Er rustte een vloek op Toyota in de hoogste klasse van de 24 Uur van Le Mans maar eindelijk keert het Japanse merk als winnaar terug naar huis. Een terechte overwinning... maar ook ééntje met een bittere nasmaak.
Maar liefst twintig pogingen had Toyota nodig om bovenaan het podium te geraken van zowat de meest mythische etmaalrace van heel de wereld. Het Japanse merk was dan ook vervloekt, want telkens ze dichtbij kwamen werd er een stok tussen het wiel gestoken. Denk maar aan de editie van 2016, toen Toyota haar ondertussen in de racerij beroemde 23u en 55 minuten van Le Mans reed. Aan de kop maar 5 minuten voor het einde technische problemen.
In 2018 is het dan eindelijk raak. Met een eerste en tweede podiumplaats. Met twee keer de TS050 Hybrid en knallers zoals Fernando Alonso en Sébastien Buemi en Kamui Kobayashi achter het stuur. Alleen is de overwinning misschien minder zoet dan de bitterheid van er jaren altijd net naast te grijpen. Want met het vertrek van onder andere Audi en Porsche was Toyota het enige team met een LMP1 Hybrid op het circuit. Het resultaat?
De concurrentie deed het gemakkelijk met 400 pk minder.
Niet alleen dat maar de concurrenten - Rebellions - deden het met een kleinere benzinetank en sterkere technische restricties. Waardoor de raceteams continu de wagen tot het uiterste moesten duwen terwijl Toyota haar hybridemachines aan een gezapig tempo over het circuit kon sturen. Waardoor deze overwinning eigenlijk geen verrassing is. Al zou niemand ze Toyota durven ontnemen.
De toekomst
Wat Toyota juist van plan is voor de etmaalrace in 2019 is niet geheel duidelijk. Want nu ze de overwinning op zak hebben valt het misschien niet te verantwoorden om nog eens stukken geld te pompen in een race zonder tegenstand. Te meer omdat er tegen 2020 een nieuwe koningsklasse komt die niet enkel een stuk goedkoper is maar ook een set nieuwe regels meedraagt.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 2 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 17 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden