Dat het niet altijd succesverhalen zijn. Want in de annalen van autoconstructeurs staan vergeten bladzijden. Soms niet eens gerechtvaardigd. Wij sommen alvast vijf vergeten auto's op van bekende merken.
Best vergeten, vaak gefaald en bijna altijd uniek. Het is al langer bewezen, iets anders dan anders zorgt in autoland ofwel voor succes (Nissan Juke iemand?) of voor een compleet gefaalde opdracht (Audi A2 iemand?). De vijf auto's hieronder zijn alvast uit de hersenpan van de meeste mensen geslopen, door uiteenlopende redenen.
Toyota Paseo
Celica, Supra en GT86. Doorheen de geschiedenis van Toyota genoeg sexy coupes te vinden. De Paseo was een iets minder geslaagd familielid. Onderhuids een Starlet (voorloper van de Yaris zeg maar) waardoor voorwielaandrijving vast stond. De 1.5-liter viercilinder benzine met 90 pk was dan wel relatief pittig, de rest van de wagen wierp weinig sportiviteit op. Waardoor je beter een praktische hatchback kon aanschaffen.
Renault Safrane Baccara Biturbo
Gebruiken ze tegenwoordig 'Initiale Paris' om de topmodellen aan te duiden, dan gebruikte Renault destijds 'Baccara'. Het hoogtepunt was de Safrane Baccara Biturbo, een brok Franse charme die het moest opnemen tegen de Audi's 100 S4 en BMW's 540i destijds. Strijdwapen daarvoor was een 3-liter V6 BiTurbo met 268 pk die zijn kracht naar de vier wielen stuurde. Omdat de prijs richting Duits premium gerief kroop was het verre van een verkoopsucces en daardoor bij het grote publiek vergeten.
Mazda MX-6
Het Japans tweelingsbroertje van de Ford Probe. Net zoals de Paseo dus met voorwielaandrijving, al kreeg Europa wel een 2.5-liter V6 onder de kap. Die was goed voor - hou je vast - 164 pk. Toch maar een MX-5 graag...
Opel Signum
Vormgegeven als een uit de kluiten gewassen Astra maar enorm doordacht. Achteraan had je namelijk twee aparte zitplaatsen die je in de diepte kon verstellen waardoor beenruimte genereus was. Echter was 'ie duurder dan de Vectra, waardoor het merendeel van de klanten voor de gevestigde waarde ging. Zonde, want er viel zelfs een 2.8-liter V6 turbo met 250 pk onder de kap te rapen.
Citroën Evasion
Hebben de monovolumetand des tijds doorstaan; Renault Espace, Ford Galaxy en Volkswagen Sharan. De Evasion... tja. Fiat, Lancia, Peugeot en Citroën ontwikkelden begin jaren 90 samen een bosje monovolumes, de Evasion was Citroëns visie daarop. An sich niets mis mee, al werd hij in landen met het stuur aan de rechterkant 'Synergie' genoemd (geen grap) en is het ander Frans broertje, de 806, een stuk populairder.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 3 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 7 uur geleden