Vraag: Porsche 911 Carrera of Nissan GT-R?

porsche-vs-gtr

Nissan heeft dit jaar haar GT-R één van de grootste updates gegeven sinds zijn lancering. Het gevolg is een vanafprijs die exact 75 euro hoger ligt dan die van de Porsche 911 Carrera. Moest je morgen in een spelshow kiezen, voor wat gaan jullie? De porker, of Godzilla?

Een scheet duurder dan de instap-911 maar wel in staat om het snot voor de ogen te rijden van de über-911, dat is het verkooppunt van de Nissan GT-R. Echter 'snot rijden' is niet alles in een wereld van files, wegenwerken en - jawel - hoge brandstofprijzen. Puntjes waar zo'n 911 telkens een stap voor heeft.

Oké, 370 pk is dan wel een grop minder dan de 570 pk in de GT-R, je komt er heus stevig vooruit mee, getuige de sprint naar de honderd in 4,4 seconden van de instap-911. Ook aan het BIV-loket zal je blij zijn, want waar de GT-R een CO2-uitstoot van 275 g/km voorlegt hoef je bij de Porsche maar 169 g/km voor te schrijven. Daarnaast is er nog het comfort. Want waar de Japanner elke mier op de baan als een mokerslag naar je ruggenwervel transfereert is zo'n 911 aangenaam comfortabel.

Tenslotte is er nog het groeiende imago van de GT-R. Want elke twintiger met geld koopt geen aftandse Lambo of AMG meer, wel een GT-R. Een korte vox pop door ondergetekende bij jongeren van diezelfde leeftijd, maar dan zonder geld, liet daadwerkelijk uitschijnen dat de GT-R dé dreamcar is van het jonge volk. Al moeten we ze gelijk geven, qua waar voor je geld is de Japanner onverslaanbaar.

Toch, zo'n comfortabele Porsche klinkt ook aanlokkelijk. Moest je morgen in een spelprogramma de keuze krijgen om één van de twee naar huis te nemen, voor welke zou je gaan?

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:58
afbeelding van Techno Patat

De GTR, voor de files, mieren op de weg en zuinige ritjes houdnik het wel bij m'n Alfatje. Andere dingen genoeg om te doen met die GTR :D!

Audi22 17:45
afbeelding van Audi22

Ik kies ook voor de nissan GTR al zou ik (wat nooit zal gebeuren;-) ) de lotto zou winnen kiezen voor de voorganger de nissan skyline gtr r34 dat blijft mijn absolute droomkar☺️

Audi22 17:57
afbeelding van Audi22

Ik houd meer van ongeblazen blokken, maar deze Japanse madness" https://m.youtube.com/watch?v=5K3jvZFsRKg zou ik bv direct dagdagelijks willen rijden.

Carlos 18:39
afbeelding van Carlos

Los de GT-R!

Glenn 19:51
afbeelding van Glenn

911 zonder twijfel. Is tijdloos en toch bijzonder. Ik lig er persoonlijk niet van wakker of een andere wagen X-tienden sneller optrekt of een paar seconden sneller rond een circuit kachelt. GTR is indrukwekkend maar heeft een gigantisch tjoener gehalte als je het ziet rijden.

John 19:52
afbeelding van John

Nooit begrepen waarom iedereen zo zot is van de Nissan gt-r. Ik vind die echt afschuwelijk :-)

Frank 20:39
afbeelding van Frank

Je moet die vraag nog eens stellen binnen 4 jaar: je verliest een pak geld op de GTR en je geraakt hem zeer moeilijk kwijt met een CO2 van 275 gram (BIV) + (3.8 liter rijtaks) ook een zeer beperkt publiek bij wederverkoop : de meeste jongens/mannen die gek zijn van de GTR hebben niet het geld om hem te kopen en iemand met geld wil er niet in gezien zijn...

De nieuwe norm is 3 liter turbo zoals de 991 en de M4 maar op deze laatste verlies je ook pak geld bij wederverkoop na 4 jaar.

Porsche, there is no substitute!

Audi22 22:15
afbeelding van Audi22

Porsche is ook veel van zijn pluimen aan het verliezen, standaard 4 cilinders zelfde motor als de golf, klinisch rijgedrag, dik geworden tov vroeger of beter gezegt zwaar, het tricky ultieme speciale gevoel van vroeger is helemaal weg gepoetst. Ook ongeblazen volledig weg uit het gamma. De enigste porsche die nog nijgt naar de beleving van vroeger is de cayman. Dus om te zegge dat de hedendaagse porsches zo hun waarde blijven houden als die van vroeger betwijfel ik ten zeerste.

Bobbby 11:41
afbeelding van Bobbby

911 is toch een stuk tijdlozer en mooier, het mag voor mij zelfs een 964 zijn. Een GT-R is een beest, maar wat ben je er mee in het dagelijkse verkeer?

Wim 12:39
afbeelding van Wim

zelfde motor als de Golf? Heeft die een boxer dan? ;) Ik heb met de nieuwe viercilinder v Porsche gereden. Ik dacht dat ik er een probleem mee ging hebben (beleving/geluid), maar neen, dat was echt dik in orde. En natuurlijk was hij vele malen sneller.

Audi22 14:31
afbeelding van Audi22

Klopt ik ging er iets tever in door, Ik vind het persoonlijk jammer dat de identiteit van een merk overboord gegooid wordt. Ik snap ook bij mensen het woord prestaties niet meer een Golf R is net zo snel tegewoordig, geef me dan maar een lotus waarbij het plezier in rijden is, feeling met de machine, zweten achter het stuur om de bocht goed/snel door te komen.

Glenn 00:54
afbeelding van Glenn

Eigenlijk zou je dolblij moeten zijn want de eerste porsches waren 4 cil boxers, back to the roots dus. En de huidige elise weegt 200kg meer dan de originele, dus dat is ook al een flauw afkooksel van het S1 model. De huidige GTR heeft een V6 met automaat ipv een 6 in lijn met handbak zoals de originele ...
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar constructeurs bouwen nu eenmaal wat verkoopt en tegelijk voldoet aan allerlei regeltjes. Hoe jammer dat soms ook is.

Adje 19:19
afbeelding van Adje

Een GT-R natuurlijk.
Is geen moeilijke keuze, Godzilla of een snelle kever.....

Jos D. 20:17
afbeelding van Jos D.

Ik heb altijd sympathie voor de underdog. GT-R dus.
https://www.youtube.com/watch?v=YXFSVoVqhYw

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws