5 vergeten modellen van bekende merken

5intro

Dat het niet altijd succesverhalen zijn. Want in de annalen van autoconstructeurs staan vergeten bladzijden. Soms niet eens gerechtvaardigd. Wij sommen alvast vijf vergeten auto's op van bekende merken.

Best vergeten, vaak gefaald en bijna altijd uniek. Het is al langer bewezen, iets anders dan anders zorgt in autoland ofwel voor succes (Nissan Juke iemand?) of voor een compleet gefaalde opdracht (Audi A2 iemand?). De vijf auto's hieronder zijn alvast uit de hersenpan van de meeste mensen geslopen, door uiteenlopende redenen.

Toyota Paseo

Toyota-Paseo

Celica, Supra en GT86. Doorheen de geschiedenis van Toyota genoeg sexy coupes te vinden. De Paseo was een iets minder geslaagd familielid. Onderhuids een Starlet (voorloper van de Yaris zeg maar) waardoor voorwielaandrijving vast stond. De 1.5-liter viercilinder benzine met 90 pk was dan wel relatief pittig, de rest van de wagen wierp weinig sportiviteit op. Waardoor je beter een praktische hatchback kon aanschaffen.

Renault Safrane Baccara Biturbo

Gebruiken ze tegenwoordig 'Initiale Paris' om de topmodellen aan te duiden, dan gebruikte Renault destijds 'Baccara'. Het hoogtepunt was de Safrane Baccara Biturbo, een brok Franse charme die het moest opnemen tegen de Audi's 100 S4 en BMW's 540i destijds. Strijdwapen daarvoor was een 3-liter V6 BiTurbo met 268 pk die zijn kracht naar de vier wielen stuurde. Omdat de prijs richting Duits premium gerief kroop was het verre van een verkoopsucces en daardoor bij het grote publiek vergeten.

Mazda MX-6

Mazda-MX-6

Het Japans tweelingsbroertje van de Ford Probe. Net zoals de Paseo dus met voorwielaandrijving, al kreeg Europa wel een 2.5-liter V6 onder de kap. Die was goed voor - hou je vast - 164 pk. Toch maar een MX-5 graag...

Opel Signum

Opel-Signum

Vormgegeven als een uit de kluiten gewassen Astra maar enorm doordacht. Achteraan had je namelijk twee aparte zitplaatsen die je in de diepte kon verstellen waardoor beenruimte genereus was. Echter was 'ie duurder dan de Vectra, waardoor het merendeel van de klanten voor de gevestigde waarde ging. Zonde, want er viel zelfs een 2.8-liter V6 turbo met 250 pk onder de kap te rapen.

Citroën Evasion

Citroen-Evasion

Hebben de monovolumetand des tijds doorstaan; Renault Espace, Ford Galaxy en Volkswagen Sharan. De Evasion... tja. Fiat, Lancia, Peugeot en Citroën ontwikkelden begin jaren 90 samen een bosje monovolumes, de Evasion was Citroëns visie daarop. An sich niets mis mee, al werd hij in landen met het stuur aan de rechterkant 'Synergie' genoemd (geen grap) en is het ander Frans broertje, de 806, een stuk populairder.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Dequal 22:08
afbeelding van Dequal

Wij hebben thuis jarenlang met een diepgroene Evasion rondgereden. Zo'n ruimte en praktische monovolumes maakt men tegenwoordig niet meer. Of je moet al naar de Berlingo overstappen, wat al meer op een camionet lijkt dan een échte oerdegelijke familiewagen (nouja, oerdegelijk, blijft een Citroën).

ikke00 22:19
afbeelding van ikke00

Wij hadden thuis ook een donkerblauwe Evasion, prima ruime wagen voor een gezin met 3 kinderen. Hebben jullie verkoopscijfers toevallig om die laatste claim te onderbouwen?

pp 07:16
afbeelding van pp

Na 15 jaar en 275000 km met een beetje spijt afscheid genomen van de Evasion 2.0 HDI. Was zeker een toppertje kwa onderhoud, verbruik (nooit boven de 6l/100km), en het praktisch gebruik voor een gezin met kinderen.

Sander Vranckx 08:05
afbeelding van Sander Vranckx

de Peugeot 1007, dat compact blokje met een schuifdeur, hoort ook in dit lijstje,

Benoche 19:47
afbeelding van Benoche

Een Toyota Passeo zie ik nog geregeld in Berchem rijden :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws