Chery eindelijk op Europese kaart?

chery-suv-iaa-2017_01

Qoros poogde en faalde miserabel, Shuanghuan probeerde in Duitsland met een X5-kloon en faalde evenzeer. Nu neemt Chery het op zich om de Chinese wagen gemeengoed te maken op onze bodem. Met een eerste product op het autosalon van Frankfurt.

Hoewel er Chinese bedrijven zijn die aan de touwtjes trekken van Europese constructeurs - Zo heeft Geely zowel Lotus als Volvo in handen -, is een doorbraak van een Chinees merk op Europese bodem nog niet aan de orde. Qoros poogde, had even een slaagkans maar faalde door overmoed en Shuanghuan sloeg vooral in het gezicht van BMW met de CEO, een X5-kloon die ook op Duitse bodem werd verkocht.

Chery, één van de breinen achter Qoros - en tevens één van de grootste constructeurs in China - neemt het nu op zich om de Chinese wagen gemeengoed te maken in Europa. Daarvoor trekt het richting Frankfurt tijdens de IAA begin september. Op de stand een eerste compacte SUV die jongeren met een open visie naar het merk toe moet trekken. Verder maakt Chery gewag van groene aandrijvingen en een ruimte portfolio van wagens voor Europese klanten.

chery-suv-iaa

Zonder hulp geen kans

Of Chery deze keer wel de Chinese kers op Europese kaart weet te zetten? Dat hangt af van de importeurs over heel Europa. Zo is het bijvoorbeeld in België een publiek geheim dat de Alcopa-groep (met Hyundai, Isuzu, Suzuki en SsangYong als merken) zoekt naar een nieuw Chinees merk om te beginnen importeren. Tot nog toe voldeed echter geen enkel merk aan onze Europese noden.

chery-suv-iaa

Chery zal dus een sterke case neer moeten zetten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
andre123 20:09
afbeelding van andre123

wat mij betreft is er al genoeg chinese wegwerpbrol op de markt.
nee bedankt

MilleMiglia 10:06
afbeelding van MilleMiglia

Dat is waar. Maar dat hebben ze ook ooit gezegd van Hyundai en Kia, en deze merken leveren ondertussen ook kwalitatieve producten. Hun prijzen zijn ondertussen ook wel op het Europese niveau.
Maar als ik zie hoeveel dacia's er rond rijden is er wel een markt voor goedkopere wagens en nemen die consumenten genoegen met de mindere kwaliteit(afwerking) van het product

andre123 19:06
afbeelding van andre123

mij gaat het niet zozeer over de mindere kwaliteit of afwerking,wel over de werkgelegenheid.
er gaat al genoeg verloren aan lagere loonlanden met sluitingen en jobverlies tot gevolg.
wat dacia betreft even een nuance...vergelijk eens een dacia van 2011 met de hedendaagse,de kwaliteit en afwerking is op 5 jaar tijd met sprongen vooruitgegaan zonder een serieuze prijjsaanpassing.ok ze worden gemaakt in roemenie of turkije,maar wel met renault onderdelen die hier geproduceert worden.
ik heb zelf en sandero 1600 stepway van 2011,onlangs gereden met model 2017 een wereld van verschil voor nagenoeg dezelfde prijs.
ik moet het de chinezen nog zien doen,dezelfde kwaliteit,voor dezelfde prijs en MET DEZELFDE NASERVICE.
dus nee bedankt

GLENN 09:29
afbeelding van GLENN

En Roemenië is geen lage loonland ondanks dat het lid van de EU is? Hier kosten we gemiddeld 38 € per uur, ginds een 5 tal (2014). Onderdelen voor auto's worden vaak gesourced bij lokale leveranciers; het overgrote deel komt van Roemeense, Turkse en Poolse bedrijven volgens de website van Dacia zelf. Waarom denk je dat die Dacia zo goedkoop kan verkocht worden? Als je echt iets voor de lokale werkgelegenheid wilt doen zal je een Volvo of Audi moeten kopen ipv een omgezaagde boom op te zetten over je Dacia die in een lage loonland is geproduceerd.

Hendrik 20:22
afbeelding van Hendrik

Dacia's worden ook vooral gebouwd in...Marokko !
Of u dat nu wil of niet , China zal u zand doen vreten.

Leo Nidas 10:20
afbeelding van Leo Nidas

Loonkost maakt slechts 5,5 % uit bij de productie van een auto.
Uw uitleg klopt dus niet. ;-)

GLENN 14:37
afbeelding van GLENN

Mijn uitleg gaat erover dat André wel degelijk een auto uit een lage loonland koopt ondanks zijn betoog tegen zulke praktijken :-)
Op een relatief goedkoop product weegt loonkost wel degelijk zwaar door. Anders zouden ze die Dacia wel in Frankrijk bouwen.

andre123 18:53
afbeelding van andre123

gedeeltelijk gelijk,kijk maar na,vergelijk de onderdeelnr van een dacia en van een renault,de stucknrs zijn identiek.
het grootste prijsverschil zit niet in het uurloon,wel in reeds 10 keer afgeschreven ontwikkelingskosten van herbruikte renault onderdelen,ontwikkelingskosten voor nieuwe onderdelen lopen nu eenmaal hoog op.
verder werkt dacia met nettoprijzen,kortingen op de prijzen zijn haast onbestaande in tegenstelling tot de praktijken bij vele andere merken.
trouwens de dacia wordt gebruikt als 2 de wagen in het gezin,mijn eerste is wel een renault..
mijn punt gaat er dan ook over dat de chinezen alleen geintreseerd zijn in produktieaantallen,niet in service achteraf.
probeer maar eens een onderdeel te vinden van chinese produktie,ofwel bestaat het gewoon niet,ofwel zit je met 3 maanden levertijd,voel je de bui al hangen?
tot nader order zijn de chinezen nog steeds niet in staat om voor een degelijke naservice te zorgen en ja ik weet waarover ik praat,ik doe naservice.

Adriaan 22:49
afbeelding van Adriaan

Chinezen hebben cultureel iets van: als het kapot is koop je toch gewoon een nieuwe. Dat zal nog wel eventjes duren eer dat er echt uit is. En ik beschouw dacia ook als iets anders dan een chinees merk, uiteindelijk gaan de Roemeense lonen ook omhoog gaan, en hoe minder arm een europese lidstaat is, hoe beter voor de rijkere lidstaten, hoe rapper die landen op eigen benen kunnen staan en mee werken aan onze toekomst, hoe beter... Chinezen willen enkel kost wat kost geld verdienen, daar verliezen we enkel mee.

andre123 14:48
afbeelding van andre123

helemaal akkoord

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws