Mazda patenteert biturbomotor met elektrische supercharger

mazda-Engine

Als hun nieuw benzineblok dat niet altijd een bougie nodig heeft Skyactiv X heet, dan moet deze set-up wel de Skyactiv XXX zijn...

Revolutionaire motoren, het lijkt dat Mazda er verslaafd aan is. Buiten de huidige motoren met zeer hoge compressie scheen het begin deze maand licht op een nieuw benzineblok dat ook zonder bougie kan ontbranden. Genoeg om de komende jaren bezig te blijven zou je denken. Maar niets is minder waar, want patenten zijn opgedoken van een motor met twee turbo's en een elektrische supercharger. Een blok dat in de lengte moet geplaatst worden. Je weet wel, voor een achterwielaandrijver.

Jep, nu hebben we zeker jullie aandacht. De set-up van twee turbo's en kleine elektrische supercharger is niet nieuw, want ook Volvo speelde met het idee. Daar kwam uiteindelijk de powerpulse-technologie uit. Een iets bravere oplossing waarbij onder druk lucht wordt ingespoten in de turbo om het turbogat te verkleinen. Het idee van Mazda, afgaande op de patenten, werkt net iets anders. Zo zorgt de supercharger in de lage toeren voor meer kracht terwijl de turbo's het in de hoge toeren over nemen.

De hamvraag is - gezien de RWD-set-up - in welke wagen deze motor zal debuteren. Als Mazda al überhaupt plannen heeft. Want het kan evengoed zijn dat het merk gewoon hersenspinsels veilig wil stellen naar de toekomst toe.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
vanmanda 11:01
afbeelding van vanmanda

Ideaal om op een wankelmotor toe te passen in de RX-9...'t ja, ik blijf ervan dromen...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws