Zaterdagochtend kreeg een chauffeur van een zeldzame Lamborghini Gallardo Superleggera de schrik van zijn leven. Zijn trots brandde daarbij tot de grond af.
Ook bij Lamborghini willen ze hun steentje bijdragen aan het milieu. Daarom lanceren ze de Urus SE. Die krijgt een 1.5-liter driecilinder onder de kap en elektrohulp waardoor hij 115 pk sterk is. Geintje. Voorin deze Urus SE huist een massieve twinturbo 4-liter V8 die dankzij elektrohulp 800 pk en 950 Nm naar de vier wielen weet te sturen. Mamma Mia!
Denk je aan een Volvo, dan denk je waarschijnlijk aan een ruime, praktische en veilige auto. Weet de nieuwe Volvo EX30 al die vereisten te verpakken in zijn uitermate compacte elektrische schulp? Autofans zocht het uit.
MG's designafdeling heeft een nieuwe kapitein aan het roer. En hoewel de naam Jozef Kaban je niet veel zal zeggen, tekende de Slovaakse designer in een vorig leven de Audi A5, Skoda Kodiaq, ID.Buzz, producten van Rolls-Royce, de huidige BMW 7 Reeks en o ja... de Bugatti Veyron! Qua palmares kan dat tellen.
Nissan heeft - net zoals alle andere automerken - grootse plannen voor de Chinese markt. Dat bewijst het merk met de Epoch, Evo, Epic en Era, vier conceptkarretjes die debuteren tijdens het autosalon van Beijing. Of we daar ook iets aan hebben in Europa?
Niet enkel de Chinezen zijn op veroveringspad in Europa, ook Volkswagen wil terug een serieus deel van de koek in China. Dat wil het doen met deze ID.Code en het nieuwe submerk ID.UX.
Treur, Mazdafan! Want het Japanse merk heeft een spirituele opvolger van de Mazda6 getoond. Die EZ-6 krijgt achterwielaandrijving, een 50:50 gewichtsverdeling en 1.200 km aan range als plug-in. Waarom dan treuren? Deze EZ-6 blijft hoogstwaarschijnlijk in China kleven.
Audi scherpte zijn grootste SUV’s - de Q7 en de Q8 - al aan en nu zijn ook hun plug-inhybride-versies aan de beurt. Daarbij wordt de batterijtechnologie grondig onder handen genomen voor een groter rijbereik, maar daar blijft het niet bij. Ook het vermogen krijgt een boost ten opzichte van voorheen.
Het is zover: de eerste volledig elektrische Mercedes G-Klasse is hier... Al zou je dat er niet aan zeggen want de Duitsers noemen hem niet ‘EQG’ maar gewoon ‘G 580’ en geven hem lekker anonieme looks. Achter die looks schuilt echter een monster met vier elektromotoren, goed voor dik 1.000 Nm koppel!
Lamborghini heeft een update klaar voor de Gallardo. De LP 560-4 - tevens Lamborghini's bestseller - krijgt een cosmetische facelift die hem weer een modernere uitstraling moet geven. Ook introduceren ze de Edizione Technica die plaats moet nemen boven de Superleggera en de Spyder Performante.
Sinds de komst van de Tesla Model 3 facelift ontbrak er één variant in de prijslijst: krachtpatser Performance. De nieuwe Model 3 Performance is nu hier... en belooft meer dan enkel rechtdoorprestaties.
We hebben de uitspraak allemaal wel eens in de mond genomen: “er zijn te weinig laadpalen in ons land”. Is het echter wel zo erg als we denken, of doet België het in vergelijking met zijn buurlanden niet eens zo slecht? Wij bladerden door de kaarten van de EU op zoek naar het antwoord.
Volgend jaar is het zover: dan wordt de eerste elektrische Range Rover ooit onthuld. Dat houdt de Britten echter niet tegen om hem nu al uitgebreid aan het werk te tonen en dat doen ze zowaar zonder enige camouflage. Daar heeft de EV dan ook geen nood aan, want hij ziet er gewoon uit zoals elke andere Range Rover.
Opel heeft een gloednieuwe Grandland en dat zal je geweten hebben. De SUV krijgt niet alleen een flinke groeischeut en een kersvers design, maar pakt ook uit met meer aandrijflijnen dan ooit tevoren. Zo is hij er niet alleen als mildhybride of plug-inhybride, maar ook als zuiver elektrische Grandland Electric.
Peugeot heeft zijn 2008 vernieuwd, en nog geen klein beetje. Naast frisse looks krijgt met name de elektrische versie ook een grondige opfriskuur onderhuids. Reken dus op een groter batterijpakket en een nieuwe motor die niet alleen krachtiger maar ook zuiniger is. Redenen genoeg dus om hem nog eens grondig aan de tand te voelen.
Wie wel eens elektrisch rijdt weet het: opladen is vaak een doolhof van apps en laadpassen. Nu lijkt er echter licht aan het einde van de tunnel te schijnen want nieuwe snellaadpunten moeten voortaan bankkaarten accepteren. Dat betekent minder gedoe met apps en passen en meer gemak voor de elektrische rijder.
Oldtimerrijders opgelet, want je kan weer tripjes naar Gent en Antwerpen plannen. De Vlaamse Regering heeft zijn besluit omtrent de lage-emissiezones in die steden namelijk aangepast, waardoor oldtimers eindelijk een volwaardige uitzondering krijgen… Al wacht je best nog heel even voor je de stad in kart.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden