Salonkoopje: Nissan Leaf verlaat Brussel voor 17.000 euro (Autosalon Brussel 2016)

salonbrussel2016nissanleaf1_b

Nissan hoopt een resem Leafs te verschepen dit salon. Want de Vlaamse premie van 5.000 euro op de elektrische wagen, verdubbelt het merk gewoon. Waardoor je even 10.000 euro korting krijgt bij Nissan.

Jep, dat las je goed, Nissan geeft even 10.000 euro korting op de Leaf, met samenwerking van Vlaanderen natuurlijk. Waardoor de Japanse elektrokar tegenwoordig niet enkel verder kan (dankzij de 30 kWh-batterij), maar ook even sterk in prijs daalt.

Zo kost het instapmodel 27.811 euro (met huur van batterij), maar betaal je eigenlijk 17.811 euro. Waardoor elektrische rijden plots heel goedkoop wordt...

 salonbrussel2016nissanleaf

Laatst gepubliceerd

Reacties (24)

Plaats een reactie
marksen 18:11
afbeelding van marksen

Goedkoop? En hoeveel kost de huur 75€ startbedrag (voor 10.000km/j?) en het loopt tamelijk snel op. verzekeren blijft aan de originele prijs, gezien je geen eigenaar bent. Je moet nog je dure elektriciteit betalen (20ct/KWh) en je zal veelvraat zijn, dus turteltaks van 770€. Stel nog dat je elke dag 30KWh nodig hebt 230 werkdagen lang 6900KWh à 20ct kom je op 1.380. met een diesel waar je 1€ betaalt (t is minder) en 5l/100km kom je per jaar 27. 600km ver. T zal verder zijn want de huur is niet meegerekend en zal hoger zijn dan 75€/mnd, ook die 770-100€ turteltaks (schildpadsnelheid) is nog niet verrekend

Niels De Ridder 01:59
afbeelding van Niels De Ridder

En het milieu dan?... Of interesseert je dat helemaal niets dat diesels super vervuilend zijn en de grootste sjoemel wagens zijn momenteel met dieselgate?

marksen 13:00
afbeelding van marksen

Natuurlijk denk ik aan het milieu, ik heb 3 voertuigen gehad die op pure biodiesel konden rijden, maar enkel in Duitsland kunnen tanken. Momenteel rij ik rond met de beste roetfilter én ik ben altijd voorstander geweest voor het elektrisch rijden. Mijn standpunt in deze is altijd geweest: de uitstoot van een (kolen, gas, bio iets minder)centrale is gekend én onder controle terwijl de uitlaat van een motor niet en zeker niet aan de verkeerslichten, optrekken e.a. Maar blijkt dat de nieuwste benzine motoren met hoge drukinspuiting niet beter zijn dan de diesels. En dat gesjoemel, we wachten de wegresultaten af en zullen wel zien wie scoort en wie niet

marksen 13:15
afbeelding van marksen

klopt, er zit echter el een verdoken kost bij het elektrisch voertuig: de batterij en die zal meer kosten dan alle onderhoudskosten samen. Met mijn 6 wagens nooit een defecte turbo, nooit een koppeling stuk gehad, oliepeil nakijken is hetzelfde als vloeistofpeil ruitenwissers, remvloeistof, ... Wel al eens een lek gehad in de airco maar dat hebben ze allemaal.
En om te besluiten met een batterij waarbij je maar 66% meer van uw capaciteit hebt ga je niet ver reiken, zal je wel een andere moeten kopen. Indien iemand de genoemde stukken veelvuldig kapot zou rijden dan vrees ik met zo'n rijgedrag de batterij ook sneller capaciteit verliezen.

Martijn 14:42
afbeelding van Martijn

Marksen, je zeurt. Dat doen er meer, als het om elektrische voertuigen gaat. Die accu is voor 5 jaar gegarandeerd tot 80% capaciteit, al gaat Nissan uit dat je over wel 10 jaar die terugloop pas hebt. Die dingen worden ingezet als boodschappenwagen dus als ZOU hij tot zover teruglopen, dan is het nog een prima auto. Wat is dat toch voor een bizar rabiate houding tegen een auto die iedereen die hem DAADWERKELIJK KOOPT de hemel in prijst? En dan al die onzin en vage sommetjes... Of een dieselwagen van 50.000 dat opeens WEL helemaal waard is.

Adriaan 12:31
afbeelding van Adriaan

Geen halve waarheden verkopen he, of toch op zen minst het gehele verhaal zeggen. Met 30kwh beloofd nissan een bereik van 250km, nu omdat we niet meer in sprookjes geloven gok ik het werkelijke bereik op ong 180 km/30kwh. 180km*230 werkdagen: 41400km.
Ik verbruik thuis ong 3300kwh, als daar een elektrische auto bij komt, met jouw geschatte meerverbruik van 6900kwh, zou de turteltaks 290euro zijn, om 770 euro turteltaks te betalen moet je meer dan 20000KWh verbruiken.
Dus de totale meerprijs aan energie zou voor mij persoonlijk: 1380euro (ik betaal minder dan 20cent de kwh, maar bon...) + 290-100 euro= 1570 euro, daarvoor kan je met een diesel ong 33000km rijden, en dan reken ik de meerprijs van onderhoud, slijtage gerelateerd aan een dieselmotor, wegentaks voor 4 jaar, niet mee.
Ik ben zelf geen al te grote voorstander van de elektrische auto, maar komen verkopen dat ze duurder zijn dan een diesel is de waarheid nogal serieus teniet doen hoor! En feit is, dat zelf koop je een leaf met de batterij erin, dan nog heb je naar mijn mening een koopje gedaan met die subsidies en extra korting. Voor net geen 19k euro heb je een leaf met batterij inclusief.

marksen 13:07
afbeelding van marksen

misschien niet een aantal zaken heb ik niet verrekend enkel aangekaart. Om te beginnen moet ik al niet gaan werken indien ik maar een bereik heb van 180km!
20,45ct ik nu moet betalen (VREG voor gaselwest, met mijn huidig verbruik nachttarief), opladen buitenshuis is duurder dan om het even welke brandstof. Mijn wagens (6 ondertussen met telkens 170k-260k op de teller in 3 à 5j) hun TOC ligt nog steeds lager dan deze van een elektrisch voertuig, zelfs aan deze prijs. Maar zoals je aanhaalt 'mijn persoonlijke situatie'. Indien je dicht bij het werk woont zou het wel eens kunnen zijn, indien je voldoende verdient, anders is er wel een CNG alternatief voor pakweg 11.000€

demille 13:06
afbeelding van demille

Het is steeds hetzelfde. Subsidies! De ene moet betalen voor de luxe van een ander. Met een diesel doe je voor dezelfde kostprijs aan verbruik dubbel zoveel km, zeker als je je airco wil opzetten. Vervuiling?! Zonder nieuwe kerncentrales komen we er niet indien iedereen gaat elektrisch rijden, wel volledig CO2 vrij! Geen miljarden subsidies voor zo genaamde hernieuwbare energie geïmporteerd van Afrika samen met de CO2. En denk je nu echt dat wanneer meer personen gaan elektrisch rijden we niet meer gaan belast worden? In vergelijking met de diesel nu zal elektriciteit minstens drie keer zo duur moeten worden om dezelfde belastingen te ontvangen.

Adriaan 15:50
afbeelding van Adriaan

Je hebt absoluut gelijk dat het over subsidiëren van elektrische auto's op lange termijn onhoudbaar is, en zelf op korte eigenlijk een druppel op een hete plaat is al het op "ecologie" aankomt. Maar om dan direct diesel te gaan aanhalen als de heilige graal? Van alle fossiele brandstoffen vandaag op de markt is denk ik diesel de meest gesubsidieerde, van oliebron tot in uw tank.
Komt daar nog eens bij dat die ook de vuilste van allemaal is. Nee sorry, zelf benzine is een beter alternatief dan diesel.
Hadden we in Europa even veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd in benzine, als in diesel, hadden die waarschijnlijk ook veel zuiniger geweest dan vandaag. Maar om de een of andere reden moest diesel door ons strot geduwd worden. Moet een goede lobby groep achter zitten me dunkt...

frank urkens 21:35
afbeelding van frank urkens

marksen ik denk dat uw denkwijze juist is ik had geen benul wat al die info is over elektrisch rijden niemand verteld dat er nog kosten zijn aan dit rijden ik dacht eerst zulke auto te kopen maar nu harde twijfel zal wel benzine kopen met lpg vroeger lang genoeg met gereden op nog iets wat mij te binnen schiet iedereen maar zagen over de monopolie positie van Electrabel waar komt deze elektriek vandaan?

Glenn 12:12
afbeelding van Glenn

Je gaat momenteel niet ver rijden als die alternatieve leveranciers enkel hun eigen geproduceerde elektriciteit mogen leveren. Die zgn groene leveranciers mogen staan zwaaien met certificaten van oorsprong zoveel ze willen, het overgrote deel van de elektriciteit die momenteel uit je stopcontact komt is grijs.

marksen 13:24
afbeelding van marksen

het is niet de elektriciteit die de prijs bepaalt maar wel de woonplaats, ik woon in de dure Gaselwest tiranie (alleenheerschap). De DNB's moeten na Dexia de gemeentenkas spijzen (ze hebben geen keus), politiekers betalend uitnodigen op vergaderingen. Daarnaast zorgen ze voor minder verbruik (REG) zodat ze de minkost op de resterende prijs moeten verhalen.

marksen 13:17
afbeelding van marksen

daar haalt ge iets aan LPG. Momenteel wordt druk ingezet op elektrisch en CNG, terwijl de LPG wordt afgefakkelt, opgebrand, verkwist in het verwarmen van wat? Begrijpen wie het begrijpen kan.

Mathieu 12:38
afbeelding van Mathieu

Ik word gewoon niet graag beperkt zoals een elektrische wagen dat wel doet. Kilometers zijn beperkt. Vergeet je op te laden, sta je voor kak, batterijen zijn allesbehalve groen, elektriciteit kost alleen maar meer en meer, wagens zijn lelijk of te duur, te klein, ...
Dit is volgens mij de toekomst niet. Ik geloof meer in aardgas of waterstof.
En de 250km zou ik graag eens zien in de winter als het vriest dat het kraakt en je de ruiten wil ontdooien en je airco nog eens aanzet...

Daniel 06:21
afbeelding van Daniel

Ik doe momenteel (slechts) zo'n 2500 km/jaar, en meestal ritten van slechts 25km. (Uitzonderlijk 50km, en één of tweemaal per jaar 100km. En als marge zou ik toch 5000 km per jaar rekenen). Voor mij zou een elektrische auto dus wel een mogelijkheid zijn. Maar de 17.811 euro is natuurlijk nog veel, en daar bovenop moet je nog de batterijen huren? Hoeveel bedraagt dat per jaar, als je slechts 2500 km/jaar doet (als marge 5000 km/jaar)? En wordt de huur van die batterijen per jaar gerekend of per km? En wat zijn de onderhoudskosten van zo'n elektrische wagen? Eén onderhoudsbeurt per jaar blijft wellicht nodig? (Remmen, remolie, sproeivloeistof (gemakkelijk zelf bij te vullen), verlichting, contactborstels electromotor, enz... Met wat basiskennis zelf uit te voeren?).

En klopt het dat de batterijen al na 5 jaar vervangen zullen moeten worden, en hoeveel kost dat? Of wordt dat opgevangen door ze te huren, met gratis vervanging na 5 jaar? Maar hoeveel kost het dan per km? De eventuele snelle veroudering/achteruitgang van de batterijen lijkt me toch een groot nadeel. (Dus toch nog even in beraad houden).

Graag de reactie van mensen die hierover meer weten.

Chris G. 23:17
afbeelding van Chris G.

Nissan geeft op de 30 kwh 8 jaar of 160.000 km garantie. Zelfs de wagens die als taxi dienen en een hoge km-stand hebben blijken zeer weinig capaciteitsverlies te hebben.
Geen BIV of rijtaks te betalen tot 2020. 30 kwh volledig opladen aan 0.20€/kwh zou 6 euro kosten , goed voor 180 km.
Zuinige wagen , en met de huidige korting zeker concurrentieel tegenover een diesel.
Geen problemen met roetfilter, belangrijk voor de mensen die korte afstanden doen.
Bij hoge snelheden gaat het verbruik snel omhoog, en de actieradius omlaag.Geen echte autosnelweg-auto dus.

Daniel 12:08
afbeelding van Daniel

@Chris G,

Dank voor uw reactie, die ik nu pas zie. (Ik was dit forum een tijdje uit het oog verloren).

Slechts 6 euro per actieradius-afstand (méér dan 100km) is zeer goed. Maar uiteraard zal ik na 8 jaar nog géén 160000 km op de teller hebben staan (in mijn geval slechts 20000 tot max 40000 km), dus voor mij is de garantieperiode (van de batterijen) dan 8 jaar. Maar uiteraard hoop ik dan veel langer te doen met de oorspronkelijke batterijen, die hopelijk slechts verouderen in functie van het aantal laadcycli? 160000 km garantie = 1000 laadcycli? In dat geval kan ik zeker 32 jaar doen met de oorspronkelijke batterijen? Dat zou erg goed zijn... Mvg,

Dirk 22:58
afbeelding van Dirk

Inderdaad een zeer belangrijk en vertrouwensvol signaal van Nissan.
Het zal mij alvast 60% Diesel besparen indien ik verder rij op batterij en dus ook een hoop geld.
Mijn verzekering zal zakken met 50% (ik liet het net narekenen), geen wegentaks en wacht maar..die diesel blijft niet waar die nu is.
ik heb net 2 dagen de leaf getest en kan zeggen dat je snel in de ban bent van zijn stilte en zijn aangenaam comfort.
Die batterij kopen is zeker beter dan huren.En met 8 jaar garantie kom je verder dan bij eender welk merk en welk type auto.
De vraag is nu of je wacht op de Leaf 2017 en wat verder kan of ik nog een jaar verder rij met stinkende diesel en het verder verpest voor anderen en voor mezelf...
Een gezonde keuze , denk ik, die ik deze week ga maken want dan verstrijkt ook die vette premietijd bij Nissan. een Extra €5000
De regering komt ook eindelijk over de brug (dit jaar tussen de 4 en 5000€) en hopelijk kijken ze ook wat noordwaarts waar ze nog veel verder gaan met aanmoedigingen.
Misschien moeten we allemaal die verantwoordelijk eens nemen en wat minder zeuren over die euro's (een uiteindelijke korting van max.€ 10000 + jaarlijks heel wat minder kosten)maar gaan voor een veel zuiverder milieu....

Stefan 12:02
afbeelding van Stefan

Dirk,
Volledig met je eens en ik heb er gisteren ook eentje besteld !

An 16:00
afbeelding van An

Stefan, ik sta op het punt een Leaf te kopen, kan je eens mailen of je tevreden bent? Voor en tegen? Dank je wel. An.

andre 17:26
afbeelding van andre

wie over subsidies spreekt moet eerst zen hand eens in eigen boezem steken,hoelang wordt de diesel al gesubsideert door de lagere acijnzen op diesel?
iedereen weet dat in belgie de dieselprijs laag is door de lagere acijnzen op deze brandstof ,roken mag bijna nergens meer wegens de gezondheidsrisico's voor de medemens,de lucht verpesten met kankerverwekkende roet vind iedereen blijkbaar wel aanvaardbaar terwijl er best alternatieven zijn....
wat mij opvalt is dat iedereen wel heel goed op de hoogte is van de nadelen van electrisch terwijl er bijna geen wagens rondrijden,probeer eerst zelf en geef dan uw mening....
mijn volgende zal zeker electrisch zijn na bijna 40 jaar benzine.
oja huur de batterij dan is het probleem van levensduur een zorg minder,maandelijkse kostprijs? tanken doe je toch ook meermaals per maand?
en nee ik ben niet bij electrabel,dus dat verwijt gaat ook niet op

soenen 21:38
afbeelding van soenen

ons nageslacht zal hartelijk grijnzen met zoveel lof voor interne verbrandingsmotoren, electrisch is niet meer dan de logische keuze, natuurlijk de tegenstand van de industrie is enorm, (olie, motorenbouwers enz, ) een electrische wagen is gewoon veel eenvoudiger en zal ook veel goedkoper te produceren zijn dan de huidige ongelofelijk complexe technieck.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws