles worden geplaatst:

  • E40 Zwijnaarde-Aalter
  • R1 Antwerpen-Kennedytunnel
  • E40 Sterrebeek-Bertem
  • A12 viaduct Wilrijk thv Bevrijdingstunnel/De Vostunnel
  • E17 Deinze-Gentbrugge
  • E313 R1 Wommelgem

Mobiliteitsorganisatie VAB zegt positief te staan tegenover de trajectcontrole. Men haalt het voorbeeld aan van de ons omringende landen, waarbij de ongevallen met 20 procent werden teruggedrongen door een dergelijk systeem. Zonder trajectcontrole rijdt 10 tot 20 procent te snel, met trajectcontrole is dat nog slechts 1,5 procent.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Quin 15:16
afbeelding van Quin

Ik hoop dat er zodanig veel overtredingen zullen zijn dat de politie het niet kan slikken en dat ze die nest weer afbreken.

Als deze al komen, wat is het plezier nog van autorijden?
Dan kunnen ze misschien meteen rails liggen in plaats van autosnelwegen en tuffen we als treinwagonnetjes mooi achter elkaar.

Dikke zucht :)

Koen 16:22
afbeelding van Koen

Het idiote van die trajectcontrole aan 90km/u is dan nog dat het niets met veiligheid te maken heeft, maar met de slechte "kedoenkedoenk" uitzettingsvoegen en lawaaihinder. Maar het geeft ons wel een beeld van waar de prioriteiten liggen van de overheid... :-(

Techno Patat 17:56
afbeelding van Techno Patat

Idd belachelijk! Ga dan niet onder een brug wonen djeezes!je kan zo beginnen klagen dat het regent in Belgie!

En de plekken waar er nog trajectscontrole's bijkomen zijn nog zo belachelijk!

E40 zwijnaarde aalter is toch echt geen gevaarlijk stuk?

En geen mens rijdt daar te snel, als ik 120 rijd op teller hang ik constant links! Ze kunnen veel te goed verborgen staan flitsen daarlangs dus doet bijna niemand 200...Als er ongevallen gebeuren is het door die belachelijke afrit in aalter of door vrachtwagens die naast de baan sukkelen! Maar zelden door overdreven snelheid! Hildeke flits heeft echt iets tegen een beetje snelheid ipv de infrastructuur aanpassen!

Persoonlijk zou ik liever 150 doen in mijn behoorlijk nieuwe alfa ipv 120 doen in een auto uit de tijd van die regelgeving! Niet voor de fun van 150 te doen, maar omdat ik me veiliger zal voelen!

@nathan: maar heeltijd met een ei onder je gaspedaal rijden omdat je toch zeker geen 95 zou rijden is toch nog minder leuk!

Techno Patat 19:01
afbeelding van Techno Patat

Mijn Alfa heeft geen CC! Zat niet in de Ti uitrusting in Frankrijk :(! En de snelheidsbegrenzer zetten is, euhm, ....

Ik vind een bocht ook 100x leuker dan een snelweg! Maar een snelweg waar je 7km Lang verdomd goed moet op je snelheid letten is ook da niet ze...

Techno Patat 23:29
afbeelding van Techno Patat

@nathan: vanaf komende donderdag 240pk en 480,m ;)!

@vale: touche! Zo had ik het nog niet durven berekenen!

Sven 10:19
afbeelding van Sven

Ach, ik snap niet dat iedereen hierboven zoveel problemen heeft met die trajectcontrole. Als die snelheid beperkt wordt, moet je je eraan houden, of dat nu geconroleerd wordt of niet. 3 kilometer aan 120 km duurt trouwens 1,5 minuten, aan 90 doe je er een half minuutje langer over.
Een hàlf minuutje langer over dat traject doen bespaart je tussen de 50 en 150 euro.

Ik begrijp soms ook niet dat mensen denken 'het is toch niet nodig, die beperking' tot ze plots iets onverwacht tegenkomen en niet op tijd kunnen reageren. Ook op het viaduct van Vilvoorde, iedereen rijdt er te snel en dan gaan ze klagen over files als het asfalt eerder dan verwacht moet hersteld worden wegen overmatige slijtage.
Ik zie het ook wekelijks in de Craeybeckxtunnel, waar iedereen de snelheidsmatrixborden negeert en dan vol in de remmen moet voor de kettingbotsing achter de hoek. Die van het verkeerscentrum kunnen niet alles doen met die matrixborden, maar als ze ze aanzetten, is er een reden voor.

Ik ben blij dat ze inderdaad niet meer los in de remmen hoeven als ze een paal zien, da's lastig als ze eigenlijk al maar 100 rijden waar je 120 mag maar toch die reflex hebben.

edit: Dat het makkelijk verdiend blijft, vind ik overigens ook wel. Ik denk dat een lagere boete en een agent naast je met een vermanend vingertje op veel mensen meer effect heeft dan een boete die een week later in de bus valt. Snelheid blijft trouwens ook een eenvoudiger iets om te controleren dan agressief rijgedrag.
Zouden ze met die camera's ook geen middenvakrijders kunnen aanpakken, of zou daar teveel verkeer zijn om dat te doen?

Techno Patat 10:51
afbeelding van Techno Patat

Ik rijd ook niet perse te snel op de snelweg sven, maar het gebeurt soms wel eens dat ik eventes niet oplet, of dat ik een voorganger gewoon volg (zeker nunik gaan cc meer heb)! En dan kan het soms al eens een beetje oplopen naar 130...

Als dat dan net gebeurt in een trajectcontrole hang ik er dus aan... Bij een mobiele flitser ook maar dan moet hij net in die ene KM staan, bij die trajectcontrole moet ik dan weer die gewonnen tijd gaan verliezen om geen pasfoto van mijn nummerplaat te krijgen...

Sven 10:55
afbeelding van Sven

ik denk wel dat ze er zoals bij een flitspaal wel een marge opzetten. Ook, een klein stukje te hard rijden wordt uitgevlakt door de rest van het stukje de gewone snelheid te rijden.

Met wat je schrijft, vraag ik me eigenlijk wel af wat het effect is nà die trajectcontrole, zouden er daar dan meer mensen te snel gaan rijden omdat ze het gevoel hebben tijd verloren te hebben?

Techno Patat 18:27
afbeelding van Techno Patat

Als het een beetje is zoals in Italie: JA! Mijn god wat was ik bang voor de bordjes van: einde controle! De stipjes in de spiegel werden plots kanonkogels die naar me afkwamen!

Ik denk eigenlijk ergens van niet, want veel precieser of een trajectcontrole kan het niet worden toch?

Vanhaverbeke Roger 08:51
afbeelding van Vanhaverbeke Roger

Als Vlaming wonende in Rijsel vind ik het al véél erger dat gans de doorgang vanaf de grenspost Rekkem (autostrade E17) moet gebeuren aan 110 km/u. en vanaf Chateau Rouge aan 90 km/u. tot voorbij Lesquin (de luchthaven van Rijsel) en vanaf Phalanpin 110 km/u. tot aan de pèage van Arras.
Dit vind ik zielig, de Fransen zijn zelfs niet in staat om een eigentijdse snelweg aan te leggen en de snelweg naar Duinkerke is volledig herlegt met TWEE baanvakken in 2011 en het is van de zondagmorgen tot de maandagmorgen van de week daarop BOUCHONNEE.....ik ga dus nooit naar de Noord-Franse kust.........en de snelweg via Doornik is UN NID DE POULET.....tot voorbij Doornik en de autoroute de la Wallonie is zeker te mijden want daar rijd je je wagen aan stukken....
Nu als je ziet met wat de Fransen rijden begrijp je de situatie en het is bij hen er alleen om te doen zoveel mogelijk ramkraken en home-en carjacking te doen....
Ik krijg de indruk dat de Nederlanders nu reeds hun verstand gebruiken en via Doornik rond rijden en ook zich aan de snelheid houden....wat julllie doen moeten jullie maar eens proberen in jullie eigen landje....jullie zouden een andere toonaard zingen....Alvast een prettige vakantie gewenst in Frankrijk met TWEE alkoholtests aan boord. DaaaaG..

Chris D'hoop 09:00
afbeelding van Chris D'hoop

Ben al gepakt.
ik heb niet sneller gereden dan 90 kilometer.
101 euro.
ik zou 115 kilometer hebben gereden.
Systeem werkt niet,schande!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws