Audi hernoemt compleet motorengamma, creëert chaos

audi-motornaam

Audi heeft besloten nog eens goed te morrelen met de naamgeving van haar vermogensaanduiding. Waardoor er binnenkort niet meer 2.0 TFSI achterop de koffer staat. Wel twee cijfers, gaande van 30 tot 70. De berekening daarachter is echter breinbrekend.

Weet je nog toen een 330i beschikte over een 3-liter en de Mercedes 55 gebruikte om daadwerkelijk een 5.5-liter aan te duiden? Tijden zijn echter veranderd, want zowel bij BMW en Mercedes slaan getallen niet meer op motorinhoud. Audi, die bleven eigenzinnig door gewoon 1.4 TFSI of 2.0 TDI op de koffer te plakken. Lekker logisch.

Te logisch.

Audi heeft namelijk besloten heel haar naamgeving overhoop te gooien om tot BMW- en Mercedesiaanse toestanden te komen. Nee serieus, Audi gaat zelfs de prijs kapen als meest ingewikkelde namengever voor haar motoren. De uitleg gaan we dan ook integraal over nemen van Audi, bij deze:

De referentiewaarde voor de nieuwe typeaanduidingen is het aandrijfvermogen van het betreffende model in kilowatt (kW). Daarbij verdeelt Audi zijn modellengamma in vermogensniveaus – vertegenwoordigd door tweecijferige combinaties. Zo staat de cijfercombinatie ‘30’ voortaan op de achterkant van die modellen die over een vermogen tussen 81 en 96 kW beschikken. ‘45’ staat voor het vermogensbereik van 169 tot 185 kW. De vermogensklasse boven 400 kW vormt de top van het Audi-modellengamma. Hiervoor staat de cijfercombinatie ‘70’. De cijfers worden telkens aangevuld met de motortechnologie – m.a.w. TFSI, TDI, g-tron of e-tron.

De cijfercombinaties voor de vermogensaanduiding in het Audi-gamma nemen telkens in stappen van vijf toe en vertegenwoordigen de hiërarchie zowel binnen een modellenreeks als binnen het volledige merkgamma. Volgens de nieuwe terminologie reikt het spectrum voortaan van de Audi Q2 30 TFSI met 85 kW tot de Audi Q7 50 TDI met 200 kW. De sportieve S- en RS-topmodellen evenals de Audi R8 nemen een bijzondere plaats in het gamma in. Zij behouden hun klassieke benaming en verwijzen daardoor naar hun toppositie in het modellenaanbod.

Als iemand dit in duidelijk Nederlands uit kan leggen, gelieve een mailtje te sturen naar redactie@autofans.be...

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
John 19:49
afbeelding van John

3-liter, typfout, toetsen staan zo dicht bij elkaar, kan gebeuren :-D

Yvesw 22:22
afbeelding van Yvesw

Met het moderne BMW weet je nooit... ;-)

Cédric Smet 21:31
afbeelding van Cédric Smet

Waarschijnlijk is dit een voorbereiding op de elektrische modellen. 30 kWh is de instapper, 70 kWh het topmodel.

GLENN 09:34
afbeelding van GLENN

Er is nog altijd de gratis (!) optie: zonder kentekens. Probleem opgelost. :-)

Kris Vanhemelen 09:51
afbeelding van Kris Vanhemelen

Het heeft eigenlijk nog lang geduurd dat Audi nu pas Mercedes en BMW achterna gaat. Tot nu kon een meer spenderende Audi-bezitter zicht nauwelijks onderscheiden van de instapmodellen.

Ik heb altijd met een vreemde blik dit gepronk aanschouwd. Ook bij Porsche werden de typenamen alsmaar langer. Van Carrera een paar decennia terug tot 911 Carrera 4S of GTS.

Eigenlijk komt de belettering achterop je wagen neer op hoeveel ge ervoor hebt moeten neerdokken. Kan dat niet simpeler? Bijvoorbeeld kort en krachtig: "45k". Dit wilt dan zeggen dat je 45.000 euro hebt moeten neertellen. Dat is toch wat je tegen je buurman "discreet" wil vertellen. Niet?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws