De ecologische proeftuin van BMW, de i-Reeks. Alle geruchten lijken er echter op te wijzen dat het bij proeven zal blijven, want BMW ziet geen toekomst in de i3 en i8. Al zit daar een doordachte strategie achter.
Het gerucht doet al langer de ronde maar werd nog maar eens bevestigd tijdens de NAIAS in Detroit; de toekomst van de i3 en i8 hangt aan een zijden draadje. Het is te zeggen; bij BMW zien ze geen reden om nieuwe generaties van deze wagens te bouwen. Of om designer van de i-divisie Domagoj Dukec te citeren: 'De i8 heeft zijn doel bereikt. Waarom er nog één bouwen?
Niet echt een complete verrassing natuurlijk. Want bij de oprichting van het i-submerk was al duidelijk dat de modellen vooral moesten dienen als een technologische showcase voor BMW. Conceptwagens die je daadwerkelijk kan kopen, zeg maar. De daar opgedane ervaring kon dan gebruikt worden in de reguliere productiemodellen. Denk maar aan de huidige iPerformance-lijn bij BMW, plug-inversie van bestaande modellen zoals de 5 Reeks en co. En o ja, de met koolstofvezel versterkte structuur van de 7 Reeks.
Nu, zowat een decennium na het bedenken van de i-strategie zijn elektrische varianten van gewone modellen gemeengoed in het straatbeeld. Waardoor BMW eerder haar heil ziet in een elektrische versie van de X3 (tegen 2020, jawel) dan een SUV bouwen voor de i-afdeling. Al geven ze bij BMW het i-submerk niet helemaal op, want het is de perfecte proeftuin voor nieuwe technologische innovaties. De i3 als elektrische wagen, de i8 als sportieve plug-in en de toekomst? Wie weet. Misschien een i5 op water- of sterrenstof?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 21 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden