Mercedes-Benz O 319: Voor de rijke hippie

mercedes-0-319_01

Denken we hippies, dan springt meteen het befaamde Volkswagen busje te geest met een rood-witte kleurstelling. De Type 2 had destijds ook een rivaal uit de Mercedes-stal, de iets minder bekende O 319. Misschien wel één van de geinigste creaties die ooit van de band rolde bij Mercedes.

Heb je anno 2016 de Volkswagen Multivan en de daartegenover staande Mercedes V-Klasse, dan was dat in de jaren 50 niet anders. Al vielen de namen toen iets anders van de tong. Want bij Mercedes geen 'V', wel O 319.

Die 'Omnibusse 319' zag in 1955 het levenslicht op het autosalon van Frankfurt en was een antwoord op de Volkswagen T2 en de Opel Blitz. Mercedes had namelijk geen klein busje in haar gamma staan en kon het succes bij Opel en VW niet naast haar neer leggen. Net zoals bij de concurrentie waren er verschillende varianten beschikbaar van de L 319 (want dat is de overkoepelende naam van het busje). De leukste was natuurlijk die 0 319.

 mercedes-0-319

Samba met 19

Waarom leuk? Wel, net zoals de Transporter van VW kwam 'ie er als een soort van Samba-bus met ramen over dak en carrosserie. Straf was dat de O 319 afhankelijk van zijn uitvoering tot 19 (!) mensen kon vervoeren (chauffeur incluis). Of hoe je de term 'minibusje' eigenlijk letterlijk kan nemen.

Onderhuids een voor die tijd te verwachten ladderchassis en bladveren. Wel speciaal voor die tijd - en het segment - was de plaatsing van de motor. Die lag niet achterin zoals bij Volkswagen en ook niet voor de chauffeur zoals bij de Opel Blitz. Nee, de motor stak tussen de voorste inzittenden en stuurde z'n kracht door naar de achterwielen. Door die manier van 'verpakken' stonden de voorwielen komiek ver naar voor (mede om plaats te maken voor een deur).

 mercedes-0-319

De motoren, die kwamen dan weer wel vanuit de passagierswagens van Mercedes. Zo was er bij de lancering de 1.8-liter diesel met 43 pk vanuit de 180D en de 1.9-liter benzine van 65 pk uit de 190. Goed voor een topsnelheid van respectievelijk 80 km/u en 95 km/u. Bij koudstart moest je de starthendel van de diesel een minuut lang naar je toe trekken voor er leven kwam in de brouwerij. Lang leve de vooruitgang zullen we dan maar zeggen?

Tegen het einde van z'n carrière (1967) werden er zo'n 140.000 exemplaren van de L 319 geproduceerd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Adriaan 13:32
afbeelding van Adriaan

Pure nostalgie :-) Ons vader heeft zo eentje, de ambulance versie, omgebouwd naar een mobile home. De echte hippie mentaliteit!
Hij had in de cabine van voor een derde zitje gemaakt, tussen de twee stoelen in, waarop ik dan altijd zat, met mijn voeten over de "motor hoes" of hoe moet je dat zeggen, en als mijn voeten te warm werden moesten we eventjes aan de kant gaan staan om de motor te laten afkoelen. Want die was echt niet in staat om zo een grote kas te trekken met zo weinig vermogen :p

miebrus 15:20
afbeelding van miebrus

Het artikeltje is wel leuk opgevat maar niet helemaal juist.
Zelf heb ik meerdere 319 modellen.
De O319 staat voor omnibus en de L319 staat voor lastkraftwagen.
Daarbij stond achteraan op de carrosserie dus vermeld : O 319 B of O 319 D zijnde de benzine of dieselversie.
De benzineversie is vandaag het meest gezocht. Vooreerst is hij krachtiger met een topsnelheid van om en bij de 110 km/uur. De diesel maakt zeer veel lawaai en haalde maar een 75 km/uur.
Bij de omnibus had je de standaard uitvoering zonder panoramische beglazing, deze met panoramische beglazing (samba type) en deze met de panoramische beglazing en het webasto open dak. De laatste uitvoering is de meest gewilde maar komt helaas het minste voor en is bijgevolg ook zeer duur. Prijzen voor een professioneel gerestaureerde 0319 B sambauitvoering met Webastoroof ,volledige bestoeling en derde toegangsdeur gaan tot om en bij de 180k euro.... Ja duur maar wel confortabel en iets groter dan de VW T1. Als je de VW T1 in sambauitvoering, 25 ruiten en profesioneel gerestaureerd wil kopen hangt de prijs ook in dezelfde burt als de Mercedes.
Aan jou de keuze...
En dan nog moet je ze vinden.

Gert 23:49
afbeelding van Gert

Beste Miebrus,
Je hebt helemaal gelijk, de O319D maakt veel lawaai, maar haalt, zoals het artikel meldt wel de 95 km/uur. Daarmee was ie ruim sneller dan de VW. En heuvel af en wind mee, haalde de mijne tot twee maal toe 101 km/uur!

Sal Orlando 19:28
afbeelding van Sal Orlando

I am in the process of restoring 2 of these right now. One of them is the panorama 22 window version.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws