Om de vraag naar batterijen de komende jaren te kunnen volgen opent Tesla haar gigafactory deze vrijdag. Tegen 2018 moet de faciliteit jaarlijks 35 gWh aan batterijen produceren. Genoeg om New York een jaar van stroom te voorzien.
Tesla investeert samen met Panasonic zwaar in de batterijen. Niet onlogisch. Want niet enkel elke smartphone, laptop en tablet haalt zijn peut uit dat goedje, ook worden er steeds meer en meer elektrische wagens gebouwd. Om de vraag naar batterijen te kunnen volgen hebben beide bedrijven in Reno nabij Nevada (VS) een zogenaamde 'gigafactory' geopend.
Maar liefst 500 acres groot en idealiter in staat om duizenden mensen een job te gegeven. Althans als ze klaar is. Want hoewel vrijdag de deuren open gaan, is nog maar 14 procent van de fabriek klaar. Tegen 2020 moet ze helemaal af zijn, waardoor door de massaproductie de prijs van batterijen voor auto's gevoelig moet dalen. Interessant voor de Tesla Model 3 natuurlijk.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden