Vier jaar op onze markt waardoor Lexus het nodig acht haar kleinste sedan een opfriskuur te geven. Kwestie van mooi in tred te lopen met de gloednieuwe LS en de vorig jaar al opgefriste GS. Zowel visueel als op technologisch vlak.
Het buitenbeentje in het D-segment, de Lexus IS. Niet enkel door zijn polariserende looks maar ook door zijn alternatieve aandrijving. De facelift bouwt vooral verder op de al bestaande lijnen en jawel, daar hoort wederom een gegroeide spindle grille bij. Niet gegroeid - want geef toe, veel plaats was er niet meer -, wel een knik die voortaan iets hoger huist. Omgeven door Led-koplampen die wat verder doorlopen richting grille.
Subtiel nieuw bumperwerk voor en achter maken het plaatje af. Net zoals opgefriste velgdesigns en twee nieuwe lakkleuren; Deep Blue en Graphite Black. Binnenin pocht Lexus met een onberispelijk detailniveau, met nieuwe luxematerialen en intuïtievere bedieningselementen. Getuige daarvan zijn het 10,3-duims infotainmentscherm, bredere middenconsole en een houtafwerking met lasergravure. Ga je helemaal loos, dan installeert Lexus nog een Mark Levinson-audio-installatie met 15 luidsprekers.
Betere rijdynamiek
Verder laten ze bij Lexus weet hard gesleuteld te hebben aan de rijdynamiek. Zo zorgt het herwerkt bumpergerief voor een betere stroomlijn op hoge snelheden. Daarnaast werden componenten van de ophanging vervangen door lichtere aluminium exemplaren of compleet herwerkte stukken (denk stabilisatorstangen). Meng dat samen met een opnieuw afgestelde stuurinrichting en het VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management) dat continu kleine correcties uitvoert tijdens het rijden en je krijgt volgens de Japanners de meest fijn sturende IS ooit.
Stuurgedrag dat je evenwel moet koppelen aan een hybride-opstelling. Nu, ecologisch gezien geen straf natuurlijk. Want de 2.5-liter viercilinder benzine met elektrohulp is goed voor een normverbruik van 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 97 g/km. Het systeemvermogen van 223 pk zorgt voor een sprint naar de honderd van 8,3 seconden.
LEXUS SAFETY SYSTEM+
De facelift luidt ook de komst van een nieuw veiligheidssysteem. Daarin zitten zaken vervat zoals adaptieve cruisecontrol, noodrem, een dodehoekmonitor, detectie van dwarsverkeer bij achteruitrijden. Led-koplampen, standaard 8 airbags en een actieve motorkap voor voetgangers zorgen tenslotte dat de Japanner op veiligheidsvlak kan schermen met de Duitse garde.
Vanaf vandaag al bij je Lexus-dealer te bestellen, de opgepoetste IS 300h.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden