Officieel: Volkswagen Polo (2017)

volkswagen-polo-2017_1

Vandaag tovert Volkswagen de zesde generatie Polo tevoorschijn. Geen zware stijlbreuk alweer, maar de wagen werd wel een pak groter en kreeg weer nieuwe technologie aan boord.

Nieuw in het aanbod van de grotere stadswagens; de Volkswagen Polo. Grotere stadswagens, want de Polo groeit net als de eerder voorgestelde Seat Ibiza in alle richtingen. 8 centimeter erbij in de lengte zorgt voor een totaal van 4,05 meter, 7 centimeter erbij in de breedte naar 1,75 meter. Ook de wielbasis neemt toe naar 2,56 meter, dat is 9 centimeter meer dan voorheen.

gasgasgas

Alles heeft te maken met de bouw van de wagen op Volkswagens MQB A0-platform. Daardoor kan Volkswagen ook makkelijker dezelfde motoren aanbieden als in de Ibiza. De basisversie is een 65 pk sterke 1.0 MPI, al is het nog niet zeker of die naar België komt. De Ibiza krijgt hem hier alvast niet. De topversie is voorlopig de 1.5 TSI met 150 pk. Maar daar komt nog verandering in, want Volkswagen toont op de foto's ook een GTI. Die zou een 2.0 TSI met 200 pk krijgen. Een versie met aardgas komt er ook, de 1.0 TGI met 95 pk. Een hybride GTE staat gepland maar is niet voor de nabije toekomst.

volkswagen-polo-2017

Volkswagen gaat niet zo ver als Ford bij de indeling in stijlkeuzes voor de Polo. De marketingmannen houden het bij de bekende Trendline, Comfortline en Highline uitrustingsniveau's. De GTI wordt hier een extra uitrustingsniveau.

volkswagen-polo-2017

display voor de groten

Als de Seat Ibiza gebruik mag maken van technologie uit hogere klassen, dan moet ook de Polo daarvan voorzien worden. Voetgangersherkenning en City Emergency Braking maken deel uit van het standaard Front Assist pakket. Optioneel kan je kiezen voor Lane Assist, dodehoekdetectie, Rear Traffic Alert en Keyless Entry. Ook Adaptive Cruise Control staat op de optielijst, net als een infotainmentsysteem met een schermgrootte tussen 6,5 en 8 inch. Volkswagen bouwt voor het eerst ook de Active Info Display in op de Polo, iets wat vroeger enkel voor de grotere modellen voorzien was.

De nieuwe Polo wordt voor het eerst getoond aan het grote publiek op de IAA in Frankfurt, de lancering bij de dealers vindt in het najaar van 2017 plaats.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:22
afbeelding van Waxweazel

De voorkant van de Golf en de achterkant van een 10 jaar oude Audi A3. Zo heb je de nieuwe Polo ...
Origineel zijn ze nooit geweest daar bij VW.

Yannick 16:41
afbeelding van Yannick

en dan Beats Audio opnieuw zie ik op de foto.... heb al veel getest qua audio maar toen we onze eigen Polo (Gen 6C) moesten kiezen was er een demowagen met Beats Audio... Hadden ze beter Brol Audio genoemd. De koffer was ook 15 cm over de volledige hoogte kwijt door een bizarre XPS houder voor de versterker. Daarnaast allemaal vrije ruimte gewoon boven het reservewiel waarin dan een 4,5 inch "subwoofer" zit verwerkt in een plastic tonnetje?! De meerprijs steek je beter in een setje tweedehands luidsprekers en wat bitumen om de boel te verzwaren...

Alfred 16:41
afbeelding van Alfred

Best knap, maar de basis versie zal waarschijnlijk weer weinig soeps zijn. En net zoals bij alle merken, zal niet enkel het formaat van de auto gegroeid zijn...

j3T 17:52
afbeelding van j3T

Eerlijkheidshalve... 't ziet er niet slecht uit, maar het kon evengoed zo'n Braziliaans model ala Gol geweest zijn aan de buitenkant. Allesbehalve spannend.

user4580 19:52
afbeelding van user4580

Dit is een wereldauto, doet mij denken aan die nieuwe Ford Ka, eenheidsworst want het mag niemand beledigen

Koen Vandendriessche 22:09
afbeelding van Koen Vandendriessche

De evolutie zit 'm eerder in de technologische snufjes die ook de weg vindt naar dit segment van auto's. Neem daarbij de forse toename van het binnenvolume, het gebruik van het revolutionaire AQB AO platform en de performante zuinige motoren die bijna allemaal kunnen gekoppeld worden aan een uitstekende automaat (DSG) en je begrijpt meteen waar de veranderingen te vinden zijn. Dat de polo van uitzicht niet spectaculair veranderd is neem ik er graag bij!

jre 15:55
afbeelding van jre

Wat is er zo revolutionair aan het platform? Qua flexibiliteit en schaalvoordeel zal de Volkswagen groep er wel een economisch voordeel aan hebben. Maar als koper is dit geen tastbaar argument.

Vive la France 16:52
afbeelding van Vive la France

Euh? Revolutionair platform?
Zeker nog nooit met een Peugeot 208 of een Renault Clio gereden? Daar kunnen ze bij VW nog iets van leren. Niet dat ik nu wil beweren dat dit platform shit zou zijn... maar 'revolutionair'???

Waxweazel 09:20
afbeelding van Waxweazel

Voor VAG-begrippen mag dat platform misschien wel revolutionair zijn, maar op de rest van de wereld lopen ze toch nog steeds een generatie achter. Op vlak van wegligging zijn bijna alle anderen een stapje of 2 verder.

Uw reactie