De één zijn dood is de andere zijn brood. Want nu Audi - dankzij dieselgate - bitter smaakt in de mond van den Amerikaan zou Alfa Romeo daar wel eens de vruchten van kunnen plukken met de Giulia en Stelvio. Alfa-baas Reid Bigland ziet alvast een toekomst waarin het Italiaanse merk een mainstream premium speler is in de US of A. Take that, Audi!
Oké, voor we hier vier ringen naar ons hoofd krijgen gesmeten, Audi presteert meer dan goed op de Amerikaanse markt. Want moet Volkswagen genoegen nemen met een marktaandeel van zo'n 2 procent, dan is Audi goed voor 10 procent. Met die nuance dat het dan wel specifiek over het 'luxesegment' gaat. Waar Mercedes de plak zwaait, Lexus het pakje rammel geeft en dan pas Audi iets mag zeggen.
In realiteit gaat het over zo'n 200.000 verkopen en Alfa Romeo wilt maar al te graag een deel van die verkopen naar zich toe trekken. Want waar Europeanen Audi als een vaste waarde zien (getuige de eerder 800.000 verkopen) en de neergang van Alfa hebben meegemaakt en daardoor wat twijfelachtig staan over de revival, is de gemiddelde Amerikaan wat minder op de hoogte. Want die kennen Alfa vooral van de 4C-sportwagen en Audi tegenwoordig van dieselgate. Waardoor er wel eens een verschuiving kan plaatsvinden.
De 40 procent binnen kruipen
Goed nieuws voor CEO Bigland natuurlijk, een Canadees die voordien de sales van FCA in Noord-Amerika verzorgde. Volgens hem zijn de midsize-sedan en midsize-SUV in het premium segment goed voor zo'n 40 procent van de Noord-Amerikaanse verkopen. Waardoor er meer dan genoeg cliënteel is om te overtuigen met de Giulia en Stelvio.
In september leverde het merk alvast 100 Giulia Quadrifoglio's op Amerikaanse bodem. Deze maand komen daar nog zo'n 1.000 stuks bij. Een verre weg van de 200.000 exemplaren die Audi in haar boeken schrijft maar het betreft hier uiteraard de topversie. Waardoor er onnoemelijk veel wordt verwacht van de 'bravere' SuperVeloce-uitvoering. Of dacht je dat die 280 pk sterke benzine werd ontwikkeld met de Europese markt in het achterhoofd?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 11 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 17 uur geleden