De Vlaamse Overheid maakt een ommezwaai wat betreft het controleren op overdreven snelheid. Totnogtoe maakte men gebruik van flitspalen die slechts een momentopname zijn van de gereden snelheid. Sinds vanmorgen is de trajectcontrole op het viaduct van Gentbrugge echter officieel in werking. Over een afstand van 1,9 kilometer wordt de trajectcontrole toegepast, waarbij aan het begin en het einde van de zone een foto van de voertuigen wordt gemaakt.
Die beelden worden door de computer gematcht via een systeem voor nummerplaatherkenning. De keuze van de locatie op de E17 richting Kortrijk in Gentbrugge is gebaseerd op
het aantal ongevallen dat er gebeuren. Dageliks denderen 60.000 wagens over de brug, waarvan zowat 1.600 zich niet aan de opgelegde snelheid van 90 km/u houden. Na het proefproject in Gentbrugge richting Kortrijk zal ook trajectcontrole worden toegepast op het viaduct in de richting Antwerpen. Ook op de E40 is een dergelijke controle gepland, in beide richtingen tussen Erpe Mere en Wetteren, een traject van 7,42 kilometer. In de verdere toekomst zullen ook op volgende locaties trajectcontroles worden geplaatst:
- E40 Zwijnaarde-Aalter
- R1 Antwerpen-Kennedytunnel
- E40 Sterrebeek-Bertem
- A12 viaduct Wilrijk thv Bevrijdingstunnel/De Vostunnel
- E17 Deinze-Gentbrugge
- E313 R1 Wommelgem
Mobiliteitsorganisatie VAB zegt positief te staan tegenover de trajectcontrole. Men haalt het voorbeeld aan van de ons omringende landen, waarbij de ongevallen met 20 procent werden teruggedrongen door een dergelijk systeem. Zonder trajectcontrole rijdt 10 tot 20 procent te snel, met trajectcontrole is dat nog slechts 1,5 procent.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 5 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 20 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden