GT90: De Bugatti Veyron die Ford nooit durfde bouwen

ford-gt90-concept_05

Kennen we tegenwoordig allemaal de Bugatti Veyron als de big daddy van de hypercars, dan had Ford in 1995 alles in huis om die titel naar zich toe te trekken. Met de GT90, een 730 pk sterke sportwagen met een Veyron-iaanse topsnelheid van 407 km/u.

Liep je in 1995 het autosalon van Detroit binnen - we weten het, de kans is klein - dan werd je bijna omvergeblazen door gespreksonderwerp numéro uno: de Ford GT90. Want op de stand van Blauwe Ovaal stond plots een spirituele opvolger van de GT40. Niet zo maar ééntje, wel een tweezits sportwagen met middenmotor die het modern gerief van die tijd zoals de Ferrari F50 en Lamborghini Diablo in haar onderbroek moest zetten. Met dank aan power, pure power.

ford-gt90-concept

Want vallen we nu niet meer achterover van sportwagens met +600 pk, dan was de GT90 in '95 harder van de pot gerukt dan het deksel van een Pringles tube in handen van een uitgehongerde obees. Met dank aan een quad-turbo 6-liter V12 met 720 pk en 900 Nm. Niet de cijfers van een Veyron, dat geven we toe maar waar die Fransoos 1.9 ton op de schaal zet moest de Amerikaan zo maar even een halve ton minder meezeulen. Cijfers? Een sprint naar de honderd in zo'n 3 seconden en een topsnelheid van 407 km/u (al wordt er soms ook van 370 stuks gesproken). Kortom; Veyron-prestaties jaren voor er sprake was van de Veyron.

Als een droom

Niet alleen dat, de happy few die achter het stuur mochten kruipen spraken van een heerlijk weggedrag. Van nature kwaadspreker Jeremy Clarkson had het zelfs over 'hemel op aarde'. Met dank aan het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk op het chassis van de Jaguar XJ220 (Jaguar was destijds in handen van Ford) en manuele vijfbak (jaren 90, weet je wel). Meer nog, het hele idee achter deze GT90 was net zoals destijds met de GT40; puur bewijzen dat Amerikanen in staat zijn om betere sportwagens te bouwen dan Europeanen.

ford-gt90-concept

Alleen werd deze GT90 nooit gebouwd.

Na z'n debuut op het autosalon van Detroit en de positieve publicaties kwam stilaan naar boven dat Ford geen enkele intentie had om deze hypercar te bouwen. 3 miljoen dollar kostte het conceptmodel en Ford geloofde niet dat er klanten op aarde waren die zelfs de helft wouden neerleggen voor zo'n potent gerief. Misschien wel de juiste beslissing, want zelfs de Volkswagen-groep heeft ondertussen al toegegeven dat het geld verloor op elk exemplaar van de Veyron. Toch, waar zou het hypercarsegment nu staan moest Ford deze GT90 in productie hebben genomen...

ford-gt90-concept

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:03
afbeelding van Waxweazel

Het design was toch wel een mislukking tegenover vele anderen van zijn concurrenten in die tijd.
Juist daarom zou deze bijna niet verkocht worden.

Yvesw 13:11
afbeelding van Yvesw

Goh, ik vind 'm heel 90's en eigenlijk niet mis. Op een manier dat je ook de iMac G3 kan appreciëren van die tijd. Erger vind ik het dat bepaalde designelementen doorgegroeid zijn naar productiewagens zoals de eerste KA en de Puma.

Heerlijkste detail van deze GT90; de spoiler achterop tussen de achterlichten die naar boven kan klappen, met de haaienvin bovenop de uitlaat incluis.

Toegeven, ik ben wat een fanboy van dit ding. :-)

witloof 13:08
afbeelding van witloof

Vaak mee gereden destijds, in need for speed road challenge welteverstaan. :-D

Optimus 10:33
afbeelding van Optimus

1 van de posters op de slaapkamer vroeger!
Nuff said! ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Zoute-Grand-Prix

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws