Vier generaties lang het schattig karretje van het segment, nummer vijf gooit het over een compleet andere boeg. Want de nieuwe Micra trekt de kaart van het futurisme. Of oma en opoe daar mee kunnen leven?
Ze waren een beetje de richting kwijt met de Micra bij Nissan, want de laatste in lijn was een wereldauto die de herkenbare ronde vormen inruilde voor een generische styling. Met nummertje vijf staat de Micra er echter helemaal terug, want hij werd specifiek voor Europa ontwikkeld en lijkt te zijn vergeten wat zijn geschiedenis is. Het aaibaar uiterlijk is namelijk vergeten tijd, scherpe lijnen nemen de overhand.
Het resultaat gelijkt daardoor stevig op de SWAY conceptwagen die Nissan eerder toonde. Een designkeuze die wij op de redactie alvast kunnen smaken. Al oogt het front wat raar met de relatief kleine toegespitste grille.
Luidsprekers naast je oor
Uiterlijk expressief, binnenin iets braver. Al kan je natuurlijk maar zo ver gaan in het B-segment. Nissan pocht alvast met de interieurruimte en een Bose-geluidsysteem waarbij er luidspekers in de hoofdsteunen zitten (een trucje vanuit de Mazda MX-5).
Al zet de Japanners ook hard in op veiligheid, want Lane Departure Prevention (primeur in dit segment) en Intelligent Emergency Braking met voetgangerssignalering tekenen present. Daarnaast beschikt de nieuwe Micra over belangrijke bouwstenen om autonoom rijden verder uit te werken. 't Is maar dat je het weet.
Geen botsbal
Dat Nissan een jonger publiek probeert aan te spreken blijkt niet enkel uit de styling, want ook onderhuids verlegt Nissan de focus op rijplezier. Active Ride Control zorgt voor minder deinen wanneer je over hobbels rijdt terwijl Active Trace Control onderstuur fnuikt. Een ideale combinatie van meer rijcomfort en vlotter rijgedrag dus.
Voor de voortuitgang hebben de Japanners twee blokken in de rekken liggen. Een 0.9 driecilinder benzine met 90 pk en een 1.5 viercilinder diesel met eveneens 90 pk. Op termijn komt Nissan nog met een instapper van 73 pk dankzij een atmosferische 1-liter benzine. Al laat je die misschien best links liggen.
In het eerste deel van 2017 start Nissan met de verkoop van haar nieuwe Micra.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 6 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 9 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden