Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI facelift (2018)

audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

Twintig jaar Audi A3, dat mocht de huidige generatie vieren met een facelift. Het grootste cadeau op dat feest? Een nieuwe 1.5 turbobenzine. Autofans trok er mee de baan op.

De tussentijdse facelifts bij Audi zijn doorgaans nog minder opvallend dan de modelvernieuwingen. Maar het is niet omdat je aan de buitenkant niks ziet, dat er binnenin niks verandert. Dat geldt zeker voor de A3, die een hoop technische wijzigingen meekrijgt met zijn facelift die in 2017 meteen de twintigste verjaardag van de A3-benaming viert.

mondje open

De opvallendste daarbij zit onder de kap. De 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling - COD - maakt plaats voor een nieuwe 1.5 liter grote benzinemotor, eveneens met turbo en COD. Die motor kregen we eerder al in andere modellen van de Volkswagen Groep te zien (de Golf, bijvoorbeeld). Het vermogen verandert daarbij niet, zodat de A3 1.5 TFSI ook mag pronken met 150 pk. Daarmee haal je de 0-100 in een comfortabele 8,2 seconden, terwijl ons verbruik tijdens de test beperkt bleef tot een kleine zes liter. Mede dankzij die cilinderuitschakeling natuurlijk, waar bij lage motorbelasting twee cilinders worden uitgeschakeld.

audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

De facelift van de A3 uit zich in strakker getekende lichtblokken - al moet de leek toch twee keer kijken voor hij het verschil opmerkt. Optioneel zijn er LED-koplampen en ook de Matrix LED-verlichting is tegenwoordig beschikbaar op de A3.

sereen

Ook het rijgedrag wijzigt niet ten opzichte van de A3's van voor de facelift. Dat betekent nog altijd een sereen en voorspelbaar rijgedrag. Dodelijk saai voor wie rijplezier zoekt, maar helemaal op het lijf geschreven van de doordeweekse chauffeur. Rijplezier ga je beter zoeken bij Audi's S- en RS-versies van deze A3.

audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

Nieuwsgierigen zullen zich natuurlijk afvragen of er elders nog wijzigingen te bespeuren zijn. En die zijn er. Want met de facelift introduceert Audi de Virtual Cockpit waar we ons destijds in de TT zo mee konden amuseren en die sindsdien over zowat heel het gamma haar intrede gemaakt heeft, al dan niet optioneel. Alleen de A1 doet het nog - even - zonder. Op die Virtual Cockpit kan je kiezen of je de tellerpartij groot dan wel klein weergeeft, in het voordeel van de info die midden op het display verschijnt. Een aanrader daarbij is de weergave van de navigatie, waardoor je sneller geïnformeerd bent over de omstandigheden rondom je, en je het scherm in de middenconsole voor andere dingen kan gebruiken.

Veiliger

Verder gaat het leven in het interieur zijn gewone gang. Veel hoefde er niet te veranderen in de A3 Berline, want de afwerking was sowieso al op niveau, en eigenlijk is de A3 qua ergonomie nog niet verouderd.

audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

Wijzigingen die je niet kan zien, maar wel degelijk een invloed hebben op het rijden met de A3 Berline, zijn die in de veiligheidsvoorzieningen. Dankzij het Rear Cross Traffic Assist systeem word je gewaarschuwd voor passerend verkeer als je achteruitrijdend je parkeerplaats wil verlaten. Het Pre Sense Front systeem gaat actief meekijken, schat gevaarlijke situaties in en voorspelt als het ware een aankomende botsing, waarop de systemen kunnen anticiperen. Niet getest, dit systeem, bij deze hopen we gewoon dat 'ie zijn job doet. Verder is er ook het Traffic Jam Assist waarbij de cruisecontrol tussen 0 en 60 km/u gewoon mee kan rijden in de file. Stopt de wagen voor je, dan remt het systeem mee af. Dat systeem werkte naar behoren, al bleken de gaten die gelaten werden groot genoeg om de bestuurders op het vak naast ons uit te nodigen het gaatje op te vullen.

1 minpunt

Een nieuwe Audi A3 Berline staat op je oprit vanaf 25.670 euro. Dan heb je de basis uitgeruste 1.0 TFSI met 110 pk. Je kan ook 32.210 euro betalen voor de Sport-uitrusting die onze 1.5 TFSI met S-Tronic versnellingsbak sierde. Dat is stevig wat geld, maar over dat argument schreven we eerder al een hoop rijtesten vol. Laat dat het enige zijn dat we écht op deze premium Duitser kunnen aanmerken.

conclusie

Een nieuw gezicht aanmeten hoefde niet op deze A3 die dankzij zijn eerder onopvallend design weinig last heeft van de tand destijds. Het was wel tijd dat Audi de veiligheidsvoorzieningen en technologische snufjes die de rest van het gamma sieren ook introduceerde op de A3. De 1.5 TFSI is een welkome modernisering van de 1.4, al was daar al niet echt over te klagen. Kortom; een gedegen facelift van een meer dan degelijke wagen.

audi-a3-berline-tfsi-cod-2017

Specificaties

Motor

1.5 TFSI, turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

S-tronic, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 250 kg

Topsnelheid

224 km/u

Prijs basismodel

€ 32 210.00

0 tot 100 km/u

8.20 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

425 L

CO2-uitstoot

112 g/km

BIV

€ 168.00

Rijtaks

€ 193.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
4 ringen 16:11
afbeelding van 4 ringen

Beste Sven,

Indien u zou mogen kiezen tussen een Q2 of deze A3, met hetzelfde budget, naar wat zou uw voorkeur gaan en waarom?

Sven 14:54
afbeelding van Sven

Goh, ik ben niet zo'n crossoverliefhebber en een wagen met een koffer zegt me persoonlijk ook minder dus dat wordt een moeilijke keuze. Ik denk toch voor de Q2 te gaan, vanwege de iets hogere zit en scherpere looks van de wagen. De vorm lijkt me ook iets makkelijker om mee te werken, al is de bagageruimte een tikkie kleiner. De Q2 is ook iets minder duur dan de A3 Berline, al kijk ik dan rechtstreeks naar de catalogusprijs. Waar neigt jouw keuze naar?

pirre_X 11:23
afbeelding van pirre_X

ik weet dat dit wat als aanvallend kan klinken, maar aangezien je nu zelf twijfelt:

Waarom zou iemand een "crossover" of SUV willen ipv een sedan / hatchback? Ik zie enkel en alleen fundamentele nadelen:
*trager
*hoger verbruik
*hoger zwaartepunt

Het hoger zitten argument begrijp ik ook niet, lijkt me zuiver nadeel.

Wim 13:46
afbeelding van Wim

Hey Pirre, de hogere zit geeft je een king of the road gevoel en een (vals) gevoel van veiligheid. Niet bij iedereen, maar bij veel mensen wel.

Wim 16:49
afbeelding van Wim

Niets tegen de Q2, maar A3 Berline is zo mooi + ook een echte C-segment wagen, ik zou het wel weten ;)

Carlos 20:29
afbeelding van Carlos

Ik ook. Van moment één al verkocht aan deze wagen. Zeker nu de laatste tech snufjes zich ook hier in genesteld hebben (mits aanvinken uiteraard...).

4 ringen 00:07
afbeelding van 4 ringen

Bedankt voor de feedback, Sven.

Persoonlijk vind ik de A3 sedan mooier dan een Q2, maar met kleine kindjes lijkt de Q2 toch praktischer.
Een A3 Sportback is misschien even praktisch, maar die vind ik een beetje saai.

Mathieu 12:45
afbeelding van Mathieu

Ik vind het 2 verschillende wagens. Beetje appels met peren vergelijken.
Ten eerste blijft het hetzelfde merk, dus kwaliteit blijft gelijk.
Ten 2e is het een crossover tegen een sedan. (niet te vergelijken)
Je zou dan zeggen zoals Sven, neem de crossover, maar deze heeft dan een iets kleinere kofferruimte.
Ik vind de A3 Sedan veel mooier, maar steek daar een 16" onder of een stalen velg met wieldeksel, en al de sportiviteit verdwijnt weer.
Voor zoiets moet je zelf de pro's en de contra's op een rij zetten vind ik. Gewoon omdat de wagens zo verschillend zijn.
Ik zit niet graag hoger, dus ja....

Carlos 20:27
afbeelding van Carlos

'steek daar een 16" onder of een stalen velg met wieldeksel, en al de sportiviteit verdwijnt weer.' Dat is iets wat je bij elke wagen hebt. Bij de ene komt er beter mee weg (lees: mooiere standaard velgen) dan de andere.

rudy bryssinck 21:49
afbeelding van rudy bryssinck

Ik heb er ene reeds 16 maanden met bijna alle opties op maar zeer duur bijna 40000 , monsoon grijs en toeval wil dat binnenkant velgen zelfde kleur hebben benzine 1.4 Zeer vlugge auto goede rijervaring na 8 jaar met een a4 tdi gereden te hebben Verbruik is nu iets minder

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws