Al moesten de Tsjechen daarvoor wel eerst een nieuwe segmentatie uitvinden. Waardoor de Kodiaq RS - jawel - de snelste zevenzitter is die ooit officieel over de Nürburgring werd gestuurd. Wat Skoda daar mee wil bewijzen?
Waarom weten we niet maar Skoda is van de daken aan het schreeuwen dat de op til staande Kodiaq RS echt wel een sportwagen is. Ook al is het eigenlijk een 7-zits SUV van zo'n 1.7 ton. Al hield dat de Tsjechen niet tegen om nog voor zijn introductie al een ringrecord op zijn naam te schrijven. Want de Kodiaq RS is nu al officieel de snelste 7-zitter over de Groene Hel. Meteen een kanttekening; met een tijd van 9:29.84 is de sportieve Kodiaq nog steeds 17 seconden trager dan een Jaguar S-Type 2.7 diesel uit 2004. Dat je dus echt fier moet zijn op die tijd...
De specs
Het is dus maar hoe je het opklopt natuurlijk. Samen met het nieuws doet Skoda gelukkig ook wat meer specs uit de doeken. Zoals verwacht mag de Kodiaq RS de 2.0 BiTDI gaan gebruiken die ook al dienst doet in gerief van Volkswagen. 239 pk sterk is 'ie met een koppel van 500 Nm. Een Dynamic Sound Boost moet zorgen voor een mentaal sportief gevoel tijdens het rijden. Al is er ook technologie aan boord die de Kodiaq daadwerkelijk sportiever maken. Zoals een specifiek afgestelde vierwielaandrijving en een Dynamic Chassis Control.
En toch, toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat Skoda een grotere held maakt van deze Kodiaq RS dan hij eigenlijk is. Een vlotte SUV, hoogstwaarschijnlijk maar geen racemachine op hoge pootjes.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden