Kennen we tegenwoordig allemaal de Bugatti Veyron als de big daddy van de hypercars, dan had Ford in 1995 alles in huis om die titel naar zich toe te trekken. Met de GT90, een 730 pk sterke sportwagen met een Veyron-iaanse topsnelheid van 407 km/u.
Liep je in 1995 het autosalon van Detroit binnen - we weten het, de kans is klein - dan werd je bijna omvergeblazen door gespreksonderwerp numéro uno: de Ford GT90. Want op de stand van Blauwe Ovaal stond plots een spirituele opvolger van de GT40. Niet zo maar ééntje, wel een tweezits sportwagen met middenmotor die het modern gerief van die tijd zoals de Ferrari F50 en Lamborghini Diablo in haar onderbroek moest zetten. Met dank aan power, pure power.
Want vallen we nu niet meer achterover van sportwagens met +600 pk, dan was de GT90 in '95 harder van de pot gerukt dan het deksel van een Pringles tube in handen van een uitgehongerde obees. Met dank aan een quad-turbo 6-liter V12 met 720 pk en 900 Nm. Niet de cijfers van een Veyron, dat geven we toe maar waar die Fransoos 1.9 ton op de schaal zet moest de Amerikaan zo maar even een halve ton minder meezeulen. Cijfers? Een sprint naar de honderd in zo'n 3 seconden en een topsnelheid van 407 km/u (al wordt er soms ook van 370 stuks gesproken). Kortom; Veyron-prestaties jaren voor er sprake was van de Veyron.
Als een droom
Niet alleen dat, de happy few die achter het stuur mochten kruipen spraken van een heerlijk weggedrag. Van nature kwaadspreker Jeremy Clarkson had het zelfs over 'hemel op aarde'. Met dank aan het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk op het chassis van de Jaguar XJ220 (Jaguar was destijds in handen van Ford) en manuele vijfbak (jaren 90, weet je wel). Meer nog, het hele idee achter deze GT90 was net zoals destijds met de GT40; puur bewijzen dat Amerikanen in staat zijn om betere sportwagens te bouwen dan Europeanen.
Alleen werd deze GT90 nooit gebouwd.
Na z'n debuut op het autosalon van Detroit en de positieve publicaties kwam stilaan naar boven dat Ford geen enkele intentie had om deze hypercar te bouwen. 3 miljoen dollar kostte het conceptmodel en Ford geloofde niet dat er klanten op aarde waren die zelfs de helft wouden neerleggen voor zo'n potent gerief. Misschien wel de juiste beslissing, want zelfs de Volkswagen-groep heeft ondertussen al toegegeven dat het geld verloor op elk exemplaar van de Veyron. Toch, waar zou het hypercarsegment nu staan moest Ford deze GT90 in productie hebben genomen...
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 4 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 19 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden