NanoFlowCell Quant 48V rolt +1.000 km op elektrokracht

quant_48volt_2017_01

Al een jaartje of drie is NanoFlowCell, het kleine bedrijfje uit Liechtenstein, een vaste klant op het autosalon van Genève. Met steeds een evolutie op haar revolutionaire elektrische wagen Quant. Die schopt het tegenwoordig tot meer dan 1.000 kilometer met z'n volle Flow Batteries in de Quant 48Volt.

In z'n derde levensfase, de Quant en voor die derde incarnatie krijgt de sedan het 48V-suffix. Waarmee meteen de grote nieuwigheid boven water komt. Want de grote vernieuwing is dat de sedan genoeg heeft aan een spanning van amper 48 volt om rond te rollen. Ter vergelijking; een BMW i3 pompt nog 360 volt rond. Wat daar het speciale aan is - buiten de technische aard van het concept -, is dat de veiligheid nooit in gedrang komt, zelfs niet na een ongeval.

Bijkomstig kunnen alle componenten (zoals de elektromotoren) eenvoudiger worden gemaakt omdat ze minder stroom moeten aankunnen. Het resultaat? Een range van meer dan 1.000 kilometer volgens het bedrijf. Niet gekoppeld aan een pk'tje of twintig. Want deze luxesedan beschikt over meer dan 600 pk en sprint naar de honderd in amper 2,4 seconden.

quant_48volt_2017

Meer lezen over dit interessant concept? Dat kan je HIER.

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Fred Allus 14:20
afbeelding van Fred Allus

Vermogen = spanning x stroom
Kan iemand me dan uitleggen waarom men MINDER stroom zou hebben bij een LAGERE spanning bij gelijk (of hoger) vermogen?

of hebben ze daar een sjoemelingenieur van VAG in dienst? ;-)

Yvesw 14:55
afbeelding van Yvesw

Lees eens rustig het linkje in de laatste zin, daar leggen de jongens uitgebreid technisch uit hoe ze dit bereiken. ;-)

Fred Allus 16:02
afbeelding van Fred Allus

Ik heb dat goed gelezen hoor...
Maar ik vrees dat in uw tekst de termen 'Spanning' en 'Stroom' een beetje door elkaar worden gebruikt. :-)
Door géén gebruik te maken van conventionele wikkelingen kan men grotere stromen gebruiken in de motoren... uiteraard ook door de gebruikte technologie in de batterijen die grotere stromen kunnen leveren...
Een eeuwenoude natuurwet kan je echter niet zomaar eventjes wijzigen: P=E*I.

Uiteraard, zoals het artikel stelt, heeft het als groot voordeel een pak veiliger te zijn: bij 48V loopt er door eenzelfde weerstand (bv uw lichaam) een kleinere stroom dan bij 360V, maar de totaal benodigde stroom (NIET spanning) om een bepaald vermogen op te wekken is en blijft groter bij een lagere spanning.
P.S.: om zo'n hoge stromen mogelijk te maken in de motoren maken ze gebruik van 'supercondensatoren' (tot 2.000 Ampère)

John 17:30
afbeelding van John

Mijn elektriciteit kennis is niet zo goed, maar is niet vooral de stroom belangrijk in het kader van veiligheid? 48v met veel ampère was dacht ik veel gevaarlijker voor de mens dan bvb 1000v met een laag ampérage, of heb ik dat misbegrepen?

Ponrow 02:13
afbeelding van Ponrow

Ja stroom is gevaarlijker dan spanning. Maar zoals enkele hier al aanhaalde is de stroom en gevolg van spanning over een weerstand. Een persoon heeft altijd dezelfde weerstand dus de stroom die door u vloeit is dan afhankelijk van de spanning die je aanraakt. Daarom dat ik liever met laagspanning werk dan met hoogspanning. ;)

Overigens is dit gewoon marketing en kloppen er volgens mij een paar dingen niet in dit artikel.

Fred Allus 09:49
afbeelding van Fred Allus

Ge moet daar niet veel elektriciteitskennis voor hebben; 2 simpele formuletjes is voldoende:
R= U/I
P=U*I
waarbij R= weerstand in ohm, U= spanning in Volt, I= stroom in Ampère, P=vermogen in Watt.
Als ge een heel klein beetje kan rekenen, zou het moeten lukken om het te begrijpen; ook al kan jij mijn commentaren niet lezen wegens weggefilterd op uw scherm. ;-)

John 17:48
afbeelding van John

Op mijn gsm werkt die blokkering niet ;-) en als het niet over VAG gaat, dan maak ik graag een uitzondering :-)

capaincool 23:12
afbeelding van capaincool

Een persoon kan dood gaan als er een stroom van 100 mA door je lichaam gaat, meer bepaald door uw hart. Maar het is niet gegarandeerd dat de elektriciteit geleid via uw lichaam.
Hoe hoger de spanning hoe meer kans dat de elektriciteit door je lichaam gaat vloeien. Aangezien 100 mA relatief weinig is, wil je het gevaar vermijden door een lagere spanning te plaatsten. Want je kan niet minder dan 100 mA gebruiken bij deze toepassingen omdat dit al zo weinig is.

suskewiet 16:06
afbeelding van suskewiet

Ik vind het een prachtige oplossing, 2 verschillend geladen oplossingen die via een membraan stroom leveren, groot bereik en snel tanken, maar heel benieuwd om te leren hoe een dergelijk 'membraan' dergelijke stroom zou kunnen leveren :
1000 pk is 736kW
1 Watt = 1 volt bij 1 Ampere stroom
om 736.000 VA te leveen bij een spanning van 48V
zou er 15333 Ampere moeten geleverd worden ??

Fred Allus 16:24
afbeelding van Fred Allus

1) Ze spreken hier van 600 kW, geen 1.000.
2) Het zijn 3-fasige motoren blijkbaar
3) Die 600kW wordt niet geleverd door één motortje hé
4) Men gebruikt supercondensatoren om deze stromen mogelijk te maken

GLENN 14:39
afbeelding van GLENN

Nochtans staat in de eerste paragraaf van hun persbericht dat hun 48v technologie geen supercondensatoren nodig heeft. Dus hoe ze het gaan flikken om constant en direct veel vermogen te leveren is me niet duidelijk. Ook voor hen niet denk ik.
Trouwens, Quant maakt al jaren dubieuze claims zonder iets concreets te tonen. De eigenaar is ook geen onbesproken figuur.

suskewiet 17:47
afbeelding van suskewiet

juist, heb mislezen het zijn 1000 km.
.. 600pk is 441kW
bij 48V is 9200A
stel 4 motoren : 2300A per motor
Zowiezo moet je ergens van dat membraan dus een kabel hebben, of er nu een supercap gebruikt wordt of niet... maar dat zal lukken zeker ?
Vind het in ieder geval de mooiste oplossing die nu voorhanden is. Kan je tanks in je tuin plaatsen en zelf opladen met zonnepanelen

Jos D. 18:28
afbeelding van Jos D.

Allemaal goed en wel maar heeft er al iemand dat ding zien rijden ? Laat staan een degelijke rijtest.

capaincool 23:21
afbeelding van capaincool

Gaat deze nu niet enorm traag opladen? Met een maximale aanleg spanning van 48 V, dat is 5 keer lager dan het geene dat er uit een stopcontact komt. Zeker hier in Europa, ze compenseren onze lage stroom sterkte met een hoge spanning.

Fred Allus 08:42
afbeelding van Fred Allus

Pffffff, doet niks ter zake. Gebruik hiervoor genoemde formuletjes en als ge een beetje kunt rekenen zou het moeten lukken om het ongeveer te snappen. De tijd nodig om een batterij op te laden heeft te maken met de capaciteit. Capaciteit = een bepaald vermogen dat geleverd kan worden gedurende een bepaalde tijd. 3 variabelen dus: spanning, stroom en tijd.
Uw GSM laadt ge ook op met een ladertje dat van 230V eerst een lagere spanning maakt: zo lukt het de nieuwe Motorola's voor 80% op te laden in amper een kwartiertje, ondanks het feit dat we hier over een spanning spreken van 4,8V. (4 komma 8) Straf hé! :-)

Optimus 09:21
afbeelding van Optimus

Goed idee mannen: hou fallus zoveel mogelijk aan de praat met dit stroom verhaal.
Zo kan hij met zijn anti VAG geneuzel de andere topics niet besmetten ;)

Fred Allus 11:55
afbeelding van Fred Allus

Denkt ge?
Da's maar stilte voor de storm.
Ga wat rondrijden met uw VAG sjoemelkar, als hij wil starten tenminste.

Optimus 18:55
afbeelding van Optimus

Fallus , moest je dat tijdschrift van VW Scene nu nog hebben of niet?
Heb hem net uitgelezen dus je kan em krijgen als je wil :)

egear 17:08
afbeelding van egear

Ik kijk al uit naar de presentatie in Genève :)

Uw reactie