Oldtimerwetgeving aangepast vanaf 2017

antwerp-classic-car-event-2016-fotos-autofans-1200px-foto-1041

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar de vernieuwde oldtimerstatuut kan vanaf begin 2017 in voege treden. Update: beslissing juni 2017 toegevoegd

Update: Beslissing juni 2017 toegevoegd onderaan dit artikel
Update: Vanaf 2018 verplichte keuring voor oldtimers, KLIK HIER

Reeds lang was er sprake om de regelgeving rond oldtimers aan te passen. Om onder andere de vele opgesoupeerde Golfjes buiten de regeling van de goedkope verplaatsingen te houden, was er al langer sprake om de minimumleeftijd voor oldtimers op te trekken naar 30 jaar.

overgangsregeling

Dat laatste is er nu ook doorgekomen. Voertuigen die worden ingeschreven als oldtimer dienen de minimumleeftijd van 30 jaar te hebben bereikt. Wel is er in de komende vijf jaar een overgangsregeling voor de verkeersbelasting voorzien, waarin telkens een jaar extra als regel geldt. Vanaf 2022 is ieder voertuig dan uiteindelijk pas oldtimer als het 30 jaar op onze planeet rondgetuft heeft. De eigenaars betalen 36 euro rijtaks.

Voor de lichte vracht gaat de rijtaks vanaf 30 jaar ook naar 36 euro in plats van de huidige 148 euro. Over een periodieke keuring is nog niet gestemd. Wel zijn daar wat voorstellen voor geopperd; volledig origineel zou vijfjaarlijks langs moeten rijden, licht verbouwd om de twee jaar en zwaar verbouwde voertuigen moeten dan jaarlijks naar de keuring. Over de definitie van licht en zwaar verbouwd is nog geen duidelijkheid.

Update 23/06/17
"FISCALITEIT : AANPASSING VANAF 1 JULI

Vanaf 01.07.2017 is er de jaarlijkse indexatie voor wat de verkeerbelasting betreft. Maar er is ook nieuws voor wat de forfaitaire verkeersbelasting betreft voor onze oldtimers die in Vlaanderen ingeschreven worden. Naar aanleiding van de nakende overgang van 25 naar 30 jaar heeft de BFOV samen met het kabinet van Vlaams minister Bart Tommelein ervoor gezorgd dat er een overgangsmaatregel komt. De voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden genieten van de forfaitaire verkeersbelasting en dit vanaf 01.07.2017:
in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

Concreet betekent dit dat elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum van voor 01.01.1993 (<1992), en dat ingeschreven wordt in Vlaanderen, steeds zal genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, de voertuigen met inschrijvingsdatum vanaf 01.01.1993 en volgend, dienen de leeftijd van 30 jaar bereikt te hebben. Nog bijkomend goed nieuws, eveneens dankzij de onderhandelingen die we als BFOV voerden, voor de liefhebbers van lichte vrachtauto’s, ingeschreven in Vlaanderen, die tot op heden nog steeds de volledige verkeersbelasting betaalden volgens het gewicht van dit voertuig, genieten sinds 01.07.2017 ook van de forfaitaire verkeersbelasting voor zover deze de leeftijd van 30 jaar bereikt hebben."

Laatst gepubliceerd

Reacties (37)

Plaats een reactie
Claudio casadei 22:00
afbeelding van Claudio casadei

Hallo
Een vraagje over die aanpassing van de oldtimer wetgeving die in 2017 zou ingaan in wat maand gaat het nu definitief in.
Mvg

Kwinten 10:53
afbeelding van Kwinten

Mijn wagen wordt in juni 2017 pas 25jaar kan ik mijn wagen dan nog inschrijven als oldtimer ?

janssen patrtick 14:02
afbeelding van janssen patrtick

Beste mijn voertuig werd op 22 mei oltimer op 25 jaar. Deze werd gekeurden ik heb mijn oldtimer nummerplaat. Wegentaks nog niet gehad, dus prijs ook voor mij onbekend. Ik heb daar ook op de Keuringsdienst de inlichting gevragen wanneer het in voege zal treden, daar kon men geen antwoord op geven. Dit is nog steeds in behandeling bij de regering. Het gerucht dat een auto geen oldtimer is vanaf 25 jaar in Wallonië is ook niet helemaal juist. Men past alleen niet de forfait inschrijvingstaks toe omdat het toch zal veranderen.Hopende u met deze een klein beetje van de nodige inlichtingen te hebben voorzien, uiteraard onder voorbehoud dat de verkregen informatie door mij ook correct is. Met vriendelijke groeten.

Dave 11:08
afbeelding van Dave

Zolang de regel niet in voege treed kan je je wagen nog inschrijven als oldtimer. Als de regel pas na juni ingaat heb je dus nog geluk....

Patrick Janssen 21:39
afbeelding van Patrick Janssen

Op 22 mei 2017 zou mijn voertuig 25 jaar oud zijn en zijn 26e jaar in gaan. Kan deze nog ingeschreven worden als oldtimer want links hoor ik zeggen de maatregel gaat in voegen op 1 mei. Rechts van mij zegt men, nee, dit zijn voorstellen die nog moeten uitgewerkt worden. Mvg

Patrick Janssen 21:40
afbeelding van Patrick Janssen

Op 22 mei 2017 zou mijn voertuig 25 jaar oud zijn en zijn 26e jaar in gaan. Kan deze nog ingeschreven worden als oldtimer want links hoor ik zeggen de maatregel gaat in voegen op 1 mei. Rechts van mij zegt men, nee, dit zijn voorstellen die nog moeten uitgewerkt worden. Mvg

Dirk 20:10
afbeelding van Dirk

Mijn wagen is op 10 april 1992 voor het eerst ingeschreven en wordt dus 25 jaar. Momenteel heb ik geen nummerplaat aan de wagen. Hoe kan ik naar de keuring rijden?
Moet ik eerst een O-plaat aanvragen en dan naar de keuring gaan of een Z-plaat bemachtigen om de verplaatsing te maken?

Patrick Janssen 17:46
afbeelding van Patrick Janssen

Voor zover mij bekend zal je toch eerst naar de keuring moeten gaan, want een ongekeurd voertuig daar kun je gewoon geen nummerplaat voor aanvragen. Daar heb je de papieren, voor zover mij bekend, van de autokeuring nodig. Vroeger kon je naar de keuring met een inschrijvingsboekje van een ingeschreven voertuig. Of dit nog kan dat is mij onbekend. Een Z plaat huren hoor ik tegenwoordig meer en meer opduiken. Het is best mogelijk dat het misschien niet anders meer kan. Deze info is onder voorbehoud van juistheid van de regelmentering op dit moment. Mvg

suskewiet 18:22
afbeelding van suskewiet

normaal gezien kon je vroeger de nummerplaat van je dagelijkse wagen op de oldtimer zetten en zo naar de keuring gaan (wel eerst doorgeven/aanvragen aan je verzekeraar) maar weet niet of dat nog mag, best navragen bij de keuring ? Kan zijn dat dit voor je verzekeraar ok is maar ze dit in de keuring niet meer aanvaarden. Een z-plaat huren of van iemand gebruiken is dan de oplossing, kost natuurlijk wel iets. En de makkelijkste/duurste oplossing is natuurlijk een garagist met zijn z-plaat laten gaan

Gillemot Raoul 15:03
afbeelding van Gillemot Raoul

Je moet je oldtimer aanbieden met de nodige papieren; inschrijvingsbewijs/gelijkvormigheidsattest.Je mag de nummerplaten van je in gebruik zijnde wagen aanbrengen op je oldtimer en zo naar de keuring gaan, neem ook de boordpapieren van de wagen waarvan de nummerplaten zijn mee, nummerplaten moeten wel ingeschreven zijn op uw naam.Ga langs je verzekeringsmakelaar en vraag hem naar een voorlopige dekking om naar de keuring te gaan.

suskewiet 21:02
afbeelding van suskewiet

iemand hier nog iets van gehoord ?

Kapitein Stijn 15:10
afbeelding van Kapitein Stijn

Je kan gewoon met de platen van je dagelijkse wagen naar de controle gaan, wel aangeven bij de verzekering zodat deze je verzekering 1 à 2 dagen overzet. Neem wel al je boorddocumenten van beide wagens mee (zowel van de te keuren auto als de auto waar de plaat afkomt).

Z platen kan je al even niet meer "huren" vermits diegene die met de z-plaat aan de controle aankomt of de eigenaar van de plaat moet zijn of een werknemer hiervan. Je kan zo natuurlijk wel je keuring uitgeven aan een garagist (deze vragen hier meestal tussen de 100 en 200 euro voor, er wordt eveneens even gecontrolleerd of de lampen juist staan enz...)

Voor zij die vragen of ze hun wagen nog op O-platen kunnen zetten: Zolang de wetgeving niet van kracht is kan je je wagen op zijn verjaardag (de dag dat hij 25j is ingeschreven) op O-platen laten zetten. Gaat deze wetgeving echter in (laat ons zeggen) 1 mei moet je niet afkomen met een auto van 2 mei. Dikke pech en 5j wachten.

Tot op heden is er nog steeds geen volledige O-wet gestemd dus blijft de oude wetgeving van kracht (1 mei zal wel niet meer lukken waarschijnlijk).

Hoop dat dit wat duidelijk is, en moest ik ergens fout zitten, verbeter me gerust.

ivan 11:54
afbeelding van ivan

Opletten, jongens !!! Ik vond info waarin staat dat auto's van buiten de EEG ingevoerd, die nu ouder zijn dan 25, doch jonger dan 30, reeds niet meer als oldtimer kunnen ingeschreven worden. Diverse handelaars reizen de VS rond en brengen maar autokes binnen en verkopen ze op veilingen.... Als 't juist is zou je wel eens een katertje kunnen oplopen !!

Tim 21:53
afbeelding van Tim

Beste Sven,

U beschrijft de overgangsperiode als volgt:
《Wel is er in de komende vijf jaar een overgangsregeling voor de verkeersbelasting voorzien, waarin nog steeds 25 jaar als regel geldt. Vanaf 2022 is ieder voertuig dan uiteindelijk pas oldtimer als het 30 jaar op onze planeet rondgetuft heeft.》
Dit zou betekenen dat mijn bmw E34 van 1994 in de overgangsperiode periode 25j wordt (2019) en dus oldtimer wordt.
Echter op andere bronnen is sprake van een andere invulling van de overgangsperiode

Welke informatie is juist?

Omer 08:45
afbeelding van Omer

Hallo Sven. Zit met eenzelfde situatie van een e36 van 1993. Heb je meer info hierover? Thanx

Philippe 14:17
afbeelding van Philippe

Goede dag,

Ik heb een Lancia Delta HF met datum eerste inschrijving 01.10.92, dus 25 jaar binnen 4 1/2 maanden.
Zal die nog kunnen ingeschreven worden als oldtimer...of is het 5 jaar wachten ?

Dank voor uw reactie

Philippe

Gen 01:52
afbeelding van Gen

Ik heb een auto special heel duur gekocht
Ik wacht al 9jaar dat hij Oldtimer wordt heb al zo veel geld ingestoken dat hij kan zonder problemen overal rijden
En ik hoor een half jaar terug dat het Oldtimer wordt opgetrokken naar zo veel jaar dat is verschrikkelijk onbegrepelijk
Auto uit bj 1993/05
Ik hoop dat echt dat die nieuwe regeling
Niet in de actie komt gelijk alles wordt gedaan en ni gevraagt

Achmed 10:02
afbeelding van Achmed

Ik hep een camionnet van mijne grootvader gekregen een ford transiet van 1993 april.
Kan ikke die nog inschrijf als oldtime en moet ik niew plak aanvraag?
Dank voor antwoort.

Walter us 16:33
afbeelding van Walter us

vraag: heb dus ook een wagen die eerst inschrijving heeft van 29/07/92 . dus binnen een maand oldtimer. nu hoor ik dat de wet zou in voege treden op 30.06.2017. en je nadien niet meer zou kunnen inschrijven als oldtimer of moet 30 jaar zijn. is dat juist ? waar kan ik de juiste info vinden? alvast dank Walter

suskewiet 11:28
afbeelding van suskewiet

Walter,
de nieuwe wet is vorige week gestemd.
Voor de wagens van 1.7.92 tot 31.12.92 zou er nog onduidelijkheid zijn, ik weet niet wie dit kan bevestigen ?

Gijbels oud-turnhout 08:58
afbeelding van Gijbels oud-turnhout

Geen enkel probleem elke PW voor 31.12.1992 kan ingeschreven worden als oldtimer

Sven 14:56
afbeelding van Sven

We hebben de tekst die op de website van de Belgische Federatie voor Oldtimervoertuigen staat intussen aangevuld in het artikel.

Greg Van Buynderen 13:59
afbeelding van Greg Van Buynderen

Geachte
vraag 1 : wat als ik nu (of voor eind 2017) een auto koop die ouder is dan 25 jaar, wordt deze dan aanzien als oldtimer ?
vraag 2 : wat als ik een auto koop van meer dan 25 jaar uit het buitenland (vb: Nederland) ?
Alvast erg bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten
Greg Van Buynderen

HANS 20:18
afbeelding van HANS

Concreet betekent dit dat elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum van voor 01.01.1993 (<1992), en dat ingeschreven wordt in Vlaanderen, steeds zal genieten van de forfaitaire verkeersbelasting

VRAAG: Geldt dit ook voor oldtimerregeling, dus keuring op 0-plaat mogelijk tot 1.1.93?

william 16:00
afbeelding van william

mag ik met mijn mobilhome (oldtimer)ook in Nederland rijden ?

patrick 16:35
afbeelding van patrick

hallo

mijn auto is van bouwjaar 1990 deze is ingeschreven door vorige eigenaar als oldtimer aangezien er nog wat werk aan is zou ik hem pas inschrijven in het voorjaar 2018 op mijn naam blijft hij dan nog altijd oldtimer ,

grts patrick

Ed 18:43
afbeelding van Ed

Dag Patrick,

Je bericht heeft 1 groot 'gat' waardoor een volledig antwoord nog niet kan, maar het volgende is wel zeker: als de wagen nog niet ingeschreven is op jouw naam met een eigen nummerplaat zul je nog tot 2020 moeten wachten op het statuut van oldtimer.
Het gat waarover ik het heb is duidelijk : heb je, toen je de wagen kocht (in 2017 ?) de wagen laten keuren op jouw naam, en heeft de wagen dus ook een nieuwe nummerplaat? Want als het bvb nog maar een afspraak is tussen jou en de eigenaar, is de wagen voor hem (en de FOD, en de keuring, en ....) reeds een oldtimer, maar voor jou (en elke andere koper van een wagen die nog geen 25 jaar oud is) gewoon een voertuig waarvoor de geldende regels van belasting blijven gelden tot het voertuig 30 jaar oud is.

patrick hooylaerts 16:48
afbeelding van patrick hooylaerts

hallo ed

bedankt voor de reactie ik heb de wagen nog in 2017 ingeschreven

ed.a 16:44
afbeelding van ed.a

ik heb mijn oldtimer gekeurd en heb o platen. de wagen is van 03 1993.
nu komt de biv in de bus en ik val achterover qua bedrag. wagens kunnen dus wel gekeurd worden zogenaamd als 25j/oldtimer maar je betaald toch de volle pot. kan dit zomaar?

roger seels 20:55
afbeelding van roger seels

ik rijd nu met een gewoon plaat nr maar ik zou van de maand nog een oldtimer kopen mag ik naar de keuring gaan met die platen?

Lieven 20:05
afbeelding van Lieven

Hallo iedereen, vrijdag email gestuurd naar DIV, vandaag antwoord gekregen. Mijn situatie is : golf 1 cabrio van 21/5/1993 ingeschreven. Rijdt nu op gewone plaat, op mijn naam. Op 22/5/2018 (over een week dus) ga ik naar de keuring voor aanvraag oldtimer. Dit is wat DIV mij vandaag, 14-5-2018, antwoordde (rare zinsconstructie trouwens) :
Beste,
Het is nog steeds 25 jaar. Wanneer dit precies gaat wijzigen is de DIV ook nog niet verder van op de hoogte.
Indien u het onder een O plaat wenst dan dient er ook eerst een keuring als oltimer te gebeuren.

marc daems 13:31
afbeelding van marc daems

Ik heb je bericht gelezen....laat het duidelijk wezen....dat je al dan niet een O-plaat hebt heeft NIETS maar dan NIETS te maken met de verkeersbelasting die je moet betalen. Gezien uw auto de eerste maal is ingeschreven na 1/1/1993 zal je de volle pot betalen, dus een verlaagde belasting als oldtimer.

Paul Vv 22:10
afbeelding van Paul Vv

Ik wil een oldtimer kopen uit 1968 die reeds een o- plaat heeft. Welke stappen moet ik zetten ? Keuren, opnieuw inschrijven op mijn naam en nieuwe plaat aanvragen ? Kan ik de wagen voorrijden ter keuring met de bestaande o- platen van de vorige eigenaar ? Is er kans dat DIV alsnog beslist om me geen nieuwe o platen te geven als keuring ok is ?

Wim 09:00
afbeelding van Wim

Hey Paul, keuren(oldtimerkeuring) => O-plaat vragen, ik denk wel dat je de oude platen nog kan gebruiken. Ik zou niet weten waarom DIV geen nieuwe platen zou geven na oldimerkeuring.

Rudy964 11:09
afbeelding van Rudy964

Mag bij aankoop van een andere oldtimer mijn o plaat behouden of een nieuwe aanvragen?

Plusquin jan 13:47
afbeelding van Plusquin jan

wat gebeurd er met waalse of brusselse oldtimers als die op vlaamse grond komen? gebruikt men de vlamingen alleen om te betalen ? waar zijn de vlaamse politiekers toch mee bezig !

Desair Tony 07:23
afbeelding van Desair Tony

waarom duurt het zo lang , voor een oldtimer in te schrijven .

een paar maanden geleden een Mustang plaat en boekje aangevraagd na 4 weken kwam het terug er moest een kopie van gelijk vormig attest bij allee weer twee en half week voor ik een afspraak had in Alken.

eindelijk in orde.

Waarom moet dat opgestuurd worden en gaat het niet langs de computer.

MVG, Tony

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws