Officieel: Citroën CXPERIENCE CONCEPT is C6 van de toekomst (2016)

citroen-cxperience-concept_06

Citroën gebruikt het autosalon van Parijs eind volgende maand om een gloednieuwe conceptwagen op ons los te laten. De Cxperience Concept toont de toekomst van het Franse merk in de vorm van een sedan met plug-inkunde.

Of het komt door het eten van andere kazen, we weten het niet. Al is het duidelijk dat Citroën terug haar mojo heeft gevonden. Want na de guitige C4 Cactus en al even gekke - en tevens pas gelanceerde - C3 tovert het merk nu deze Cxperience Concept tevoorschijn. Een conceptwagen die Citroëns visie toont van een 'range topping sedan met een plug-inhybride-aandrijving.

In tegenstelling tot wat je zou geloven nemen ze daarvoor niet de Airbumps mee ten strijde, wel futuristische bolle lijnen die gezelschap krijgen van scherpe details. De naar de hoeken geduwde wielen zorgen dan weer voor een riante wielbasis van 3 meter. De totale lengte bedraagt 4.95 meter (denk Audi A6). Verder profiteert het concept van een panoramisch dak dat doorloopt in de achterruit en potige 22-duims wielen. De 'zeegroene' kleur moet dan weer rust opwekken.

citroen-cxperience-concept

Spaakerig

Rust die je niet krijgt wanneer je de vier deuren open zwiert. Want het interieur wordt gedrapeerd in citrusgeel en houten panelen. Belangrijker dan die toef mosterd over zetels en dashboard is de terugkeer van het stuur met enkele spaak. Een knipoog naar lang vervlogen tijden. Het 19-duims scherm over bijna de gehele lengte van het dashboard geeft haters van zwevende schermpjes dan weer spontaan een hartaanval.

Onderin de conceptwagen een plug-in-aandrijving. Eéntje waarvan de benzinemotor niet wordt gespecificeerd maar evenwel beschikt over zo'n 150 tot 200 pk en bijstand krijgt van een elektromotor van 107 pk. Goed voor een systeemvermogen van 300 pk volgens Citroën. Die kracht wordt via een achttrapsautomaat (je doet ons kwijlen Citroën) naar de achterwielen verzonden.

Gone in 60 kilometers

Met dank aan een stekkergat kan je de Cxperience in 4 en een half uur opladen aan een gewoon stopcontact om dan 60 kilometer elektrisch te bollen. Hang je hem aan een oplaadpaal, dan zit je na 2 en een half uur met een volle batterij.

citroen-cxperience-concept

Op het autosalon van Parijs zal Citroën polsen naar reacties van het publiek.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Marksken 12:16
afbeelding van Marksken

OK, je kan met deze prenten misschien beginnen kwijlen maar dat heb ik ondertussen bij PSA afgeleerd, ze zouden eerst voor de rijken, een diesel hybride maken, waarin ze geslaagd zijn. Deze lijn zou aangevuld worden met de 1,6HDI met elektro ondersteuning gevolgd met een plugin met mogelijks de 1,4HDI. Wat eigenlijk logischer zou zijn gezien de elektro-ondersteuning. Echter had ik het niet afgeleerd dan zat ik nog te kwijlen. Heb ik vorige week niet een nieuwsbericht gezien dat ze zelfs ze nog niet aan denken om nog maar een nieuwe hybride (op benzine dan nog wel) te produceren.
Dus veel blabla weinig boemboem en prototypes die stukken van mensen kosten die de huidige koper flink wat geld kost voor een onbruikbaar speeltje. Het zal zich ooit tegen hen keren.

Pettecoene 19:57
afbeelding van Pettecoene

en wanneer wordt er nog eens een niet-monovolume gemaakt waarin 5 volwaardige plaatsen zijn?

Zerspiegel 21:07
afbeelding van Zerspiegel

Mijn complimenten, prachtig!
Direkt realiseren of delen overnemen op toekomstige modellen!
Er is tot vandaag geen enkel merk dat Citröen kan evenaren met haar historie ( indrukwekkend ) innovatieve kracht en moed.
Think different Citroën, wat we stilletjes allemaal willen.

Lanzje 21:50
afbeelding van Lanzje

Ziet er toch al wat gestroomlijnder uit dat de 'bulldozers' die ze nu op de markt gooien.
Hopelijk zal het met de Hydractive vering zijn.
Ondertussen blijft het eindeloos wachten naar echte vernieuwing van de C5.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws