Nederland moet zowat de tweede thuisbasis zijn van SAAB. Zeker nadat Victor Muller een vinger in de pap te brokken had. Bij een autobedrijf in Almere staat deze unieke SAAB in de aanbieding.
We schreven er destijds in onze rijtest nog over. Als onze testwagen de aanduiding "TiD4" meekreeg, wat zou een "TiD6" dan in petto hebben? De TiD4's waren motoren die je destijds in de Insignia en de Saab 9-5 NG kon terugvinden. Ze waren goed voor 160 of 190 pk (in de TTiD). Er waren geruchten dat de SAAB ook een zesje achter de TiD-benaming mocht schrijven, maar de vroegtijdige teloorgang van het merk stak daar een stokje voor. Waarom Opel dan niet gekozen heeft om de ontwikkeling door te zetten en de Insignia OPC uit te rusten met een dikke diesel - want ook daar waren plannen voor - is ons een raadsel.
Vandaag de dag staat er in Almere eentje te koop, zo'n TiD6, voor de prijs van 23.950 euro. En dat geeft ons de kans om onder de motorkap te kijken. De 2.9 TiD werd destijds ontwikkeld door specialist VMMotori en is goed voor 245 pk en 550 Nm. Daarmee is het de krachtigste diesel die SAAB in het gamma had kunnen hebben. Had, want verder dan dit ene proefexemplaar is het niet gekomen. Daarmee wordt deze 9-5 NG TiD6 zeldzamer dan de 9-5 Estate. Van die laatste werden zowat 30 exemplaren gebouwd, die op een paar na allemaal verkocht werden.
Stevige prijs voor een auto van 8 jaar oud, van een failliet automerk, horen we je denken. Dat kan wel, maar de verzamelwaarde van dit soort wagens is volgens ons nog niet helemaal duidelijk. In hetzelfde bedrijf staat ook een 9-5 Estate te koop, en daar wordt al meer dan het dubbele voor gevraagd. Destijds had het bedrijf verschillende van die Estate's, en als liefhebber herinnert ondergetekende zich dat deze wagens toen ook voor een bedrag rond de 30.000 euro geadverteerd stonden. Of de wagens aan die prijs de deur uit gaan, zal je aan de verkoper zelf moeten vragen.
Mocht je nieuwsgierig geworden zijn en ondanks de strengere emissienormen toch een dikke diesel-SAAB in je garage willen, dan vind je hier de advertentie.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 11 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden