Rij-Impressie: Hyundai i30 Fastback (2018)

2018_hyundai_i30_fastback

Na de reguliere i30 vijfdeurs voegt Hyundai nu een tweede hatchback toe aan het i30-gamma. Al krijgt de i30 Fastback wel een sportievere look en afstelling. Een toegevoegde waarde?

De i30 Fastback een vierdeurscoupé noemen genre Mercedes CLA is misschien wat bij de haren getrokken, maar het nieuwe model wil duidelijk een graantje meepikken van deze trend. Hyundai blijft uiteraard Hyundai en kiest niet voor style over substance. De Fastback behoudt dan ook zijn praktische kofferklep en boet niet in aan gebruiksgemak tegenover de reguliere vijfdeurs.

Trendsetters?

Met de Fastback hebben de Zuid-Koreanen een kleine primeur. Rechtstreekse concurrenten binnen het C-segment zijn er immers niet. Zoek je toch iets gelijkaardigs dan kom je al snel uit bij die eerder genoemde Mercedes CLA. Maar deze speelt een (prijs)klasse hoger en heeft een minder praktische toegang tot zijn koffer. Toch verwacht Hyundai dat de afgeleide zo'n 30% van de i30-verkoop voor zijn rekening neemt. Wie weet zetten ze dus een nieuwe trend.

2018_hyundai_i30_fastback

Toen Hyundai ons destijds de eerste plaatjes van het model toonde waren we niet echt zeker over de looks, maar wanneer we naast onze tester staan moeten we onze mening bijschaven. De Fastback ziet er lang niet slecht uit. En hoewel het geen echte vierdeurscoupé is, mag hij er absoluut wezen. Dankzij zijn lagere (-2,5 cm) en doorlopende daklijn, korte kont en subtiele spoiler heeft het model een sportieve stance. Al helpen de forse wielen uiteraard ook. Mede daarom krijgt het gamma specifieke 17- en 18-duims velgen. Standaard komt iedere Fastback met 16-duimers.

Sportieve koffer

Hoewel het model 115 mm langer is dan de vijfdeurs, is de wielbasis identiek. Vanwege de lagere daklijn zullen de allergrootste, achterste passagiers iets minder comfortabel zitten tegenover de vijfdeurs. Maar zelf had ik met mijn 1m86 geen probleem. Iets meer beenruimte had eventueel wel wenselijke geweest. Qua kofferruimte wint de Fastback wel 50 liter tegenover de hatch. Goed voor een totaalvolume van 450 liter. So far, so good. Tijd om te rijden...

2018_hyundai_i30_fastback

Om zijn sportieve allures kracht bij te zetten heeft de i30 Fastback een specifieke set-up gekregen. Hyundai zette het koetswerk 5 mm lager en verhoogde de stijfheid van de ophanging met 15 procent. 'Zonder daarbij het oog op comfort te verliezen', aldus Hyundai. En na een korte maar krachtige testrit nabij de Heizel kunnen we ze daarin gelijk geven. De Fastback rijdt inderdaad sportiever dan de hatch maar is nog steeds voldoende comfortabel, zelfs op vrij forse 18-duimers. Ons enige punt van kritiek is de stuurbekrachtiging die nogal atypisch zwaar is. Op zich stuurt hij wel precies maar van stuurgevoel is er geen sprake waardoor een lichter stuur wat ons betreft wenselijker zou geweest zijn.

Benzine of benzine?

Voorin de Hyundai i30 Fastback vind je momenteel enkel benzinemotoren in de vorm van een 120 pk sterke 1.0 T-GDi en een 140 pk sterke 1.4 T-GDi. Lease- en/of andere veelrijders komen pas binnen enkele maanden aan hun trekken met een gloednieuwe 1.6-liter CRDi diesel met 110 pk, dan wel 136 pk. Standaard is het model uitgerust met een handgeschakelde zesbak, terwijl de 1.4 T-GDi nog optioneel kan worden uitgerust met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (DCT).

2018_hyundai_i30_fastback

Zelf kozen we voor de 1.4 T-GDi in combinatie met de handbak. Een prima combinatie. Want zowel de viercilinder turbobenzine als de handbak presteren prima. De motor vanwege zijn stille werking en hoge souplesse met zowel trekkracht onderin als power in de toeren. De handbak vanwege zijn lichte koppeling en dito slag. Met zijn 140 pk en 242 Nm koppel sprint de Fastback in 9,3 seconden naar 100 km/u en naar een topsnelheid van 208 km/u. Hyundai quote een opgegeven gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 129 g CO2/km. Al reken je daar - hypermilers uitgesloten - in de praktijk best één à twee liter bij.

Hoger op de ladder

Aangezien Hyundai de Fastback wat hoger wil positioneren in het i30-gamma krijg je meteen al een uitgebreide standaard- en veiligheidsuitrusting. Denk aan Forward Collision Avoidance (FCA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA) en Lane Keeping Assist System (LKA). Ook een cruisecontrol met radarfunctie is beschikbaar. Andere standaardsnufjes zijn een 5-duims aanraakscherm met Bluetooth-connectiviteit, terwijl vanaf het tweede uitrustingsniveau een Smart Device Integration is inbegrepen voor een naadloze smartphone-integratie. Vanaf dat niveau krijg je ook een navigatiesysteem, inclusief een gratis abonnement van 7 jaar op de TomTom LIVE Services.

2018_hyundai_i30_fastback

Een hogere positie in het gamma betekent natuurlijk ook een hoger instapprijskaartje. Met 22.499 euro voor de handgeschakelde 1.0 T-GDi is de i30 Fastback zo'n 900 euro duurder dan een identiek uitgeruste i30 hatch. De 1.4 komt automatisch met een uitrustingsniveau hoger en is er vanaf 25.799 euro. De versie met DCT automaat kost minstens 27.499 euro. Vergelijken met een model van andere merken is zoals reeds gezegd moeilijk daar de Fastback geen echte concurrenten heeft. Of zijn looks en extra gebruiksgemak je de meerprijs waard zijn zal je dus zelf moeten beslissen.

Conclusie

Met de Fastback heeft Hyundai het i30-gamma op een aparte manier uitgebreid. Het is immers geen echte vierdeurscoupé, noch een klassieke sedan, maar tracht het beste van beiden te combineren. En daar zijn ze min of meer in geslaagd. Het siert hen bovendien dat ze de moeite hebben gedaan om het model ook een eigen afstelling te geven. Benieuwd of de gemiddelde Autofan er hetzelfde over denkt.

Specificaties

Motor

1.4 T-GDi turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

242 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 330 kg

Topsnelheid

208 km/u

Prijs testwagen

€ 25 799.00

Prijs basismodel

€ 22 499.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Min. kofferinhoud

450 L

CO2-uitstoot

129 g/km

BIV

€ 314.11

Rijtaks

€ 205.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
MatthiasDS 21:46
afbeelding van MatthiasDS

Geen rechtstreekse concurrenten? Wat is er mis met de Octavia? :)

Wim 10:23
afbeelding van Wim

de lijn? ;)

John 22:45
afbeelding van John

Klopt, beiden zijn C-segmenters , prijs zal ook overeenkomen denk ik, maar de Octavia is wel nog eens 20 cm langer. Qua looks gaat deze fastback toch met de prijzen lopen.

Lusaka Funeral Association 22:51
afbeelding van Lusaka Funeral Association

Gezien op het autosalon, en ik vind het een zeer geslaagd model, mooier dan de gewone hatchback

Yannick 10:32
afbeelding van Yannick

da's een lekker karretje. die foto met de kont is echt dik oké!

MilleMiglia 08:00
afbeelding van MilleMiglia

De Fiat Tipo en de Audi A3 zijn toch ook concurrenten, niet?

Carlos 13:36
afbeelding van Carlos

De toekomstige GLA coupe zou een concurrent kunnen zijn. Maar zolang deze er niet is :D.
Het idee van zo een kleine coupe leek mij niet te werken. Maar bij deze zit alles wel goed!
Geen nieuwe over een N-versie? :p

grooving 20:45
afbeelding van grooving

ben er nu 1 week mee aan't rijden.14.L full option.is gewoon een zallige auto.De automaat voelt fijn aan.Hij heeft al mijn verwachtingen ingelost!.Baanvast en pittig genoeg en aangename opties.Hij kan zeker meedoen met de grote!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws