Rijtest: Volvo C30 1.6 D DRIVe S/S

Volvo C30 1.6 D DRIVe S/S 2010

Bijna een jaar geleden testte we de C30 DRIVe. Een facelift later, presenteren we de nieuwe C30 DRIVe, dit keer met een nieuwe neus en start/stop techniek. Zijn we nog altijd zo overtuigd?

Toen ik de facelift van de C30 voor het eerst zag, was is niet meteen verkocht. De nieuwe Volvo snuiten zijn niet lelijk, maar de C30 vond ik juist zo’n tijdloze voorkant hebben. Ik stond helemaal alleen met mijn opvatting, iedereen vond hem mooier geworden. Niet dat ik me door de massa laat beïnvloeden. Maar toen ik de eerste foto’s van onze shoot te zien kreeg, moet ik bekennen dat zijn snuit inderdaad een verbetering is. De C30 is er vanbuiten gewoon spannender op geworden, ik ben zeker dat hij nu meer mensen gaat aanspreken. De achterkant heeft eenzelfde behandeling gekregen. Alleen zie je dat verschil pas als ze echt vlak naast elkaar staan, het ziet er net allemaal wat dynamischer uit.
Volvo heeft dus een geslaagde facelift achter de rug. Dat is ook nodig om op te vallen in het drukbezette premium C-segment, waar Duitsers de scepter zwaaien.

Volvo C30 1.6 D DRIVe S/S 2010

Vanbinnen is er niets veranderd. De C30 heeft nog altijd Volvo’s IKEA-stijl interieur. De zwevende middenconsole blijft er gewoon mooi uit zien en de navigatie kan nog altijd naar wens weggeborgen worden. Het navigatiesysteem werkt met een afstandbediening en is makkelijk te bedienen. Je kan best een vast plaatsje vinden voor de afstandbediening, anders kan het soms zoeken zijn. Alles voelt zeer degelijk in elkaar geschroefd en de materialen kunnen concurreren met de beste uit zijn segment. Dankzij het gigantische stuur en lange dashboard heb je het gevoel in een grotere klasse te zitten. Dat wilt ook zeggen dat je je minder verbonden voelt met de auto dan bijvoorbeeld in een Golf of 1-reeks. Het is dus meteen duidelijk dat de C30 niet gemaakt is om heel sportief uit de hoek te komen. De zetels benadrukken die eerste indruk, ze zijn iets te groot en geven te weinig steun in de bochten. Aan de andere kant zijn ze wel heel comfortabel waardoor je in de C30 ook zonder problemen de langere ritten aan kan. Daar lijkt de Volvo dan ook meer voor gemaakt. Het interieur speelt daar perfect op in door een zekere rust te geven die je meestal in grotere klasse’s moet gaan zoeken. Heb je meer dan 3 vrienden kan je in de problemen komen, achterin het je namelijk 2 aparte zetels en niet de gebruikelijke achterbank. Al kan ik mij nog moeilijk herinneren de laatste keer dat ik met 5 mensen is één auto zat. Zijn koffer blijft ook iets apart. Slecht toegankelijk, relatief klein en een vreemde afsluiting sommen de koffer van de C30 zo een beetje op. Een ramp is het niet, een BMW 1-reeks is bijvoorbeeld niet veel beter, en die zie je in hele vloten rijden.

Volvo C30 1.6 D DRIVe S/S 2010 interieur

Onder de kap ligt nog steeds de 1.6 D uit de vorige DRIVe. Hij is nog steeds goed voor 110 pk en 240 Nm. Daarmee sprint de DRIVe in een respectabele 11,3 seconden naar 100 km/u en houdt hij het voor bekeken bij 190 km/u. Het grote verschil met onze vorige C30 DRIVe is het start/stop systeem. Het systeem komen we meer en meer tegen en het heeft ons nog nooit teleurgesteld. In de C30 DRIVe S/S kost de start/stop techniek € 400 meer dan een gewone C30 DRIVe. Maar omdat de S/S slechts 99 gram CO2 uitstoot in plaats van 115 gram, het je recht op 15% overheidkorting voor particulieren en 90% aftrekbaarheid voor zelfstandigen/vennootschappen. Die € 400 is dus peanuts in vergelijking met wat je (voorlopig) aan overheidskorting wint. In principe zijn er dus alleen maar voordelen aan de start/stop techniek, onze nieuwe C30 DRIVe zou dan ook 0,6 liter per 100 km minder verbuiken en komt daarbij op een zeer zuinig gemiddelde van 3,8 liter/100km. Die 3,8 liter haalden wij jammer genoeg niet. Wij zaten aan een gemiddeld verbruik van 5,3 – 5,5 L/100km. Tijdens onze testweek was het dan ook heel de tijd rond de 0° Celcius. Het net verheerlijkte start/stop systeem werkt namelijk niet bij temperaturen rond het vriespunt, dus heeft de C30 er ook niet van profiteren. Het blijft natuurlijk geen slechte waarde en het is leuk om te weten dat je zonder moeite aan een verbruik van 5 liter kan geraken. Het enigste waar de 1.6 D voor moet onder doen tegenover de Duitsers is dat hij wat rumoerig is, al moet ik er wel bij vertellen dat de Duitse concurrentie wel enorm stille diesels maakt.

Volvo C30 1.6 D DRIVe S/S 2010

Zoals hierboven vermeld, is de C30 niet direct gemaakt voor een dynamische rijstijl. Het interieur laat het niet toe, maar vooral het gevoel zit niet mee. Hij stuurt te licht en wat afstandelijk. Toch heeft Volvo gekozen voor een strakke ophanging. Grip kan hij dus wel creëren, maar zonder gevoel ben je er weinig mee. Het is altijd een beetje een evenwichtsoefening tussen comfort en sportiviteit. Daar laat Volvo een kleine steek vallen. Door zijn strakke ophanging heeft hij last met het verwerken van betonplaten en oneffenheden in de weg. Ik kan mij best voorstellen dat veel mensen hier niet over struikelen, maar de lat ligt natuurlijk hoog in het premium C-segment.

De prijzen liggen ook hoog in dat stuk van het C-segment. Al helpt de overheid af en toe een handje. Op een C30 DRIVe S/S krijg je maar liefst € 3210 staatspremie. Samen met de saloncondities die nu gelden staat er een gloednieuwe C30 voor € 16.790 voor jou deur.  Dat is een zeer scherpe prijs, de BMW 1-reeks valt dan direct uit de boot, die heeft immers geen recht op 15% CO2 premie. De Volkswagen Golf Bleumotion kost, met saloncondities en premies, zo’n € 18.010. De A3 TDIe heeft ook recht op premie’s, maar komt nog niet in de buurt door zijn beginprijs van € 22.950(zonder premie, geen saloncondities op beginprijs). 

Volvo C30 1.6 D DRIVe S/S 2010

De vernieuwde Volvo C30 is met zijn nieuwe uiterlijk en zijn zuinige motor helemaal bij de les. Zijn nieuwe snuit heeft hem zowaar één van de opvallendste wagens gemaakt in het C-segment en de 1.6 diesel kan wedijveren met de beste motoren uit de klasse. Ook qua prijs zit hij helemaal goed. Het enigste waar mensen nog gaan over struikelen is zijn koffer, maar die is niet zo erg als hij er op het eerste zicht uit ziet. Eenmaal voor de C30 gekozen, is deze 1.6 D DRIVe S/S  ook verruit de beste keuze. Hij is krachtig genoeg en daarboven nog eens zuinig. Ik denk dat het duidelijk is dat we nog altijd overtuigd zijn van de kwaliteiten van deze C30 DRIVe.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Hans Van Herreweghe
Dank aan Volvo Belgium

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Mineraal 14:34
afbeelding van Mineraal

Leuk verhaal, goed geschreven en de eerste foto is echt wel een plaatje! Ik vind het zeer jammer dat de C30 zo ondervertegenwoordigd is op de Belgische automarkt. Hopelijk met deze lage prijs en mooie facelift komt er verbetering in, want hij is het toch wel waard!
Tot slot vraag ik me toch af wat jullie bedoelen met sturen zonder gevoel? Ik vind dat hij net wél gevoel heeft en zeer direct stuurt. Dit zou ook kunnen liggen aan de 16" (?) wielen op jullie testmodel?

Wim 16:31
afbeelding van Wim

ik vind dat het zeer fraaie stuur veel te groot is(en te weinig grip bied). Ook door de lange dash heb ik niet echt het gevoel dat de auto me bij het rijden betrekt. Ik vergelijk natuurlijk met de Golf en de BMW 1. De A3 stuurt gewoon te licht.

Anonieme gebruiker 23:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

Is dit testexemplaar in de kleur "cosmic white metallic"?

Wim 19:48
afbeelding van Wim

yup, "cosmic white", speciaal soort wit

Anonieme gebruiker 09:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb me gisteren ongeveer dezelfde besteld!

Uw reactie