Rij-impressie: Hyundai Kona 1.0 TGDi (2017)

2017_hyundai_kona

Met de Kona duikt Hyundai voor het eerst in het segment van de B-SUVs. En dat is geen moment te vroeg.

Hyundai werd bij ons groot met de opkomst van de SUV. Van de ix35 over de Santa Fé tot de Tucson, ze staan quasi synoniem met de stijgende populariteit van het genre en de groei van het Zuid-Koreaanse merk. Een kleiner model ontbrak vooralsnog in de showrooms. Maar met de opvallend getekende Kona willen de Koreanen dat nu rechtzetten.

De rek bij het segment van de B-SUVs is er nu eenmaal nog lang niet uit. Zo verwacht het merk een meerverkoop van maar liefst 34% tegen 2020. Wat dat betreft komt de Kona net op tijd om nog optimaal van die verwachte groei te kunnen profiteren.

2017_hyundai_kona

Toch is de concurrentie binnen het genre intussen bikkelhard. Met rivalen zoals de Citroën C3 AirCross, Fiat 500X, Ford EcoSport, Mazda CX-3, Jeep Renegade, Kia Stonic, Nissan Juke, Opel Crossland X, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona en Volkswagen T-Roc heeft de Kona stevige concurrentie. Niet in het minst van de Stonic die nu zowat tezelfdertijd gecommercialiseerd wordt, maar die ondanks de innige banden tussen beide merken niet op hetzelfde platform staat.

Eigen onderstel

De Kona heeft dus een eigen onderstel dat ook toelaat om eventueel voor een versie met vierwielaandrijving te kiezen. Deze ruilt zijn starre achteras in voor een exemplaar met multilink en komt er alleen in combinatie met een 177 pk sterke 1.6 TGDi viercilinder turbo, in combinatie met een 7-traps DCT automaat. Echt vaak zal je deze versie dus niet kruisen bij ons. Maar Hyundai mikt met de AWD-versie vooral op sneeuwgevoelige markten zoals Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Op de Belgische presentatie konden we proeven van zowel de 1.6 benzine als de 1.0 benzine. Het meergewicht van de viercilinder, de intelligente vierwielaandrijving die tot maximaal 50% van de kracht naar achteren stuurt, de automaat en de onafhankelijke achterophanging laat zich in ieder geval voelen. Waar de 1.0 een rijklaar gewicht heeft van 1.233 kg wordt dat bij de 1.6 al minstens 1.402 kg.

2017_hyundai_kona

De bulk van dat meergewicht bevindt zich weliswaar onderin waardoor de Kona het gevoel geeft flink op zijn poten te staan. Dankzij de technisch superieure achterophanging verteert het onderstel de oneffenheden ook dat tikkeltje beter. Maar de 1.6 bulkt niet meteen van het karakter, de DCT heeft opmerkelijk lange verzetten en het geheel ontbreekt wat levensvreugde.

Veelzijdig motortje

Niet zo bij de 120 pk sterke 1.0 driecilinder die er van meet af aan flink wat meer zin in heeft en eigenlijk de logische combinatie is voor de Kona. Standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die precies schakelt maar vrij lange slagen kent, boet de 1.0 nauwelijks in aan tractie of rijcomfort terwijl de hoeveelheid koetswerkrol beperkt blijft.

2017_hyundai_kona

Het motortje toont zich bovendien erg veelzijdig met een duidelijke vermogensklim richting rode lijn, maar ook nog heel wat souplesse en trekkracht onderin waardoor je hem desgewenst ook schakellui rijden kunt. Kortom, een breed spectrum van mogelijkheden. Dat het ook nog eens leuk klinkt is bovendien mooi meegenomen. Let wel op bij een al te enthousiast rijgedrag want dan wil het gemiddeld verbruik al eens flink afwijken van het opgegeven gemiddelde van 5,2 l/100 km.

De instapmotorisatie scoort met andere woorden maar de Kona heeft uiteraard nog andere troeven. Eerst en vooral zijn uitgesproken ontwerp met grote wielen en geaccentueerde wielkasten dat er zeker in de wat meer opvallende kleuren flink uitspringt. Zoals dat tegenwoordig een must is kan je de Kona ook ruimschoots personaliseren met tal van kleurenaccenten, zowel aan de buiten- als binnenzijde.

2017_hyundai_kona

Standaard komt de Kona met een rijkelijke basis- en veiligheidsuitrusting zoals elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, Elektrische ruiten voor- en achteraan, lichtsensor, bluetooth, cruise control met snelheidsbegrenzer, manuele airco, zes airbags, ABS, EBD & BAS, vertrekhulp op een helling, remassistentie bij afdaling, rijstrook- en waakzaamheidsassistentie en de standaard vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Comfortsnufjes

Optioneel en/of afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Air, Twist, Launch, Luxury Launch) kan je het aantal comfortsnufjes nog verder uitbreiden met zaken zoals een head-up display, draadloos laadsysteem voor je smartphone, geventileerde en verwarmde stoelen, stuurverwarming, Krell-audiosysteem met 8 luidsprekers, navigatiesysteem met Apple CarPlay/Android Auto, LED instapverlichting, LED-koplampen met grootlichtassistent, etc.

Prijzen voor de nieuwe Kona starten bij 17.899 euro voor de 120 pk sterke 1.0 TGDi (gemiddelde CO2 uitstoot 117 - 125 g/km) met uitrustingsniveau Air. Voor Twist, Launch en Luxury Launch wordt dat respectievelijk 18.899 euro, 21.899 euro en 25.899 euro. De 1.6 TGDi 4WD 7-DCT (gemiddelde CO2 uitstoot 153 g/km) is er enkel met het hoogste uitrustingsniveau Luxury Launch en kost minstens 26.999 euro. Een dieselmotorisatie komt er pas midden 2018. Nog later in het jaar wil Hyundai twee volledig elektrische versies commercialiseren.

2017_hyundai_kona

Conclusie

De Hyundai Kona mengt zich in een erg competitief segment en doet dat met een uitgesproken uiterlijk, een volwassen rijgedrag met een gedegen demping, weinig koetswerkrol en voldoende stuurprecisie, een complete 1.0 driecilinder benzine, vergaande personalisatiemogelijkheden en heel wat technologie. Voor de klant die momenteel in het segment op zoek is naar een geschikte kandidaat is de keuze er dus niet makkelijker op geworden.

Specificaties

Motor

1.0 turbo benzine, drie-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

172 Nm

Overbrenging

6-bak, manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 233 kg

Topsnelheid

181 km/u

Prijs testwagen

€ 25 899.00

Prijs basismodel

€ 17 899.00

0 tot 100 km/u

12.00 sec

Min. kofferinhoud

361 L

Max. kofferinhoud

1 143 L

CO2-uitstoot

117 g/km

BIV

€ 171.10

Rijtaks

€ 121.68

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Didier 11:44
afbeelding van Didier

Viel er verder nog nieuws te rapen over de aankomende elektrische variant?

Pieter Ameye 11:57
afbeelding van Pieter Ameye

Niet echt. Enkel dat ze een verschillend rijbereik zullen krijgen.

Wim Verhaegen 14:21
afbeelding van Wim Verhaegen

Ik heb toch zo'n angst voor die kleine motoren. Dat ding moet toch constant overuren draaien om er wat vaart in te houden? Test hem eens in een heuvelachtige setting en met wat bepakking. Gaan we dan nog zo positief doen over die kleine torretjes? Geef mij maar een zwaarder blok met overschot. Of zie ik dat verkeerd?

Vish 18:50
afbeelding van Vish

Dat zit vol vooroordelen. En van zoiets ben je niet zo gemakkelijk af.

"vroeger was alles beter" is een moderne ziekte. Aan mijn vaders o-zo-geroemde 1.9TDI (of 2.0TDI) ging ook vaak iets kapot. (vooral turbo)

Vish 18:49
afbeelding van Vish

Zelf heb ik 5 jaar en 150k km gereden met een SEAT 1.4TSI. Heerlijke bak en onwaarschijnlijk veel beter dan mijn vorige wagens, een 1.5 Mazda 323F en Peugeot 206GTI. Zijn enige nadeel was het totale gewicht van de wagen. Toch was het mijn zuinigste van de 3.

Wim 11:20
afbeelding van Wim

goh, zwaardere blokken kunnen mss wat meer mishandeling aan, maar uiteindelijk is het vooral de bestuurder die de levensduur bepaalt :)

John 21:45
afbeelding van John

Vandaag een Kona in het echt zien staan langs de weg: oranje richtingaanwijzers achteraan? Sinds de jaren 2000 wordt dat toch niet meer gedaan? Vond het alleszins op niets trekken.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws