Rij-impressie: Citroën C3 (2016)

rij-impressie-citroen-c3-2016

Plaveide C4 Cactus de weg voor gek tekenwerk bij Citroën, dan neemt de nieuwe C3 het penseel over op een ietwat rationele manier. Waardoor de toekomst van Citroën gezet lijkt te zijn. De C3, een doordachte C4 Cactus?

De Fransen, sinds mensenheugenis deden ze hun eigen goesting op autovlak. Waardoor de versnellingspook soms tegen het dak hing en je meer dan eens de hendel om de chauffeursstoel te verstellen moest zoeken in de koffer. Het was net dat wat we zo graag hadden bij een Fransoos; experimenteel denken... dat je vaak achterliet met een kaal achterhoofd van het krabben.

Tot de 21ste eeuw, want plots kreeg het trio Renault, Peugeot en Citroën tijdens een petanquewedstrijd het lumineuze idee om den Duits achterna te gaan. Waardoor ze niet meer droomden van auto's waarvan enkel de achterwielen draaiden of waarvan de airco werkte via een windmolen op het dak, wel van knap afgewerkte en degelijk in elkaar gestoken modellen met generisch smoelwerk. En zo'n decennia lang wisten ze één van die drie punten te bereiken.

Een stap terug

En plots, terwijl adepten bleven volhouden dat hun Citroën C5 echt wel overvloeit van de Franse charme, kwam daar de C4 Cactus ten tonele. Een wagen met de naam van een plant maar verre van het uiterlijk van een kamerplant. Of je moet kamers vol cactussen hebben staan, dan klopt die stelling wel natuurlijk. Al is het niet door dat uiterlijk dat de Cactus het Frans vuurtje terug aanwakkerde. Nee, dat deed het ingenieursdenken daarachter.

rij-impressie-citroen-c3-2016

Want terwijl heel de wereld evolueert besloot Citroën terug naar haar begindagen te stappen: klapraampjes achteraan, geen toerenteller voor je neus, een sofa om op te zitten en ventilatiemonden die zo gezet zijn dat passagiers enkel hun knie kunnen afkoelen. Met succes, want in elke straat heeft wel één gezin een Cactus. En moest je het nog niet weten, in mijn straat ben ik die Cactusrijder. Toch valt niet te ontkennen dat de C4 Cactus zijn gebreken heeft. En die, die vaagt Citroën nu weg met de C3.

Cactus 2.0

Het voelt dan ook of je stapt in de Star Trek Enterprise wanneer je voor het eerst de deur van de C3 opent. De B-segmenter is namelijk tot de nok gevuld met experimentele technologie. Een toerenteller? Een stuur dat je in de diepte kan verstellen?! EEN WATERTEMPERATUURMETER?!!

Wat is dit? een Maybach?

Het valt alvast niet te ontkennen dat Citroën de laatste jaren stevige stappen heeft gezet op technologisch vlak. Want naast die Maybach-luxe tekenen ook meer werkvolkprullaria zoals lane-assist, dodehoekdetectie en dat systeem dat toont hoe snel je overal mag rijden en soms kadul slaat waardoor je 100 mag in een dorpskern present. Het stond zo op mijn scherm, mijnheer de agent...

rij-impressie-citroen-c3-2016

De C3 moet alvast niet veel laten vallen op z'n concurrentie in het B-segment. Er zit zelfs een gordijntje in om voor het panoramisch dak te schuiven. Luxe die ik niet heb in de Dornier 328-100 waar ik aan boord van ben tijdens het schrijven. Al heb ik wel een voetbankje, dat dan weer wel.

Geen handbagage

Daarnaast hebben de Fransen ook goed geluisterd naar haar cliënteel... om dan het compleet tegenovergestelde te doen. Onder de achteruitkijkspiegel prijkt namelijk optioneel de ConnectedCam. De connectedwatte? Een dashcam met een geheugen van 8 gig waarmee je met een druk op de knop foto's kan nemen en doorsturen naar je smartphone. We hebben het alvast nagevraagd en Brussels Airlines beschouwt de C3 met z'n lengte van net geen 4 meter niet als handbagage. Waardoor je volgens ons nog altijd beter dat geld kan investeren in een smartphone met deftige camera. Zo'n Samsung Galaxy Note 7 blijkt best goed te zijn...

rij-impressie-citroen-c3-2016

Citroën, die hadden op hun beurt het ontwikkelingsgeld beter geïnvesteerd in het opwaarderen van het infotainmentsysteem. Want hoewel visueel knap en eenmaal aan het werk duidelijk en intuïtief, heeft het de processorkracht van een Data General-One uit de jaren 80. Waardoor je soms twee Ricards verder bent voor het navigatiesysteem is opgestart. Nu, je kan er mee leven maar verwacht dat je iPhone 3 nog altijd sneller je route berekent in Google Maps. Stumpert, met je iPhone 3...

110 pk, punt.

Binnen en buiten dus terug het Citroën van weleer. Waardoor de C3 een vanzelfsprekende aankoop is voor jonge huismoeders, toch? Ho maar, loop nog niet naar de dealer, want je weet niet eens wat er onder de kap ligt. Of je moet ons lanceringsartikel al hebben gelezen, waardoor je het natuurlijk wel weet. Voor die anderen is het antwoord; de 1.2 Puretech driecilinder met 110 pk.

rij-impressie-citroen-c3-2016

Oké, er is ook een kleiner benzineblok met de slagkracht van ons Belgisch leger waarmee je het net overleeft in dorpskernen. En een diesel. Maar wie neemt nu een diesel om rond de kerktoren te rijden? De 1.2 dus, die je best koppelt aan de manuele versnellingsbak. Want hoewel het verleidelijk is om de automaat aan te vinken (trouwens een échte automaat, geen gerobotiseerde mumbo jumbo), blinkt het ding niet uit in souplesse. Hij trekt alle pit uit de driecilinder en twijfelt soms zelf aan zijn intenties.

De S-knop - die trouwens lekker Frans op een totaal onlogische plaats staat - brengt niet veel beterschap, want het trekt de automaat in een nerveuze setting dat nodeloos lang toeren aanhoudt. Waardoor het eerder de S van Senioren, dan de S van Sport lijkt. Anderzijds, we hebben Citroën nooit gevraagd of dit net hun bedoeling was, dus we mogen er de C3 niet op afkraken.

Om in te slapen

Alsof bovenstaande 914 woorden nog geen goed nieuws genoeg zijn, er is meer! Citroën heeft zich namelijk vooropgesteld om in alle lijsten bovenaan te prijken 'als meest comfortabele merk op aarde'. Zelfs in de beddensector willen ze Tempur achter zich houden. Al kan dat laatste niet helemaal waar zijn, want ik moest juist het blaadje in mijn notitieboekje omdraaien tijdens dat deel van de voorstelling.

rij-impressie-citroen-c3-2016

Maar goed, Citroën trekt dus de kaart van comfort. Een kaart die ze eigenlijk al jarenlang hadden liggen maar bedolven was geraakt onder de informatieboekjes van Duitse concurrenten. Dat Advanced Comfort-denken zet nu zijn kinderstapjes maar moet bij volgende generaties Citroën een verkooppunt worden. Het resultaat is dat de derde generatie C3 tijdens de ontwikkeling schipperde tussen beide kampen.

Zo werd hij in zijn eerste ontwikkelingsjaren gepijnigd op het Franse equivalent van de Nürburgring (lees: brood gaan halen bij de bakker in Fontaine De Vaucluse) om in zijn laatste ontwikkelingsjaar omarmd te worden door ingenieurs die vinden dat dempers pas mogen verschijnen na twee meter veerslag. Het resultaat is comfort dat enkele scherpe pogingen uit het verleden niet kan verbergen. Of in mensentaal: Hij is neutraal, comfortabel neutraal. Een aangename keuze in zijn segment van 'dynamische' concurrenten. Heb je op je boerderij nog een mand eieren staan en daardoor dus op zoek naar een spirituele opvolger voor de 2CV, dan wacht je evenwel nog best tot de facelift.

Eieren en wat wisselgeld

Over die mand eieren gesproken, laat dat ook net zijn wat zo'n nieuwe C3 kost. Al krijg je voor dat geld ook niet meer dan een mand eieren met vier wielen. Al overdrijven we een beetje, want knap van Citroën; leg je die instapprijs van 12.955 euro neer, dan zit er de rijstrookassistent, cruisecontrol en kaduuk lopende verkeersbordherkenning op de B-segmenter. Uitermate royaal van de Fransen. Al houden ze de bumps gegijzeld in de fabriek.

rij-impressie-citroen-c3-2016

Evenzeer royaal is de prijs die je moet neerleggen voor een interessante C3, de Shine-uitvoering met 110 pk in Cobalt Blue, zwart dak en al even zwarte Airbump - een andere uitvoering kiezen zou gewoon dwaas zijn. Die zal je namelijk zo'n 21.000 euro laten overschrijven naar Frans grondgebied. Beaucoup d'argent voor een relatief kleine auto. Al is er een slim alternatief; wacht gewoon een jaartje voor een jonge tweedehandse, die krijg je waarschijnlijk voor een mand eieren en zo'n 12.000 euro wisselgeld...

Conclusie

Citroën heeft de Duitse posters finaal van de muur gehaald, dat wordt met deze C3 nog eens duidelijk gemaakt. Waardoor de Fransen terug doen waar ze goed in zijn; Franse auto's maken. De gekheid van de C4 Cactus doorgetrokken, op sommige punten gerationaliseerd en aangevuld met een plethora aan dagelijks bruikbare snufjes... wat die ConnectedCam er zit te doen, daarvan ontgaat de logica ons helemaal. Net zoals het moet zijn bij een Frans merk.

rij-impressie-citroen-c3-2016

Specificaties

Motor

1.2 turbo benzine, drie-in-lijn

Vermogen

110pk

Koppel

205 Nm

Overbrenging

6-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 050 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs testwagen

€ 20 955.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Min. kofferinhoud

300 L

CO2-uitstoot

110 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Adriaan 16:22
afbeelding van Adriaan

Kan je die connected drive camera niet gebruiken zoals een traditionele dashcam? Dat die constant filmpt en bij incident het filmpje kan doorsturen? Want dan lijkt het mij toch echt wel een handige toevoeging, en ik stelde me al maanden de vraag waarom automerken dat niet integreren in hun auto.

Yannick 14:06
afbeelding van Yannick

inderdaad. prima optie om ééns mooi te verwerken in het interieur zoals hier.

John 22:32
afbeelding van John

Flutreview, zo'n Note 7 kan ik niet eens meer bestellen :-(

P.Nis 16:26
afbeelding van P.Nis

Wreed onnozele auto. ;-)

Patrick 15:24
afbeelding van Patrick

Zeer lezenswaardig, leuk geschreven, en dikwijls de nagel op de kop ( reed tot vorig jaar met een ds5 hybrid), ik weet echt wat de "Franse" slag is :-).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws